برنامه کاهش انتظار برای خرید مسکن به ۱۰ سال

وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی ، ضمن تشریح مراسم کلنگی زنی سه شنبه ششم شهریور ماه که با حضور رییس جمهور انجام خواهد شد، مجموعه تدابیر دولت برای کاهش انتظار خرید مسکن را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمد اسلامی شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی شبکه یک سیما گفت: در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن که با ظرفیت 400 هزار واحد مسکونی تعریف شده است تاکنون کار ساخت 60 هزار واحد در سراسر کشور شروع شده و این واحدها توسط بخش خصوصی و شرکت های ساختمانی در دست ساخت است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز صبح نیز با حضور رییس جمهور در یکی از پروژه های ساخت مسکن در تهران، به صورت همزمان کار احداث 110 هزار واحد دیگر در قالب همین طرح اقدام ملی شروع می شود. این پروژه ها حاوی هر سه نوع برنامه عرضه مسکن است به این معنا که مکان ساخت این واحدها شامل بافت های فرسوده داخل شهرها، شهرهای جدید و همچنین شهرهای بزرگ و کوچک می شود. تعدادی از پروژه هایی که امروز کلنگ آنها به زمین زده می شود ساخت و ساز مسکونی است و تعدادی دیگر به آماده سازی زمین های چند ده هکتاری مربوط است تا بعد از آماده سازی، ساخت و ساز روی زمین ها شروع شود.
اسلامی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به گونه ای برنامه ریزی کرده تا ساخت کل واحدهای طرح 400 هزار واحدی تا قبل از پایان سال جاری شروع شود و در قالب یک برنامه دو ساله، این طرح اقدام ملی به سرانجام برسد و واحدها به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده شود تا خانواده ها سر موعد در خانه های خود ساکن شوند.
وزیر راه و شهرسازی درباره طرح تامکاد –طرح تامین مسکن کارمندان دولت- نیز گفت: دستورالعمل این طرح در چندین جلسه در دولت و در حضور رییس جمهور مورد بررسی و چکش کاری قرار گرفت و آماده تصویب نهایی و تامین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه است. این طرح به استناد قانون پس انداز کارمندان دولت و همچنین قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن اجرایی خواهد شد و دامنه استفاده از آن شامل همه دستگاه ها و همه حقوق بگیران میشود. کارمندان جدید از بدو استخدام خود به مدت 5 سال می توانند نسبت به پرداخت پیش قسط از بخشی از حقوق خود، آورده اولیه برای این طرح تامین مسکن را پرداخت کنند. بعد از این مدت، کارمندان به یکی از پروژه های مسکن سازی معرفی می شوند و سپس بعد از دو سال فرآیند ساخت و ساز کلید واحدمسکونی را تحویل میگیرند و تا 15 سال بعد، اقساط بخش غیرنقدی را به سازنده میپردازند.
عضو کابینه دولت در ادامه گفت و گو در برنامه نگاه یک در شبکه یک سیما، افزود: دولت در این مقطع بنا دارد از همه ظرفیت ها برای افزایش عرضه مسکن استفاده کند. امضای تفاهمنامه ساخت 100 هزار واحد مسکونی با وزارت دفاع که اخیراً انجام شد در همین راستا بوده است. نیروهای نظامی در شهرهای مختلف 25 پادگان دارند که در حال حاضر مجوز ساخت و ساز مسکونی روی این اراضی توسط نیروها دریافت شده و در برخی پادگان ها نیز مجوزها در حال دریافت است. در این تفاهم نامه مقرر شده بارگذاری مسکونی روی اراضی پادگان ها صورت بگیرد. همچنین ساخت 50 هزار واحد مسکونی توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان نیز بخش دیگری از همکاری با دستگاه ها برای استفاده از ظرفیت های موجود است.
محمد اسلامی با بیان اینکه از همه ظرفیت های بخش خصوصی و نهادهای عمومی و انقلابی برای حل مسئله تولید پایدار مسکن استفاده خواهید کرد، افزود: هدف ما آن است که تیراژ ساخت مسکن در کشور از حدود 300 هزار فعلی به 700 هزار واحد در سال افزایش پیدا کند تا مدت زمان انتظار برای صاحب خانه شدن افراد خانه اولی در شهرهای بزرگ به زیر 10 سال و در شهرهای کوچک به کمتر از 3 سال کاهش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لزوم اعمال قانون بر ورود افراد غیرحرفه ای به صنعت ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: کسب و کاری که امروز ما وارث آن در بخش مسکن هستیم حاصل رونقی است که در ساخت و ساز چندین و چند سال اخیر بخاطر ارزش افزوده مطمئن و فوق العاده جذاب مسکن سازی وجود داشته است. این موضوع باعث شده انواع و اقسام شاغلان از حرفه های مختلف وارد حرفه ساخت و ساز شده و گرایش اصلی به سمت ساخت بزرگ متراژ و لوکس بازی بوجود بیاید. ماحصل این شکل نادرست ساخت و ساز سبب شده امروز بیش از نیمی از 2.5 میلیون خانه خالی موجود در کشور از این جنس باشد. لذا سیاست های جدید باید به گونه ای باشد که بازار ساخت و ساز را به سمت اهل فن هدایت کند.
اسلامی تصریح کرد: طرح دیگری را در دولت در دست پیگیری داریم که در قالب آن، خانه های خالی به گروهی از متقاضیان خرید مسکن که خانه اولی نیستند واگذار می شود. این موضوع باعث در ریل مولد قرار گرفتن خانه های بلااستفاده میشود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره سرنوشت مالیات بر خانه های خالی گفت: برای اجرایی شدن قانون دریافت مالیات از خانه های خالی برنامه ای داریم مبنی بر اینکه سامانه اطلاعاتی مورد نیاز برای شناسایی این خانه ها از طریق همکاری مشترک ادارات آب و برق و گاز و همچنین شهرداری هایی که پروانه ساختمانی را بصورت الکترونیکی صادر میکنند، ایجاد شود و در نهایت این مالیات توسط شهرداری ها دریافت شود.
اسلامی اظهار امیدواری کرد: بحث مالیاتهای بخش مسکن تا پایان امسال نهایی شود.
وزیر راه و شهرسای درباره آخرین وضعیت بازسازی خانه های استان های سیل زده نیز گفت: همه واحدهای تعمیری آماده استفاده افراد شده است و کار شناسایی و تشکیل پرونده خانه های خسارت دیده که نیازمند احداث مجدد هستند نیز به پایان رسیده است.

۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۱۱