نخستین بهره‌برداری از 275 مسکن مهر در استان تهران تا دهه فجر

خبرگزاری فارس: استاندار تهران در جلسه شورای مسکن استان اعلام کرد: 279 واحد مسکونی مسکن مهر در تهران تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی تمدن امروز در نشست شورای مسکن استان تهران در محل استانداری با اعلام این خبر افزود: طبق آخرین آمار عملکرد مسکن مهر در استان تهران 40 هزار و 559 واحد پروانه ساخت دریافت کرده، 3 هزار و 509 واحد به مرحله پی‌سازی، 554 واحد در مرحله سفت‌کاری و 279 واحد در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.
استاندار تهران افزود: 17 نقطه در استان تهران برای ساخت طرح مسکن مهر اختصاص یافته که در تمام این مناطق زمین مورد نیاز واگذار شده است.
محمود حیدری مدیرکل تعاون استان تهران نیز گفت: از یک میلیون و 40 هزار نفر ثبت‌نام شده اولیه در مسکن مهر در استان تهران 265 هزار نفر واجد شرایط نهایی شناخته شده و به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی شده‌اند.
تمدن افزود: حدود 230 هزار واحد مسکونی در اراضی مسکن مهر طراحی و اجرا می‌شود و حدود هزار و 309 هکتار زمین به این طرح در استان تهران اختصاص می‌یابد و علاوه بر آن در شهرهای جدید نیز 3 هزار و 200 هکتار زمین برای مسکن مهر اختصاص می‌یابد که در مجموع بیش از 4 هزار و 500 هکتار زمین برای ساخت مسکن مهر اختصاص پیدا خواهد کرد.
* حذف قیمت زمین در طرح مهر
تمدن در ادامه افزود: یکی از سیاست‌های دولت حذف قیمت زمین برای مسکن مهر و ارزان‌سازی مسکن برای مردم بود که طرح غربالگری افراد ثبت‌نام شده در مسکن مهر با کمک وزارت تعاون انجام شده است.
استاندار تهران افزود: در استان تهران که زمین وجب به وجب مدعی دارد اجرای طرح مسکن مهر با سختی فراوانی همراه است و برای اینکه پروژه مسکن مهر به بن‌بست نخورد بیش از 3 هزار و 200 هکتار زمین برای طرح مسکن مهر در استان اختصاص یافت.
وی افزود: مرحله سوم برای هر نفر متقاضی یک میلیون تومان برای آماده‌سازی زمین دریافت می‌شود و یک میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی برای این امر اختصاص می‌یابد.
تمدن تصریح کرد: البته خدماتی مانند جاده‌کشی، شبکه اصلی برق، شبکه گاز، مخابرات و آب با هزینه دولت به صورت رایگان انجام می‌شود که یک میلیون تومان آورده مردم فقط برای آماده‌سازی زمین در طرح مسکن مهر از قبیل خیابان‌کشی، جدول‌گذاری و مسطح کردن زمین استفاده می‌شود.
* ‌48 میلیارد تومان کمک دولت به مهر
وی افزود: در یک حساب سرانگشتی دولت 48 میلیارد تومان خدمات زیربنایی مانند جاده و شبکه‌های اصلی آب ‌و برق و گاز هزینه کرده است.
رئیس شورای مسکن استان تهران افزود: در کنار این مسئله دولت برای انشعاب آب و برق و گاز در واحدهای مسکونی مهر 50 درصد هزینه را می‌پردازد که آن هم کمکی به مسکن مهر است، همچنین تهیه نقشه تیپ توسط سازمان مسکن و شهرسازی به صورت رایگان انجام می‌شود.
ابوالفضل مشکینی رئیس سازمان زمین و مسکن استان تهران در این نشست گفت: به غیر از قوچ‌حصار که هنوز به مرحله آماده‌سازی زمین نرسیده در 16 نقطه دیگر طرح مسکن مهر آماده‌سازی زمین انجام شده به گونه‌ای که در نظرآباد 910 نفر واجد شرایط مسکن مهر شناخته شده‌اند.
مشکینی افزود: 219 هزار 821 نفر کل واجدان شرایط نهایی مسکن مهر در استان تهران شناخته شدند که به 212 هزار و 722 نفر زمین تخصیص یافته و 44 هزار و 554 نفر قرارداد ساخت منعقد کرده و برای 40 هزار و 559 واحد به مرحله اخذ پروانه ساخت رسیده است.
وی افزود: نقاط عملیات کاری در پرند و هشتگرد برای ساخت 60 هزار واحد مسکونی آماده است و در منطقه فیروزکوه در مرحله گچ‌ریزی برای عملیات پی‌کنی 1500 واحد به زودی آغاز می‌شود.

* لزوم سرعت سیستم بانکی

رئیس سازمان زمین و مسکن استان تهران افزود: امیدواریم سیستم بانکی برای وام آماده‌سازی سرعت لازم را داشته باشد و قسط اول شامل 30 درصد از وام 14 میلیون تومانی به متقاضیان پرداخت کند.
مشکینی افزود: همچنین 128 هزار واحد مسکونی نیمه‌تمام در استان تهران شناسایی شده است که با برخی از آنها معامله تهاتری انجام می‌شود که از انبوه‌سازان که واحد کمتر از 50 درصد ساخت دارند زمین و اعیان آنها به قیمت کارشناسی خریداری و در نقطه دیگر زمین واگذار و اعیانی آنها خریداری می‌شود.

* تهاتر آپارتمان نیم‌ساز در مسکن مهر
این عضو شورای مسکن استان تهران افزود:‌ با این معامله تهاتری واحدهای نیمه‌ساخت به متقاضیان مسکن مهر واگذار و برای آنها وام 15 میلیون تومانی ساخت و تکمیل پرداخت می‌شود تا هم صنعت ساخت‌وساز رونق گیرد و هم تسری در اجرای پروژه‌ها انجام شود.
* افتتاح نخستین مسکن مهر استان تهران تا دهه فجر
درون‌پرور دیگر عضو شورای مسکن استان تهران گفت:‌ واحدهای مسکونی مهر تا یکی دو ماه آینده افتتاح می‌شوند در خوشبینانه‌ترین حالت 600 واحد مسکونی و در بدبینانه‌ترین حالت 272 واحد مسکونی تا دهه فجر آماده بهره‌برداری خواهند شد که در مجموعه تا دهه فجر امسال 700 واحد مسکونی مهر در استان تهران به بهره‌برداری می‌رسد.
* 14 شهر کوچک زمین گرفته‌اند
ملکی نماینده بنیاد مسکن در شورای مسکن استان تهران نیز گفت:‌ در شهرهای زیر 25 هزار نفر بنیاد مسکن مسئولیت ساخت واحدهای مسکونی مهر را دنبال می‌کند که در استان تهران 24 شهر با این شرایط شناخته شده و در 14 شهر زمین واگذار شده و در 10 شهر دیگر زمین برای ساخت مسکن مهر آماده شده است.
وی افزود: 6 طرح مسکن مهر آماده کلنگ‌زنی در هفته جاری است همچنین 16 هزار و 100 نفر فرم«ج» بررسی و تأیید شده‌اند و 430 هکتار زمین برای ساخت واحدهای مسکونی آنها در نظر گرفته شده است.
ملکی افزود: در شهرهای زیر 25 هزار نفر اعتبار اختصاص یافته به بنیاد مسکن اندک بوده و باید نسبت به افزایش این اعتبار اقدام شود.
مشکینی دیگر عضو این شورا افزود: 272 واحد مسکونی با زمین 99 ساله تا دهه فجر آماده می‌شود همچنین علاوه بر آن 2 هزار و 500 واحد مسکونی در قالب فناوری نوین پیش‌ساخته در طرح مسکن 5 ساله افتتاح می‌شود که در مجموع 2 هزار و 700 واحد تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.
* 11 هزار نفر وام مسکن مهر گرفتند
همچنین دیبایی نماینده بانک مسکن در این شورا افزود: تا پایان مهرماه امسال 11 هزار و 28 واحد مسکونی وام آماده‌سازی دریافت کرده‌اند و حدود 3 هزار پرورده در نوبت دریافت وام قرار دارند و شنبه آینده 10 هزار واحد در پرند توسط شرکت‌های خارجی کره‌ای به نام پونگ و شرکت ایتالیایی در هشتگرد به ساخت مسکن مهر اقدام می‌کنند.
* مشارکت کره و ایتالیا در مسکن مهر
دیبایی افزود: شرکت کره‌ای 2 پروژه‌ 5 هزار واحدی در پرند و شهر مجلسی و شرکت ایتالیایی 5 هزار واحد در هشتگرد ایجاد می‌کنند.
رهبر عضو شورای مسکن و نماینده انبوه‌سازان استان تهران با انتقاد از تغییر در مصوبه طرح مسکن مهر مبنی بر عدم پذیرش تعاونی و پذیرش گروه‌های 2 تا 10 نفره در مسکن مهر گفت:‌ این طرح برخلاف فعال‌سازی انبوه‌سازان بخش خصوصی است.
* انتقاد از ساخت دو نفره
رهبر گفت: اگر دولت اعلام می‌کند سالانه یک‌ونیم میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود این کار توسط انبوه‌سازان حرفه‌ای امکان‌پذیر است از طرفی ساخت مسکن توسط گروه‌های دو یا سه نفره کیفیت ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد.
تمدن در پاسخ به وی گفت: این که دولت اعلام کرده لازم نیست در قالب شرکت تعاونی مسکن مهر ساخته شود برای این است که در شهرهای کوچک و مرزی که مشکل زمین ندارند و از طرفی مردم به فرهنگ آپارتمان‌نشینی عادت نکرده‌اند، به این علت پروژه مسکن مهر متوقف نشود.
استاندار تهران افزود: در شهرهای بزرگ انبوه‌سازی به صورت فرهنگ درآمده و مردم ساخت فردی را قبول ندارند و به انبوه‌سازان اعتماد دارند.
مشکینی در ادامه افزود: هزینه صدور پروانه ساخت حداکثر برای هر واحد مسکونی 10 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود همچنین وزارت نیرو و نفت هزینه‌های انشعاب آب، فاضلاب و گاز را با تخفیف 2 ساله از متقاضی دریافت می‌کنند این علاوه بر اجرای خطوط اصلی آب، برق و گاز است که توسط دولت به صورت رایگان تا نزدیک پروژه‌های مسکن مهر انتقال می‌یابد.
وی افزود:‌ این هزینه‌ها به صورت سه قسمت مساوی توسط مسکن، استانداری و دستگاه مجری پرداخت می‌شود.

* متقاضی زمین دار در مسکن مهر
عضو شورای مسکن افزود: مالکانی که زمین از خود دارند و واجدشرایط مسکن مهر هستند می‌توانند با تشکیل گروه‌های 2 یا 5 نفره وام 15 میلیون ساخت با معرفی اداره تعاون دریافت کنند.
وی همچنین در مورد تهاتر گفت: انبوه‌سازانی که دارای واحدهای نیمه ‌تمام به‌جز شهرهای تهران و کرج هستند و از یک تا 50 درصد ساخته‌اند با توجه به شرایط رکود ساختمان در مقابل زمین آنها زمین معوض و در مقابل اعیانی آنها به قیمت توافقی خریداری و به متقاضیان مسکن واگذار می‌شود و بلافاصله افراد متقاضی به بانک برای گرفتن وام ساخت معرفی می‌شوند.
* 12 شرکت نظارت بر ساخت
رئیس سازمان مسکن استان تهران همچنین گفت:‌ 12 شرکت کنترل و نظارت در استان تهران بر همه نوع ساخت‌وساز اعم از مسکن مهر، مسکن دولتی و خصوصی نظارت می‌کند و یک میلیارد تومان قرارداد برای نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز انعقاد کرده‌اند.
وی درپاسخ به این که آیا بازرسان استانداری بیکار می شوند با بیان اینکه 50 درصد پست‌های سازمانی قانونی در سازان مسکن استان خالی است گفت: در عین حال شرکت‌های خصوصی مجری نظارت بر ساخت‌وساز 59 هزار پروانه ساختمانی را در عرض 2 هفته توسط شهرداری‌ها صادر شده و آنها نظارت کرده‌اند.
مشکینی افزود: دولت برای پرداخت 50 درصد پروانه ساخت‌وساز 6 میلیارد تومان به شهرداری‌های استان تهران کمک کرد.
وی گفت: برای آبرسانی به پروژه‌های مسکن فیروزکوه 500 میلیون تومان به سازمان آب اختصاص می‌یابد تا آب مورد نظر آنها تأمین شود.
تمدن استاندار تهران در مورد پروژه 2 هزار واحد مسکونی فرهنگیان اسلام‌شهر گفت: شورای مسکن استان تصویب کرد در چارچوب ضوابط و رعایت مقررات قانونی برای ساخت واحدهای مسکونی این افراد زمین از حریم اختصاص یابد.
* مخالفت با ساخت دو نفره
منصور خاکی مدیر کل منابع طبیعی و عضو شورای مسکن استان تهران نیز گفت: در راستای اشغال کمتر زمین منابع طبیعی بهتر است به جای ساخت مسکن 2 یا 3 طبقه، انبوه سازی با طبقات بیشتر به کار گرفته شود.
مشکینی نیز گفت: 800 هکتار محور توسعه مسکن مهر در نظر گرفته شده بر مبنای گروه‌های 3 نفره مطابق تبصره یک اختصاص می‌یابد و در جاهایی که کمبود زمین وجود دارد این گروه‌ها تا 10 نفر قابل افزایش است.
محمود حیدری نیز گفت:‌ جلسه‌ای با انجمن انبوه‌سازان و مشاوران املاک و کانون کاردان‌های فنی استان تهران برگزار می‌شود که در مورد مسکن اقشار کم‌درآمد بحث خواهد شد.
مشکینی نیز گفت:‌در سلطان‌آباد و حلقه‌دره زمین مسکن مهر با فرودگاه پیام مشکل پیدا کرده است.
۶ آبان ۱۳۸۸ ۱۴:۵۵
fars |