جزییات ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود با خبرنگاران جزییات ثبت نام متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا،محمود محمودزاده با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن 400 هزار واحد مسکونی متناسب با میزان تقاضا و بررسی شرایط متقاضیان در کشور ساخته می شود گفت:ثبت نام متقاضیان در این طرح ملی با در نظر گرفتن برخی از شروط انجام می شود؛برای ثبت نام در این طرح 5 شرط در نظر گرفته شده است؛از جمله آنکه متقاضیان نباید از ابتدای انقلاب تاکنون از هیچ کدام از تسهیلات دولتی مسکن استفاده کرده باشند.همچنین متقاضی از اول فروردین 84 نباید سابقه مالکیت زمین و مسکن داشته باشد؛از سوی دیگر متقاضی باید متاهل باشد و سابقه 5 سال سابقه سکونت در شهر محل تقاضا را داشته باشد.
وی یکی دیگر از شروط ثبت نام در این طرح را عدم مالکیت زمین و مسکن در حال حاضر نداشتن واحد مسکونی به نام خود، اعضای خانواده و سایر افراد تحت تکفل در هنگام ثبت نام عنوان کرد.
وی با اشاره به نحوه واگذاری زمین در این طرح گفت:برخی از واگذاری‌ها به صورت اجاره 99 ساله خواهد بود؛همچنین بخشی دیگر از پروژه ها به صورت پروژه های مشارکتی خواهد بود که البته این میزان چندان قابل توجه نیست. وی افزود:واگذاری اراضی به صورت اجاره ۹۹ ساله برای آن دسته از متقاضیانی است که آورده کمتری دارند و واحدهای مشارکتی نیز مربوط به آن دسته از متقاضیانی است که در دهک ششم به بالا قرار دارند. به گفته وی همچنین،اراضی مرتبط با این طرح، زمین های داخل محدوده شهرها را شامل می شود که اکثرا خدمات شهری به آنها تعلق می گیرد؛ هر چند در مورد برخی از آن‌ها مشخص نیست که آیا خدمات روبنایی برای این اراضی نیز تأمین شده است یا خیر. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مجموعا ۲۴ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی به صورت مشارکتی ساخته خواهد شد؛دراین روش، قرارداد ساخت را در اختیار انبوه سازان قرار داده ایم که نماینده انبوه سازان لیستی از انتظارات خود را نیز تهیه و ارائه کرده‌اند. در این روش،دولت اختیار دارد ۱۰ درصد از واحدها را در پایان ساخت به انبوه ساز تحویل ندهد تا در صورت عمل نکردن انبوه‌ساز به تعهدات خود، در اختیار متقاضیان قرار دهد.
وی همچنین با بیان اینکه هزینه ساخت این واحدها به صورت مرحله‌ای دریافت خواهد شد،گفت:بخشی از هزینه ساخت این واحدها در قالب وام بانکی و مابقی به صورت پرداخت نقدی خواهد بود.همچنین پرداخت اقساط زمین پس از دو سال تنفس آغاز می شود و بهای زمین نیز به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می‌شود. براساس اعلام معاون وزیر راه وشهرسازی، در مرحله اول، ۳۰ درصد هزینه ساخت از متقاضیان دریافت می‌شود؛هر چند این میزان با توجه به مشخصات واحدها از قبیل تعداد طبقات، متراژ زمین و ...متفاوت است.
محمودزاده استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین منابع داخلی بانک‌ها را به عنوان منبع تامین مالی تسهیلات پرداختی به متقاضیان طرح اقدام ملی اعلام کرد و افزود: بانک‌های عامل این تسهیلات به مرور به چرخه تسهیلات می پیوندند؛همچنین زمان باز پرداخت تسهیلات این طرح به مدت۱۲ سال در نظر گرفته شده است.
ثبت نام صرفا از طریق سامانه
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همه مراحل ثبت نام در طرح اقدام ملی برای متقاضیان صرفا از طریق سامانه آباد انجام خواهد شد.

وی اولین مرحله ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن را استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی عنوان کرد و افزود: بعد از ۳ روز مطالعه، استان‌های اول، هفته بعد کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و کردستان و ۳ روز بعد از آن نیز استان‌های چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن را انجام خواهند داد. همچنین ثبت نام به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد و بنا نیست که در هر استان تنها ثبت نام برای یکبار انجام شود بلکه متناسب با شرایط،امکانات و میزان نیاز و تقاضا ممکن است در هر استان ثبت نام برای دفعات بعدی نیز تکرار شود.
وی شرط امکان ثبت نام مجدد در استان‌هایی که یکبار ثبت نام در آن‌ها انجام شده است را فراهم شدن منابع بیشتر از جمله زمین عنوان کرد.
قیمت تمام شده مسکن ملی
محمودزاده همچنین در خصوص هزینه تمام شده ساخت واحدها گفت:قیمت تمام شده ساخت و ساز در این پروژه از متری دو تا دو و نیم میلیون تومان متغیر خواهد بود.

۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۲۱