وزیر مسکن در گفت و گو با فارشس تشریح کرد:چم اندازهای ایجاد رونق در بخش مسکن تا پایان سال

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تمام تلاش دولت گران نشدن زمین و مسکن است، گفت: امیدواریم با ساخت یک میلیون و 41 هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر و 200 هزار واحد مسکونی روستایی تا پایان سال ساخت و ساز فعال شود.
علی نیکزاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه آیا بخش مسکن که محرک اقتصاد است تا اواخر امسال از رکود خارج می‌شود اظهار داشت: تمام تلاش دولت این است که قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا نکند و البته این به معنی ماندن در رکود نیست بلکه این امر بدان معنا است که با ساخت یک میلیون و 41 هزار واحد مسکونی در طرح مسکن مهر و 200 هزار واحد مسکونی روستایی تا پایان سال ساخت و ساز فعال شود پس اگر بخش مسکن رونق بگیرد اقتصاد و سایر رشته‌های صنعتی فعال می شوند.
وی افزود: تمام تلاش دولت، گران نشدن زمین و مسکن است و در عین حال تلاش می کنیم تا بالاتر از تورم در حد معقولی سودی برای ساخت و ساز وجود داشته باشد تا ضمن جبران نیاز انباشته، رشته‌های صنعتی زیر مجموعه ساخت و ساز فعال شود.
نیکزاد خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم نقطه اپتیممی را در نظر گرفته و پیش برویم تا اجازه ندهیم نیاز انباشته مسکن و افزایش سود این بخش بسیار زیاد شود.

*آسیب قشر ضعیف از افزایش قیمت مسکن

وی گفت: اگر قیمت زمین و مسکن بالا برود قشر ضعیف دچار آسیب می‌شود، اما به هر حال باید سود در بخش مسکن باشد تا برای انبوه‌ساز توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: سود بالاتر از تورم در بخش مسکن خوب است و رونق مسکن را در پی دارد، اما آثار منفی آن متوجه کسانی است که توان خرید مسکن ندارند.

* آخرین وضعیت مسکن مهر از زبان وزیر

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: پس از پالایش توسط وزارت تعاون یک میلیون و 41 هزار نفر واجد شرایط برای طرح مسکن مهر شناخته شده‌اند.
نیکزاد افزود: برای یک میلیون و 51 هزار نفر در سراسر کشور زمین مشخص شده و 423 هزار نفر پروانه ساخت دریافت کرده‌اند و حدود 256 هزار نفر مراحل پی‌سازی یا کارهای دیگر را انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه مسکن مهر در سه حوزه پیگیری می‌شود،ادامه داد: مسکن روستایی که شامل ساخت 200 هزار واحد مسکونی در سال 87 و 200 هزار واحد مسکونی در سال 88 است که 110 هزار واحد مسکونی از 200 هزار واحد مسکونی مربوط به سال87 وام دریافت کرده‌اند و کار ساخت آغاز شده است و بنا شده طی دو ماه بانک‌های ملی، صادرات، ملت، رفاه و مسکن سایر تسهیلات را پرداخت کنند.

* سهمیه تسهیلات مسکن روستایی

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بانک مسکن با استفاده از خط اعتباری خود، سهمیه تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری را پرداخت می‌کند، گفت:زمین در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت توسط سازمان مسکن و شهرسازی تامین می‌شود و بنیاد مسکن به عنوان مجری عمل خواهد کرد.
وی ادامه داد: اجازه داده شد تا با توجه به وضعیت شهر و تصمیمی که در شورای مسکن به ریاست استاندار اتخاذ می‌شود، ساختمان‌های یک تا سه طبقه ساخته و 15 میلیون تومان وام توسط بانک مسکن از طریق خط اعتباری برای هر طبقه پرداخت شود و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.
نیکزاد با بیان اینکه 250 هزار واحد مسکونی از طرح مسکن مهر مربوط به شهرهای جدید است،افزود: به دلیل فقدان زمین، درون شهرهای بزرگ ماموریت به شهرهای جدید واگذار شده است.
وزیر مسکن و شهرسازی درباره ظرفیت‌های ساخت و ساز گفت: شهرهای جدید پرند، هشتگرد و پردیس در شهر تهران و سهند در تبریز و گل بهار در مشهد و در طرح مسکن مهر استفاده می‌شود.
نیکزاد ادامه داد: تعاونی‌هایی که کار را شروع نکرده‌اند برای ساخت 3 یا 4 طبقه واحد مسکونی زمین در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد و مصوبه هیات دولت در مورد تراکم، صدور پروانه، ارائه نقشه توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان‌ها و نظارت فاز سه توسط نظام مهندسی استان‌ها شکل گرفته و کار پیش می‌رود.

* وزارت تعاون کنار گذاشته نشده است

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به این که وزارت تعاون از طرح مسکن مهر کنار گذاشته شده است اظهار داشت: وزارت تعاون از طرح مسکن مهر کنار گذاشته نشده است و در گذشته ثبت نام طرح مسکن مهر و پالایش‌های مربوط را انجام داده است اما حال که به وضعیت ساخت نزدیک شده ایم دیگر پالایشی‌ برای مسکن مهر نداریم که وزارت تعاون انجام دهد.
وی گفت: در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت به دلیل واگذاری ساخت و ساز به بنیاد مسکن ،اطلاعات وزارت تعاون بررسی می شود و اگر فرم متقاضی سبز باشد و از تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشد، متاهل باشد، 5 سال سابقه سکونت در شهر را داشته باشد، از سال 1384 به بعد ملک و مستغلات به نام خودش نداشته باشد، آنگاه اطلاعات فردی به بنیاد مسکن واگذار می‌شود و این بنیاد به متقاضی زمین واگذار می‌کند.
وی افزود: در شهرهای جدید نیز اطلاعات از وزارت تعاون گرفته می‌شود و زمین‌هایی که در گذشته به تعاونی‌ها داده شده، نقشه و پروانه را دریافت کرده و در مرحله ساخت و ساز هستند به کار خود ادامه می‌دهند.
وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در صورت وجود تقاضا به گروه‌های سه تا پنج نفره زمین واگذار می‌شود تا به صورت گروهی اقدام به ساخت و ساز کنند، خاطرنشان کرد: عده‌ای دارای توان ساخت و ساز به صورت تعاونی هستند؛ به آنها نیز اجازه داده می‌شود پروانه دریافت و اقدام به ساخت کنند.

*دلیل واگذاری زمین به گروه‌های سه نفره

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: دلیل واگذاری زمین به گروه‌های سه تا پنج نفره کاهش هزینه تاسیسات مورد نیاز در ساختمان‌های 5 طبقه و بالاتر است و انبوه سازانی که قصد ورود به این عرصه را دارند، می‌توانند با مراجعه به سازمان مسکن و شهرسازی ساخت و ساز برای 30 نفر را متقبل شوند.
وی افزود: در صورتی که انبوه سازان اقدام به ساخت و ساز کنند ما به آنها تضمین خرید می‌دهیم و آپارتمان را از آنها دریافت کرده و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.
وزیر مسکن و شهرسازی درباره افزایش وام مسکن تصریح کرد: بنا بود تعاونی‌هایی که در صندوق تعاون 2 میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند 5میلیون تومان وام دریافت کنند اما این امر محقق نشد.

*کار کارشناسی برای افزایش وام مسکن مهر

وی افزود: چنانچه در سفرهای استانی به این نتیجه برسیم که 15 میلیون تومان تسهیلات توسط بانک مسکن به راحتی پرداخت می‌شود و با آورده 10 میلیون تومانی پروژه به اتمام نمی‌رسد، آنگاه افزایش وام مسکن مهر را با دید کارشناسی در مرجع مربوطه مطرح می‌کنیم.

*انصراف نیست،جابجایی است

نیکزاد در پاسخ به دلایل انصراف دهندگان از مسکن مهر گفت: از بین ثبت نام کنندگان حدود یک میلیون و 41 هزار نفر واجد شرایط بودند و آمار همچنان همین حد است و انصراف از طرح مسکن مهر مطرح نیست بلکه مساله خروج از تعاونی و اقدام انفرادی برای ساخت(تشکیل گروههای سه نفره) و جا به جایی افراد مطرح است.
۱۰ آبان ۱۳۸۸ ۱۶:۴۴
fars |