فراهم‌سازی زمینه تأمین مسکن وظیفه دولت‌هاست

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کارگران فصلی نیز مشمول طرح مسکن ملی هستند، گفت: ضرورت دارد وزارت تعاون فهرست پالایش شده افراد واجد شرایط را به ما بدهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد اسلامی امروز در مراسم امضاء تفاهم‌نامه ساخت مسکن برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی که بین وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضاء رسید،‌اظهار داشت: امیدواریم این 200هزار واحد مسکن مسکونی در سه سال ساخته شود و ضرورت دارد در این حوزه واجدان شرایط از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شوند.

اسلامی ادامه داد: اقدام ملی مسکن طرحی فراگیر است و همه اقشار جامعه را هدف قرار داده است ما پیش از این با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و همچنین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این حوزه تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم و برنامه داریم با رویکرد مشترک همه دستگاه‌های ذی‌مدخل در این حوزه فعال شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح اقدام ملی مسکن که عملیاتی شده است خوب پیش می‌رود و انتظار داریم تا پایان آذر ماه فاز اول به بهره‌برداری برسد که ثبت‌نام فاز اول انجام شد و با احتساب بافت فرسوده 260 هزار نفر ثبت‌نام کردند. البته فهرست ثبت‌نام شده‌ها باید پالایش شود و کسانی که فرم «ج» آنها قرمز است جدا می‌شوند.

وی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن انواع واگذاری‌ها را داریم گفت: دهک‌های یک تا سه جامعه از سوی سازمان‌های حمایتی پشتیبانی می‌شوند و دهک‌های 4 تا 7 نیز از طریق واگذاری اراضی به صورت‌های فردی و گروهی و همچنین عقد قرارداد با تعاونی‌های سازنده است.

اسلامی ادامه داد: در اقدام ملی اراضی باید حتماً در بافت شهری باشد تا محیطی که در آن منطقه مسکونی درست می‌شود زیرساخت‌های شهری داشته باشد و مردم در رنج نباشند.

وی گفت: درباره مسائل تسهیلات وزارت راه و شهرسازی از طریق بانک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران، صندوق بازنشستگی و تسهیلات مسکن بانک مرکزی همکاری دارد همچنین منابع متقاضیان نیز استفاده می‌شود در این فاز حتماً مجری ذی‌صلاح سازمان نظام مهندسی حضور دارد تا بر رعایت الزامات فنی در ساخت و ساز نظارت کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهرهای کوچک و روستاها سالانه 200 هزار واحد مسکن در دستور کار است و امیدواریم مجموعه فعالیت‌ها کمک کند ما دغدغه را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: طبق قانون اساسی وظیفه دولت است تا زمینه تأمین مسکن را برای مردم فراهم کند.

اسلامی اظهار داشت:‌ کارگران فصلی نیز نظیر سایر کارگران می‌توانند مشمول این طرح شوند.

وی افزود:‌در تهران وضعیت ثبت‌نام مسکن ملی خوب بود پیش‌بینی 70 هزار واحدی داشتیم کار بزرگی بود، در شهرهای جدید هم بسته به ظرفیت مجاز انجام می‌شود و بیش از آن نمی‌توان واگذار کرد زیرا مباحث منابع آب و زیرساخت مطرح است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما با ثبت‌نام‌هایی در پردیس مواجه بودیم که افراد با فرم «ج»‌ قرمز ثبت‌نام کرده بودند.

۱ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۱۷