رهبر:ساخت واحدهای صنعتی مسکونی باید توسط وزارت مسکن هدایت شود

رییس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران معتقد است، طرح صنعتی سازی مسکن باید از سوی وزارت مسکن وشهرسازی هدایت شود و مجری فعلی فاقد تجربه ملی در این بخش است.
مهندس" ایرج رهبر " روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت، براساس برنامه ریزی صورت گرفته از سال 1386، شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران ( مپسا ) به عنوان مجری طرح صنعتی سازی مسکن معرفی شده است ، اما تاکنون آثار مفید بودن این اقدام را در بخش ساختمان و مسکن شاهد نیستیم.
وی یادآور شد، شرکت مپسا در تشکیل هر شرکتی برای واردات فناوری نوین ساختمانی ، می خواهد با توجه به سهم خود در هیات مدیره شرکت مربوطه دخالت کند و این اقدام معقول و منطقی نیست و با سیاستهای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به بخش خصوصی تضاد دارد.
رهبر افزود: مپسا توانایی آن را ندارد که در تمامی شرکت ها مدیریت خود را نصب کند و در عین حال قادر به بررسی و ارزیابی عملکرد یکایک شرکتها نیست و به این ترتیب گماردن مدیر در هر شرکتی حرکت ناکارآمدی می باشد.
رییس انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران خاطرنشان ساخت، شرکتها چنانچه بخواهند از نظام بانکی تسهیلات اخذ کنند ، از آنجایی که بانک در نظام مدیریت شرکتها دخالتی ندارد ، شرکت ها ترغیب می شوند به جای رجوع به مپسا ، برای اخذ تسهیلات به شبکه بانکی مراجعه کنند .
وی اضافه کرد، تشکل های فنی و مهندسی زیادی در بخش ساخت و ساز فعال هستند و آنها برای وارد کردن هر نوع فناوری بررسیهای همه جانبه ای انجام داده و آزمایش های لازم را از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اخذ می کنند. حال چگونه یک شرکت که سابقه عملکرد در سطح ملی را ندارد ، می خواهد نسبت به تایید فناوریها اقدام کند.
رهبر پیشنهاد کرد ، چنانچه لازم است تسهیلاتی در اختیار شرکت های وارد کننده فناوری نوین دربخش مسکن قرار گیرد ، بهتر است دولت مستقیم بانظارت وزارت مسکن وشهرسازی نسبت به این امر اقدام کند.
به اعتقاد این مقام مسوول ، ایجاد شرکتهایی مانند مپسا که خارج از تشکیلات ساخت وساز کشور هستند ،بیشتر دامن زدن به بروکراسی اداری و طولانی ساختن برنامه ساخت وساز مسکن صنعتی است .
۲۵ آبان ۱۳۸۸ ۱۵:۰۸
فارس |