۸ راهکار تنظیم بازار مسکن در عصر کرونا

مرکز پژوهش های مجلس ۸ راهکار ساماندهی بازار مسکن و اجاره را در دوران فراگیری ویروس کرونا با هدف ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مرکز پژوهش های مجلس در سلسله گزارش هایی به بررسی ابعاد اثرات ویروس کرونا بر بخش های مختلف اقتصاد کشور از جمله مسکن پرداخته است. طبق آخرین مطالعات انجام شده از سوی بازوی پژوهشی مجلس، دولت و بخش سیاستگذار بازار مسکن برای ساماندهی و تنظیم این حوزه نیاز است تا دو دسته راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای تنظیم هر دو بخش معاملات مسکن و اجاره اجرایی کند.
این مرکز با اشاره به تعطیلی و رکود بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی به روند کاهشی حجم معاملات مسکن اشاره داشته و تاکید دارد: تداوم وضعیت قرمز در حوزه ابتلا به ویروس کرونا در بخش زیادی از شهرهای کشور، کاهش حجم فعالیت های اقتصادی و به دنبال آن کاهش یا ثبات حجم معاملات مسکن منجر خواهد شد. در مقابل با توجه به تحت تاثیر قرار گرفتن معیشت خانوارها از کاهش یا احتمالا تعطیلی کسب و کارهای اقتصادی، نرخ اجاره بها در یک روند افزایشی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد قرار گیرد.
مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به روند افزایشی قیمت مسکن طی چندماه گذشته با وجود کاهش حجم معاملات، به حضور بیشتر تقاضای سرمایه ای در بازار اشاره داشته و آورده است: با توجه به نوسانات سایر بازارها از جمله بازار ارز و سکه و افزایش قیمت مصالح ساختمانی، فاصله بیشتری میان استطاعت خانوارها و قیمت مسکن به وجود آمده و بخش زیادی از تقاضای مصرفی از بازار خروج اجباری خواهند داشت. تقاضای سرمایه ای اما بیشتر تابع چشم انداز کلان اقتصادی و وضعیت سایر بازارها خواهد ماند.
این مرکز پژوهشی تاکید دارد اجرایی شدن قوانین در حوزه خانه های خالی و گران قیمت می تواند اندکی از حضور تقاضای سرمایه ای کاسته و وضعیت بازار را تعدیل کند.
در ادامه بازوی پژوهشی مجلس برای کاهش اثرپذیری بازار مسکن از فراگیری ویروس کرونا، ۸ راهکار اجرایی با هدف تنظیم عرضه و تقاضا را به دولت پیشنهاد داده است. راهکار نخست با هدف تنظیم بازار اجاره و جلوگیری از تداوم روند افزایشی نرخ اجاره بها پیشنهاد پرداخت وام استیجاری، معافیت یک ماهه اجاره بها املاک دولتی و همچنین تمدید مدت قراردادهای جاری بدون افزایش اجاره بها را داده است.
همچنین تسریع ورود سیاست گذار به ساماندهی بازار اجاره، تمدید عدم افزایش نرخ عوارض ساختمانی تا پایان نیمه نخست سال جاری، افزایش مدت زمان بازپرداخت وام های بانکی برای هر دو سمت عرضه و تقاضا از دیگر راهکار های ارائه شده از این مرکز است.
در عین حال این مرکز مطالعاتی در مجلس پیشنهاد تنفس سه تا شش ماه اقساط سازندگان و خریداران مسکن بر حسب آسیب پذیری را عنوان کرده است. توسعه خدمات مشاوره آنلاین و بسترهای مجازی خرید و اجاره مسکن، تکمیل اصلاح و ارتقای سامانه اطلاع رسانی املاک و مستغلات برای کشف قیمت واقعی و همچنین بخشودگی حق بیمه کارگاه های ساختمانی از دیگر روش های پیشنهادی برای تنظیم بازار مسکن در عصر کرونا از سوی مرکز پژوهش های مجلس است.

۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸