از سوی دکتر ظهیری‌هاشمی صورت گرفت:

تبیین استراتژی‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن برای توسعه فعالیت‌ها

تبیین استراتژی‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن برای توسعه فعالیت‌ها
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در جلسه «تبیین استراتژی‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن» سیاست کلان گروه را برای تبدیل شدن به یک بنگاه برتر اقتصادی تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، این نشست که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور دکتر «روزبه ظهیری‌هاشمی» مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن و معاونان و مدیران و برخی از مدیران‌عامل شرکت‌های تابعه گروه در تهران به صورت حضوری و مدیران‌عامل شرکت‌های زیر مجموعه خارج از تهران به‌صورت ویدیو کنفرانس در هلدینگ برگزار شد، مدیرعامل گروه با تبیین استراتژی‌های شرکت، چشم‌انداز و افق مد نظر آینده را تشریح کرد و در پایان جلسه نیز به سئوالات مطرح شده حضار و مدیران‌عامل شرکت‌ها پاسخ داد.

دکتر ظهیری‌هاشمی با تاکبد بر این‌که «پس از دو سال حضور در گروه سرمایه‌گذاری مسکن، باید نگاهی به گذشته داشته باشیم تا عملکرد خود را ارزیابی کنیم» با بیان مثالی افزود: باید مانند کوهنوردی که با هدف رسیدن به قله پس از مدتی پیمودن راه برمی‌گردد و به مسیر عقب و چگونگی پیمودن آن نگاهی می‌اندازد تا هم انرژی بگیرد و یا اگر نیاز به اصلاحی است، آن را رفع کند تا در نهایت با انگیزه بیشتر و با نگاهی به قله مجدد حرکت را آغاز کند، رفتار کنیم. ما نیز در حوزه فعالیت خود می‌بایست با نگاهی به گذشته و با این منطق، مسیر را ادامه دهیم.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن ضمن تشکر از تمامی کارکنان گروه و شرکت‌های تابعه که در این دو سال با تمام وجود برای توسعه فعالیت‌ها تلاش نمودند، گفت: در ابتدای حضورم در گروه سرمایه‌گذاری مسکن با دو چالش کاهش در حجم سبد و کوچک شدن فعالیت از حالت نرمال (یک میلیون و پانصد هزار مترمربع پروژه در حال ساخت) که به عدد کم‌تر از یک میلیون مترمربع) کاهش یافته بود و همچنین کمبود و قفل شدن منابع گروه با توجه به تعهدات انباشته رو‌به‌رو بودیم که این موضوع‌ها به اعتبار شرکت آسیب جدی وارد کرده بود و امکان استفاده از تسهیلات بانکی را غیر ممکن کرده و توسعه فعالیت‌ها را با چالش جدی رو‌به‌رو کرده بود.

دکتر ظهیری‌هاشمی با اشاره به این موضوع که در دو سال گذشته رویکرد جدید شرکت برای افزایش سبد پروژه‌ها با ملاحظه رعایت چارچوب ضوابط و قوانین گروه منظور شد، ادامه داد: هم‌اکنون حجم پروژه‌های در دست ساخت شرکت به یک میلیون و 600 هزار مترمربع رسیده است و در رابطه با اخذ تسهیلات نیز رکورد قابل ملاحظه‌ای به ثبت رسید که تقریبا برای یک‌سال حدود 100 میلیار تومان مجوز اخذ تسهیلات گرفته شده که پیش‌بینی می‌کنیم این رقم افزایش نیز خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در ادامه با بیان این‌که هر سازمانی بدون چشم‌انداز به طور قطع به نقطه مطلوب نخواهد رسید، سه استراتژی‌ مورد نظر گروه سرمایه‌گذاری مسکن را تشریح و نخستین استراتژی را ماموریت شرکت در تامین مسکن برای اقشار متوسط جامعه عنوان کرد و گفت: این استراتژی از زادگاه گروه سرمایه‌گذاری مسکن یعنی بانک مسکن برای فعالیت‌های شرکت ارایه شده است. همچنین در دومین استراتژی بر مبنای سهامی عام بودن شرکت، باید بر سود‌آوری صحیح برای ذی‌نفعان و سهام‌دارن شرکت توجه شود و سومین استراتژی نیز قابل رقابت نبودن کیفیت پروژه‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن در شرایط مشابه با رقبا است؛ بدین‌معنی که اگر شرکت پروژه‌ای احداث کرد که مشابه آن به لحاظ قیمت در بازار توسط سازنده‌ی دیگری وجود داشت، بی‌تردید باید کیفیت واحد احداث شده توسط گروه از مشابه آن بالاتر باشد؛ زیرا این تفکر و چشم‌انداز در نهایت محصولات شرکت را به عنوان یک برند معتبر در جامعه مطرح خواهد کرد.

ظهیری‌هاشمی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که شرکت‌ها باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند، متوازن کردن سبد پروژه‌ها است؛ یعنی متوازن کردن سبد پروژه‌ها در راستای استراتژی دوم مطرح شده که توجه به سود‌آوری صحیح برای ذی‌نفعان و سهام‌داران شرکت دارد. این موضوع باید در اقدامات ما لحاظ گردد تا در کنار تعریف پروژه‌های حجمی برای دهک‌های متوسط، با تعریف پروژه‌های سطح بالاتر و سودآور بافت سبد شرکت را باید به گونه‌ای تعریف کنیم تا در کنار انجام  ماموریت، قسمت سورد‌آوری هم منظورگردد تا هم منافع ذی‌نفعان و هم منافع شرکت تامین شود.

وی در ادامه خواستار پیاده‌سازی نگاه سودآور و اقتصادی بخش خصوصی به مجموعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن به‌منظور افزایش و جهش بهره‌وری مجموعه شد و به تبیین حدود وظایف هلدینگ و شرکت‌های تابعه پرداخت. وی، بودجه‌ریزی منطقی، عملیاتی، انگیزشی و واقعی را ابزار کنترلی هلدینگ دانست و گفت: در پیش گرفتن رویکرد تعاملی، اصلی‌ترین وظیفه هلدینگ و شرکت‌های تابعه در مقابل یک‌دیگر است. به‌گونه‌ای که هلدینگ به هیچ عنوان در حوزه کار عملیات اجرایی وارد نمی‌شود، همان‌طور که قرار نیست فقط نظارت داشته باشد. هلدینگ همچنین نباید وظیفه شرکت‌های تابعه را انجام دهد و شرکت‌های تابعه نباید تمام تصمیم‌های اصلی را خود اتخاذ کنند. در این میان، رویکرد هلدینگ به هیچ عنوان نگاه مداخله‌ای نیست، بلکه هلدینگ فقط در زمان‌های پیش از تبدیل شدن چالش به بحران در امور شرکت‌ها ورود پیدا می‌کند. البته راه‌حل این مسئله، ایجاد نگاه فرآیندی به تمامی امور هلدینگ و شرکت‌های تابعه است؛ چراکه فرآیندها، کارها و امور را تسهیل و استاندارد می‌کنند.

گفتنی است؛ در بخش پایانی این نشست، معاونان، مدیران‌عامل شرکت‌ها و مدیران هلدینگ نیز نقطه نظرات، پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را برای توسعه فعالیت‌ها عنوان کردند.



 

۱۷ تیر ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰