اعتبار مسکن مهر به دو برابر افزایش یافت

معاون امور ساختمانی وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تخصیص اعتبار مسکن مهر طی دو ماه و نیم گذشته دو برابر افزایش یافته است گفت: تسهیلات بانکی این بخش با 85 درصد رشد از 313 میلیارد تومان به 580 میلیارد تومان افزایش یافت
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت منوچهر خواجه دلویی افزود: تعداد واحد‌هایی که پروانه ساخت طی دو ماه و نیم گذشته اخذ کرده‌اند با 30 درصد رشد از 297 هزار به 387 هزار فقره افزایش یافته است
وی ادامه داد: با تسریع در اعطای تسهیلات بانکی به مسکن مهر، طی 2ماه و نیم اخیر، تعداد واحد‌هایی که پروانه ساخت اخذ کرده‌اند 30درصد رشد، تعداد واحد‌هایی که در مرحله پی‌ سازی هستند، 61 درصد رشد،تعداد واحد‌های در مرحله اسکلت و سقف 138 درصد، تعداد واحدهایی که در مرحله سفتکاری قرار دارند 211 درصد و تعداد واحدهایی که در مرحله نازک کاری هستند 383 درصد رشد کرده‌اند.
وی افزود: طرح مسکن مهر در راستای تکلیف 31 قانون اساسی و تامین مسکن برای اقشار کم درآمد انجام شده که دولت‌های قبلی در سال‌های گذشته باید آن به آن می‌پرداختند.
وی با اشاره به تصویب طرح جامع مسکن در سال 1384،تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که در قالب این طرح به تصویب هیات دولت رسید بهره برداری از زمین با اجاره بلند مدت و اجاره نازل به همراه اختصاص تسهیلات بانکی برای ساخت برای اقشار کم درآمد یا همان طرح مسکن مهر بود.

* آخرین وضعیت مسکن مهر

خواجه دلویی اضافه کرد: در مرحله اول ثبت نام تعداد زیاد از متقاضیان ثبت نام کردند که پس از بررسی شرایط متقاضیان و پالایش، یک میلیون و 200 تا یک میلیون 300 هزار نفر تایید شدند.
به گفته وی، از این تعداد 995 هزار نفر در قالب تعاونی پای کار آمدند و این بدین معنی است که برای اجرای طرح بدون در نظر گرفتن ارزش زمین باید 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که‌این امر در دنیا بی سابقه است.
معاون وزیر مسکن در خصوص انتقاد‌هایی که از کندی اجرای طرح مسکن مهر صورت می‌گیرد،گفت: کسانی که با مقوله ساخت و ساز مسکن آشنا هستند در خصوص ساخت مسکن برای حدود یک میلیون نفر با سطح درآمدهای پایین بسیار منصفانه‌تر برخورد می‌کنند اما ما از هر انتقاد سازنده‌ای استقبال می‌کنیم.

* رفع مشکلات مالی مسکن مهر

وی تخصیص تسهیلات بانکی را یکی از عمده ترین مشکلات این طرح برشمرد و اظهارداشت: با دستور رئیس جمهور و درابتدای دولت دهم یک خط اعتباری ویژه از سوی بانک مرکزی به‌این طرح اختصاص داده شد که بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.
وی با بیان اینکه در مرحله اول 3 هزار و 500 میلیارد تومان به‌این خط اعتباری اختصاص داده شد،افزود: هر زمان که‌این اعتبار به پایان برسد بانک مرکزی دوباره‌این خط را شارژ می‌کند و محدودیتی از سوی بانک مرکزی برای تامین منابع مورد نیاز این خطر اعتباری در نظر گرفته نشده است.
معاون وزیر مسکن افزود: با تصمیم شورای عالی مسکن و تاکید رئیس جمهور، تخصیص تسهیلات مسکن طی دوماه و نیم گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.
خواجه دلویی رفع موانع حضور انبوه سازان در مسکن مهر و امکان حضور گروه‌های کوچک به جای تعاونی‌ها را از دیگر اقداماتی در جهت تسریع ساخت مسکن برشمرد و اظهارداشت: در حال حاضر بر اساس آمار هر هفته نسبت به هفته ماقبل بیش از 10 درصد رشد داریم که رشد قابل ملاحظه‌ای است.
به گفته وی، ظرف دو ماه و نیم گذشته با اختصاص خط اعتباری ویژه به طرح مسکن مهر تسهیلات بانکی این بخش با 85 درصد رشد از 313 میلیارد تومان به 580 میلیارد تومان افزایش یافت.
خواجه دلویی اضافه کرد: تعداد واحد‌هایی که طی این مدت پروانه ساخت اخذ کرده‌اند نیز با 30 درصد رشد از 297 هزار به 387 هزار فقره افزایش پیدا کرده است.
وی از رشد چشمگیر مراحل پی سازی، اسکلت و سقف،سفت کاری و نازک کاری خبر داد و افزود: تعداد واحد‌هایی که در مرحله پی سازی هستند 61 درصد،تعداد واحد‌های در مرحله اسکلت و سقف 138 درصد تعداد واحدهایی که در مرحله سفت کاری قرار دارند 211 درصد و تعداد واحدهایی که در مرحله نازک کاری هستند 383 درصد رشد کرده‌اند.
خواجه دلویی با بیان اینکه به اسناد قانون امکان اجرای مسکن مهر در داخل شهرهای کلان وجود ندارد و این طرح در شهرهای اقماری انجام می‌شود، گفت: طی دو ماه و نیم گذشته مسکن مهر در کلان‌شهرها رشد خوبی داشته به طوری که در استان فارس از 54 هزار واحد کار ساخت 20 هزار واحد آغاز شده و هشت هزار واحد هم به مرحله اسکلت و سقف رسیده است.
وی در خصوص مسکن مهر استان تهران نیز گفت: برای اجرای طرح مسکن مهر در تهران باید 224 هزار واحد ساخته شود که حجم بسیار بالایی است. از این تعداد 90 هزار واحد وارد مراحل اجرایی شده و 14 هزار و 800 واحد در مرحله اسکلت و سقف قرار دارد که نسبت به دو ماه نیم پیش که واحد‌ها حتی به مرحله پی هم نرسیده بودند رشد قابل ملاحظه‌ای است.

* حضور فعال انبوه سازان در طرح مسکن مهر

معاون وزیر مسکن با رد ادعای کاهش تسهیلات انبوه سازان به دلیل اجرای طرح مسکن مهر،افزود: منابع مالی مورد نیاز این طرح از خط اعتباری ویژه بانک مرکزی تامین می‌شود و این منابع هیچ ارتباطی به منابع بانک‌ها ندارد که بر روی تسهیلات سایر بخش‌ها تاثیر بگذارد.
وی در خصوص دیگر انتقادات انبوه سازان نیز تصریح کرد: در شیوه نامه جدید اجرای طرح مسکن مهر انبوه سازان می‌توانند با رعایت سه شرط قیمت،زمان تحویل و مشخصات فنی با سازمان مسکن و شهرسازی برای ساخت واحد‌های مسکونی قرارداد ببندند.
خواجه دلویی ادامه داد: البته در این مدل انبوه سازان تنها از سود پیمانکاری سود می‌برند و تعداد قابل توجهی از انبوه سازان نیز برای عقد قرارداد اقدام کرده‌اند.
وی با اشاره به‌اینکه در حال حاضر انبوه سازان در کشور 500 هزار واحد متوقف یا نیمه متوقف دارند، اظهارداشت: در طرح جدید امکان تبدیل این واحدها به مسکن مهر مهیا شده که انبوه سازان می‌توانند با استفاده از منابع مسکن مهر طرح خود را به پایان برساند و زمین دیگری به قیمت کارشناسی در همان شهر دریافت کنند که‌این امر کمک زیادی به آزاد کردن سرمایه انبوه سازان برای شروع پروژه‌های جدید خواهد کرد.
خواجه دلویی افزود: تاکنون جلسه انبوه سازان برای اجرای این طرح با 20 استان کشور انجام شده و نتایج خوبی هم داشته است.
وی با بیان اینکه شرکت ساخت شهرهای جدید قرارداد ساخت 150 هزار واحد را با انبوه سازان امضا کرده است،تاکید کرد: تمام این موارد حاکی از حضور فعال انبوه سازان در طرح مسکن مهر دارد.
۴ آذر ۱۳۸۸ ۱۵:۴۴