640 میلیارد تومان برای مسکن مهر اعتبار جذب شد

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه از 3500 میلیارد تومان خط اعتباری ویژه طرح مسکن مهر 640 میلیارد تومان جذب شده است گفت: از یک میلیون و 960 هزار زمین تهیه شده برای مسکن مهر 147 هزار و 600 واحد مسکونی پی‌ریزی شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌ نیکزاد در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه مشارکت بانک صادرات ایران در پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون نزدیک به یک میلیون و 960هزار زمین تهیه شده که 487 هزار زمین قرارداد انعقاد، 413 هزار واحد مسکونی اخذ پروانه و 147 هزار و 600 واحد مسکونی پی‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: از 3500 میلیارد تومان خط اعتباری مسکن بالغ بر 640 میلیارد تومان جذب شده است که این عدد می‌توانست حتی تا 3 برابر شود.
نیکزاد با بیان اینکه تسهیلات مسکن مهر در سه قسط پرداخت می‌شود گفت: در مسکن روستایی نیز از 200 هزار واحد مسکونی مورد هدف در سال 87 و 88 تاکنون 115 هزار و 400 واحد مسکونی به بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، رفاه و مسکن معرفی شده‌اند که 96 هزار واحد مسکونی پی‌سازی صورت گرفته است.

*ورود به بافت‌های فرسوده

وزیر مسکن و شهرسازی به اقدامات جدید خود پس از تصدی پست در وزارت مسکن در 3 ماه گذشته اشاره کرد و گفت: ورود به بافت‌های فرسوده یکی از اقداماتی است که وزارت مسکن و شهرسازی در 3 ماه گذشته انجام داده است.
وی افزود: اختصاص 450 میلیارد تومان خط اعتباری برای نوسازی 30 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور و اختصاص 15 میلیون تومان وام برای هر واحد مسکونی یکی از اقدامات اخیر در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده بوده است.

*وام 20 میلیونی برای ساخت مسکن با تکنولوژی نوین

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه واگذاری مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور به خصوص زاهدان آغاز شده گفت: به تازگی طرحی به تصویب رسیده است که براساس آن هر ساخت‌ و سازی که با تکنولوژی نوین و روش‌های مقاوم‌سازی و با تأیید مرکز تحقیقات مسکن صورت گیرد به جای 15 میلیون تومان ،وام 20 میلیون تومانی برای هر واحد مسکونی تعلق می‌گیرد.

*مدیر عامل بانک صادرات:‌بخش مسکن موتور محرکه بخش اقتصاد کشور

سیدمحمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز در حاشیه انعقاد این تفاهمنامه گفت:‌موتور محرکه بخش اقتصاد کشور بخش مسکن است چرا که این بخش بر 430 فعالیت به صورت مستقیم و غیر مستقیم اثرگذاری دارد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی بیش از بخش‌های دولتی در ساخت مسکن حضور داشته است افزود: ایران دارای نرخ بالای جوان و بافت‌های فرسوده است بنابراین لازم است که توجه ویژه‌ای به ساخت مسکن برای جوانان و بازسازی بافت‌‌های فرسوده برای ساخت مسکن جدید شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روال عادی ساخت در حال سپری شدن امورات و به نتیجه رسیدن است انتظار می‌رود که سرمایه‌گذاران برای ساخت مسکن مهر از خود استقبال نشان دهند.
وی تأکید کرد: بانک‌ صادرات ایران امروز با انعقاد این تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی سعی در سرعت دادن به لوکوموتیو اقتصاد همانا بخش مسکن است.
وی ادامه داد:بانک صادرات آمادگی خود را برای مشارکت در احداث شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی با سازندگان انبوه‌ مسکن با اولویت‌ نوسازی بافتهای فرسوده شهری تا سقف 100 هزار واحد در سال اعلام می‌کند.
وی خاطر نشان کرد:وزارت مسکن و شهرسازی اراضی مناسب برای اجرای شهرک‌های جدید و یا باغشهر براساس طرح‌های مکانیابی شده و یا مجتمع‌های با حداقل 200 واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری یا توسعه‌های جدید را در اختیار بانک و یا شرکت‌های طرف قرارداد بانک قرار می‌دهد تا شرکت‌های مذکور نسبت به احداث مسکن با اولویت در استفاده از فناوری‌های نو و روش‌های تولید صنعتی ساختمان اقدام کنند.
۲۱ آذر ۱۳۸۸ ۱۳:۴۲
فارس |