اعتبار نوسازی بافتهای فرسوده چهار برابر می شود

معاون وزیر مسکن با بیان اینکه رقم تسهیلات مربوط به نوسازی بافت های فرسوده سال آینده دو تا چهار برابر می شود،گفت:وسعت بافت های فرسوده شناسایی شده کشور در حدود 65 هزار هکتار است.
احمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: دولت نسبت به بازسازی ونوسازی و ساماندهی بافتهای فرسوده شهرهای کشور وسکونت گاههای غیررسمی حاشیه شهرها مصمم است و با ارائه تسهیلاتی همچون تسهیل در صدور پروانه ساخت، تخفیف درعوارض و تراکم مازاد، مردم را نسبت به بازسازی و ساماندهی اینگونه بافت ها ترغیب و تشویق می کند.
وی عدم آگاهی مردم از قابلیتها و ارزش ملکشان را از عوامل بازدارنده ای توصیف کرد که انگیزه مالکان را برای بازسازی وساماندهی بافت های فرسوده کاهش داده است.
صادقی تصریح کرد: امسال 4500 میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی 30 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده کشور پیش بینی شده است.
وی در پاسخ به این سئوال که معیارهای توزیع این تسهیلات بین استانها چیست، عنوان کرد: خطر نسبی زلزله در منطقه، میزان جمعیت ساکن در این بافت ها و میزان مشارکت استانها در احیا و نوسازی بافت های فرسوده از جمله این معیارهاست.

*رقم تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده چهار برابر می شود

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری افزود: برای سال آینده رقم تسهیلات مربوط به نوسازی بافت های فرسوده دو تا چهار برابر می شود که نشانگر توجه ویژه دولت به نوسازی این بافت هاست.
صادقی در پاسخ به این سئوال که چه زمان نوسازی بافت های فرسوده موجود کشور به اتمام می رسد، گفت: باید طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه یعنی ظرف مدت 10 سال نوسازی بافت های فرسوده به اتمام می رسید، ولی در برنامه چهارم تنها شش یا هفت درصد نوسازی این بافت ها محقق شد و بیش از 90 درصد کار مانده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سالهای گذشته اقدام چشمگیری برای نوسازی بافت های فرسوده کشور انجام نگرفته و اینکه منابع محدود دولت اجازه نمی دهد مابقی کار(بیش از 90 درصد) در طول برنامه پنجم انجام شود، لذا برنامه ریزی کرده ایم تا پایان برنامه پنجم 25 درصد بافت های فرسوده موجود کشور نوسازی و اصلاح شود.
معاون وزیر مسکن با بیان اینکه بافت های فرسوده میراث ساخت و سازهای نامناسب گذشته است، گفت: عمر متوسط ساختمان حداقل 100 سال است، در حالیکه بیش از 70 درصد ساختمان های موجود در بافت های فرسوده ما عمر کمتر از 50 سال دارند و این بیانگر عدم رعایت مشخصات فنی و مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهاست.
به گفته وی، در حال حاضر هم اگر ساخت و سازها بر اساس مقررات ملی ساختمان نباشد و نظارت های لازم صورت نگیرد در آینده وارث بافت های فرسوده زیادی خواهیم بود.
۲۱ آذر ۱۳۸۸ ۱۳:۵۵
فارس |