صنعتی‌سازی مسکن کلید خورد

کلنگ‌زنی پروژه «صنعتی‌سازی مسکن» با روش مدرن که
در فاز اول طرح، کارخانه‌ها باید 1100واحد مسکونی را ظرف 8 ماه تولید کنند.

                 

کارخانه ظرف 2 سال 8 هزار واحد مسکونی مهر تولید می‌کنند
طرح آزمایشی تولید صنعتی مسکن
 فاز اول طرح: کارخانه‌ها باید 1100 واحد مسکونی ظرف 8 ماه تولید کنند
 کارشناسان می‌گویند در صنعتی‌سازی واقعی هر کارخانه باید حداقل 1000 واحد بسازد.

فاز آزمایشی از طرح تولید صنعتی 8 هزار مسکن مهر دیروز با حضور وزرای مسکن و تعاون و غیبت وزیر صنایع در شهر جدید پرند آغاز شد. در این فاز قرار است 23 کارخانه، 1100 واحد مسکونی با متراژ 50 تا 85 متر را در قالب آپارتمان‌های سه طبقه با قیمت متری 250 تا 320 هزار تومان ظرف 8 ماه به‌صورت «کلید تحویل» به متقاضیان واگذار کنند. زمان تحویل پیش‌از این 6 ماه تعیین شده بود، اما دیروز علی نیکزاد وزیر مسکن دو ماه نیز به سازنده‌ها به‌خاطر سرما فرجه داد. فازهای بعدی تولید صنعتی مسکن مهر به ترتیب در هشتگرد، اصفهان، مشهد و تبریز اجرا می‌شود.
ساخت صنعتی این 1100 واحد از آنجایی فاز آزمایشی محسوب می‌شود که برای تولید آن، 23 کارخانه بسیج شده‌اند که هر کدام قرار است زیر 100 واحد را بسازند. کارشناسان معتقدند در حالت طبیعی هر کارخانه می‌تواند حداقل 1000 واحد مسکونی تولید کند.یکی از مدیران شرکت مپسا - حامی دولتی کارخانه‌های تولید مسکن - در این باره به دنیای اقتصاد گفت: این طرح چون پایلوت است ما برای هر کارخانه بین 30 تا 90 واحد مسکونی را تعیین کردیم، اما در فازهای بعدی حتما کف هزار واحد را رعایت خواهیم کرد.علی نیکزاد دیروز در مراسم کلنگ‌زنی مکانیکی واحدهای پرند از اجرای برنامه حمایتی برای اتمام فعالیت تعاونی‌ها در کمترین زمان ممکن خبر داد.
پیغام به تعاونی‌های مسکن مهر: محکم و استوار باشید
در همین رابطه، وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دنیای‌اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا از روند ساخت‌و‌ساز مسکن مهر در شهر جدید پرند رضایت دارید، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر قرار است 1100 واحد مسکونی در قالب صنعتی‌سازی در این شهر ساخته شود و با توجه به اینکه در این شهر ساخت‌و‌ساز به صورت گروهی، انبوه‌سازی و انفرادی صورت می‌گیرد، در نتیجه برآیند کلی از روند ساخت‌و‌ساز در این شهر اساسا مثبت ارزیابی می‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه آیا در شهر جدید پرند همانند سایر شهرها برنامه‌ای برای تجمیع تعاونی‌های مسکن مهر و چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات آنان در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: در هیچ استانی چنین جلساتی با این هدف برپا نشده است و هر گونه نشست احتمالی در این زمینه در راستای حمایت از تعاونی‌ها بوده است.
وی افزود: در همین زمینه و به منظور حمایت از تعاونی‌های مسکن مهر برنامه‌ریزی گسترده‌ای جهت اتمام ساخت‌و‌سازهای تعاونی‌سازی در دستور کار قرار گرفته است.
در همین حال، وزیر تعاون در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دنیای‌اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از اعتبار صندوق‌های تعاون مسکن مهر جهت راه‌اندازی بانک توسعه تعاون صحت دارد؟ گفت: خیر این نقطه‌نظر در حد شایعه است؛ چراکه بانک توسعه تعاون با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان از محل سرمایه ذخیره ارزی مطابق قانون مصوب مجلس تشکیل شده است.
وی افزود: تاکنون رقمی بالغ بر 300 میلیارد تومان اعتبار از طریق بانک مرکزی به حساب بانک توسعه تعاون واریز شده و این اعتبار به عنوان سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک بانک کافی است و از این رو نیازی به تامین اعتبار این بانک از رهگذر مجراهای دیگر وجود ندارد.
اما صابونی، مدیرعامل شهر جدید پرند نیز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با دنیای‌اقتصاد در پاسخ به این سوال که نقطه ضعف شهر جدید پرند چیست؟ گفت: بهتر است به نقاط قوت این شهر پرداخته شود، اما در هر صورت، مشکل اصلی این شهر مساله مترو است که به منظور تسریع در روند راه‌اندازی آن در سال جاری 5/4 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. در همین حال قرار است در سال 89 نیز بودجه‌ای بالغ بر 196 میلیارد تومان اعتبار بدین منظور مصوب شود که بر این اساس شاهد تسریع در احداث مترو در این شهر خواهیم بود.
وی تاکید کرد: به تمامی تعاونی‌های مسکن مهر پرند پیغام می‌دهم که محکم و استوار به کار خود ادامه دهند تا 110 هزار واحدی که قرار است در این شهر ساخته شود هر چه زودتر به مرحله اتمام برسد.
انتقاد استاندار از منتقدان مسکن مهر
در همین حال، مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه شرایط خاص تهران در مقوله مسکن باعث شده تا وزیر مسکن و شهر‌سازی با حساسیت بیشتری فرآیند تولید مسکن در این شهر را دنبال کند، گفت: استان تهران با 14 میلیون جمعیت و مقتضیات خاص خود به عنوان مرکز ثقل کشور تمامی تحولات خود را در سطوح مختلف به سایر استان‌های کشور انتقال می‌دهد.
وی تاکید کرد: قیمت مسکن در تهران هر نوع تحولی را که دنبال کند، به صورت ‌آینه‌وار به سایر استان‌ها انعکاس خواهد یافت. از این رو هر چقدر که در تهران به منظور ساماندهی مسکن گام برداشته شود، قطعا به نفع کل مردم کشور خواهد بود.
وی سپس به انتقاد از منتقدان پروژه مسکن مهر پرداخت و گفت: افرادی که پیش‌تر نقدهای غیرمنصفانه‌ای به طرح مسکن مهر وارد کرده‌اند، حال با توجه به موفقیت این طرح قطعا نقطه‌نظرات غیرمنصفانه خود را کنار خواهند گذاشت.
سه شرط حمایت از صنعتی‌سازی
علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: مسکن، موتور محرک اقتصاد کشور است که تاثیرگذاری آن روی اقتصاد کشور غیرقابل انکار است. به طوری که پویایی اقتصاد در گرو سرمایه‌گذاری مسکن است.
نیکزاد تاکید کرد: دولت به منظور برطرف کردن نیازها و مدیریت مشکلات را به صفر رسانده است و تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در برنامه پیشنهادی آینده دولت قرار دارد.وی گفت: مسکن یک حوزه فرابخشی است و حل مشکل آن بدون کمک مدیریت شهری، انبوه‌سازان و صاحب‌نظران، سیستم بانکی و وزارتخانه‌های دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.
نیکزاد افزود: مصوبه مسکن، تراکم و واگذاری پروانه، تامین زیرساخت و مصوبه تامین روبنایی جزو اهداف وزارت مسکن است و برای تولید چهار هزار و 850 واحد مسکونی ساخت‌و‌ساز به روش سنتی بی‌فایده است.وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: صنعتی‌سازی باید حمایت شود و فرق مسکن روستا با شهر در صنعتی ساز بودن ساختمان‌ها است، در واقع با سه شرط زمان، کیفیت و قیمت وارد بازار رقابتی می‌شویم.
وی تاکید کرد: در کشور 5/1 میلیون واحد مسکونی تولید شده که 484 هزار و 500 واحد در مرحله عقد قرار داد است و 419 هزار واحد نیز پروانه از شهرداری دریافت کرده است که حدود 153 هزار واحد پی آن ریخته شده است.
وی گفت: در بخش مسکن روستایی از 200 هزار واحد مسکونی یک هزار و 200 نفر به بانک معرفی شده‌اند که 100 هزار واحد انعقاد قرارداد صورت گرفته و قابل واگذاری است، در واقع 253 هزار واحد شهری و روستایی در وزارت مسکن با کمک دولت مدیریت و به بهره‌برداری رسیده است، دولت یک هزار و 457 میلیارد تومان به بخش مسکن کمک کرده که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه است.
وی گفت: وزارت مسکن به سه شرط رعایت و تعیین زمان ساخت، کیفیت ساخت و قیمت ساخت مسکن به طور جدی از صنعتی‌سازی حمایت خواهد کرد.به گزارش دنیای اقتصاد، سید حسن قلعه‌نوعی، مدیرعامل شرکت مپسا ،به عنوان اصلی‌ترین مجری ناظر بر اجرای ساخت 1100 واحد مسکونی با توضیح این مطلب که با بررسی‌های اولیه گمان می‌کردیم مصائب و مشکلات بسیاری بر سر راه اجرای این طرح بر سر راهمان قرار دارد، ولی در ادامه مسیر از این باور خود برگشتیم، گفت: در ابتدای پروژه اکثر افراد بر این باور بودند که امکان اجرای این طرح در محیطی بیابانی و با امکانات محدود امکان‌پذیر نخواهد بود، ولی مدتی پس از آغاز و اجرای آن بسیاری از همین افراد در صف متقاضیان قرار گرفتند و ما نیز به این نتیجه رسیدیم که اجرای پروژه‌ها با استفاده از روش‌های صنعتی‌سازی و با صرفه‌جویی در انرژی، نیروی انسانی و مصالح ساختمانی در حداقل زمان ممکن امکان‌پذیر خواهد بود.
به گفته قلعه‌نوعی این پروژه به شکل پایلوت اجرا شده و سه هدف عمده را دنبال می‌کند هدف اول، اعمال تفکر سیستمی و مدیریت صنعتی برای احداث پروژه‌های ساختمانی با استفاده از فناوری‌های نوین ساختمانی ،دوم، حمایت از بخش خصوصی در حوزه تولید مصالح نوین و اجرای پروژه‌های ساختمانی به روش صنعتی به منظور توانمند‌سازی و ایجاد ظرفیت کیفی برای انجام کارهای بزرگ در جهت تامین انبوه با کیفیت و ارزان و سوم و مهم‌ترین هدف این روش، فرهنگ‌سازی و ترویج موضوع صنعتی سازی مسکن و تبیین آثار و نتایج آن برای کلیه دست‌اندرکاران، تولیدکنندگان، سازندگان و بهره‌برداران است.وی در ادامه درباره جزئیات اجرای این طرح توضیح داد: اولین پروژه صنعتی‌سازی پرند از 5 پروژه، به شکل پایلوت اجرا خواهد شد و در این مرحله کلیه منازل در سه طبقه 2 واحدی (یعنی 6 واحد) و در متراژ 57 تا 84 مترمربعی از حدود یک ماه قبل آغاز شده و ظرف مدت 8 ماه نیز به پایان خواهد رسید.
قلعه‌بانی در ادامه توضیح داد: طرح‌های جدیدی برای اراضی فاز دوم و سوم پروژه صنعتی‌سازی در دست بررسی است و تلاش می‌کنیم مرحله دوم این پروژه را با ساخت 2000 واحد مسکونی در کمتر از 16 ماه و مابقی در کمتر از 24 ماه به مرحله بهره‌برداری برسانیم و این تصمیم محقق نمی‌شود مگر با همدلی و حمایت همه جانبه مسوولان به ویژه شرکت عمران پرند و وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت تعاون.
وی در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که هزینه ساخت هر مترمربع این واحد‌های مسکونی چه میزان برآورد شده است، گفت: با به کارگیری روش صنعتی‌سازی هر مترمربع واحدهای سه طبقه در پرند بین 250 تا 300 هزار تومان برآورد شده است و این واحدها با معرفی‌نامه و تاییدیه تعاونی یا شرکت‌های صنعتی‌سازی سازنده به متقاضیان واگذار می‌شود.
وی همچنین در توضیح این مطلب که آیا واحدهای سازنده متعهد با وجود فصل سرما و شرایط منطقه به موقع پروژه خود را به پایان برسانند، تصریح کرد: برای جلوگیری از تاخیر در انجام و اتمام پروژه‌ها دو ماه بازه زمانی در نظر گرفته‌ایم و در ابتدا قرار بود این طرح 6 ماهه انجام شود، ولی این زمان به توصیه وزیر مسکن به 8 ماه افزایش پیدا کرد .
مدیر عامل شرکت مپسا با بیان اینکه با اجرای پله به پله صنعتی‌سازی ساختمان سعی داریم کمبود سالانه 5/1 میلیون واحد مسکونی را جبران کنیم، گفت: هر روشی دوران آزمون و خطای خود را دارد و این روش نیز با سپری کردن تدریجی زمان می‌تواند میزان قابل‌توجهی از کمبودها را جبران کند.
وی در تکمیل توضیحات خود اضافه کرد: خانه‌های شهرک پرند کامل و پس از اتمام مرحله نازک کاری به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
شرکت‌های صنعتی‌سازی 60 درصد عملیات پرند را بر عهده دارند
مجید هدایت، رییس هیات عامل ایدرو که به‌نمایندگی از وزیر صنایع‌ومعادن در مراسم شرکت کرده بود با اعلام این مطلب که کمتر از 10 ماه از زمان طرح به‌کارگیری روش صنعتی‌سازی نگذشته که این روش اجرایی شده است، گفت: با این وجود در حال حاضر در مرحله آغاز اولین طرح پایلوت این روش هستیم.وی در ادامه تاکید کرد: این روش باعث سرعت بالای ساخت‌وساز، صرفه‌جویی در کیفیت، نیروی انسانی و زمان می‌شود و با این روش می‌توانیم پاسخگوی بخشی از نیاز متقاضیان مسکن باشیم.
معاون وزیر صنایع در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که در حال حاضر حداکثر ظرفیت تولیدی برای ساخت‌وساز واحد‌های صنعتی 1000 واحد است، در حالی که در پروژه پرند این میزان به 50 تا 90 واحد برای هر شرکت صنعتی‌سازی رسیده است، گفت: پروژه پرند به عنوان طرح آزمایشی اجرا می‌شود و ضابطه مذکور 100درصد در مورد سایر پروژه‌ها به اجرا در خواهد آمد.
هدایت همچنین درباره میزان سود دولت و بخش خصوصی در ساخت 1100 واحد مسکونی پرند توضیح داد: مجری اصلی این پروژه بخش خصوصی است و دولت تنها 40 درصد در این طرح دخالت دارد.مجید هدایت در ادامه با اشاره به ادامه طرح صنعتی‌سازی مسکن مهر به دنیای اقتصاد گفت: فاز بعدی اجرای این پروژه در هشتگرد، تبریز، مشهد و اصفهان به اجرا درخواهد آمد.

سرما ساخت‌وساز پرند را به تعویق نمی‌اندازد
عبدا... زین‌العابدین، مدیرعامل شرکت صبا آرمه بتن به عنوان تنها شرکت صنعتی‌سازی که ساخت بیشترین واحدهای مسکونی یعنی 90 واحد از پروژه پرند را بر عهده گرفته نیز درباره نحوه اجرای این پروژه به دنیای اقتصاد گفت: شرکت صبا آرمه بتن متعهد شده است 90 واحد مسکونی سه طبقه را در متراژ 75متر و هر بلوک 6 واحد با ارزش ریالی متری 295 هزار تومان ظرف مدت 8 ماه به پایان رسانده و به متقاضیان تحویل دهد.وی در ادامه با اشاره به تاخیرهای پیش‌بینی شده در ساخت به دلیل سرمای هوا تصریح کرد: به دلیل پیش ساخته بودن اکثر قطعات مشکل چندانی در روند ساخت‌وساز به وجود نخواهد آمد، مگر آنکه در مرحله بتن‌ریزی با یک ماه تاخیر مواجه شویم.زین‌العابدین همچنین در رابطه با نحوه واگذاری این واحدها توضیح داد: متقاضیان با ارائه معرفی‌نامه یا تاییدیه توسط شرکت سازنده یا تعاونی مشخص می‌توانند پس از موافقت وزارت مسکن و شهرسازی واحد مسکونی خود را تحویل بگیرند.

۲۳ آذر ۱۳۸۸ ۱۴:۱۰
http://www.donya-e-eqtesad.com |