توافق جدید انبوه‌سازان و مشاوران املاک برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کشور با بیان اینکه انبوه‌سازان و مشاوران املاک برای مقابله با افزایش احتمالی قیمت مسکن با هم همکاری می کنند گفت: حضور انبوه‌سازان در جلسات شورای مسکن و استفاده از شرکت‌های مشاوره برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به تصویب دولت رسید.
مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: خوشبختانه هیات دولت و شخص رئیس جمهوری حضور انبوه‌سازان در جلسات شورای مسکن و استفاده از شرکت‌های مشاوره‌ای در ارتباط با خدمات فنی مهندسی را تصویب کرد.
*برنامه انبوه‌سازان و مشاوران املاک برای سونامی قیمت مسکن
بیگدلی گفت: در دیداری که انبوه‌سازان و مشاوران املاک تهران با یکدیگر داشتند به این جمع‌بندی رسیدند که اقدام جدی در جهت تثبیت قیمت مسکن و حمایت از تولید کنندگان برای عرضه بیشتر و جلوگیری از سونامی احتمالی قیمت مسکن با یکدیگر انجام دهند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور با بیان اینکه این دیدار سوء تفاهمات میان انبوه‌سازان و مشاوران املاک را برطرف کرد افزود: موضوعی که در حال حاضر با توجه به رکود 2 ساله و کاهش تولید مسکن در کشور مطرح شده بحث سونامی قیمت مسکن را پررنگ کرده است که امیدواریم با همکاری انبوه‌سازان و مشاوران املاک موضوع افزایش قیمت مسکن منتفی و عرضه مسکن افزایش یابد.
وی در خصوص هزینه تعمیر هر هکتار بافت فرسوده گفت: هزینه هکتار بافت فرسوده 10 میلیارد تومان است که در تهران حدود 120 هکتار بافت فرسوده وجود دارد.
بیگدلی با اشاره به شباهت جمعیت ایران و آلمان عنوان کرد: جمعیت ایران و آلمان تقریبا با هم برابر است اما نیاز مسکن در آلمان سالانه حدود 50 هزار واحد ولی در ایران بیش از یک میلیون واحد است.
رئیس انجمن انبوه‌سازان خاطر نشان کرد: این میزان تقاضا از یک دیدگاه فرصتی است برای کشور و سرمایه‌گذاران برای افزایش رشد اقتصادی و از طرف دیگر یک تهدید برای اقتصاد است که اگر برآورده نشود موجب بحران در کشور خواهد شد.
بیگدلی ادامه روند فعلی و اعطای تسهیلات به انبوه‌سازان را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: در دنیا حدود 95 درصد هزینه مسکن توسط بانک‌ها تامین می‌شود ولی در ایران این میزان کمتر از 15 درصد است.
۳۰ آذر ۱۳۸۸ ۰۹:۱۳