ظهیری هاشمی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد:

بهینه‌سازی مصرف منابع از مباحث مهم در اقتصاد است

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن گفت: یکی از مقوله‌های بسیار مهم در حوزه اقتصاد، بهینه‌سازی در مصرف منابع به‌ویژه انرژی است.

 برای دریافت فایل گفت‌‌و‌گوی دکتر «روزبه ظهیری هاشمی» با رادیو اقتصاد اینجا را کلیک کنید

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، دکتر «روزبه ظهیریهاشمی» در گفت‌وگو با برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد درباره امضای تفاهم‌نامه تسهیل همکاری میان گروه سرمایه‌گذاری مسکن و پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان (EEEB) وابسته به برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به منظور طراحی و ساخت خانه‌های کم انرژی (EC+) برای نخستین مرتبه در کشور و مطابق با جدیدترین ویرایش مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، افزود: آمارها نشان می‌دهد مصرف انرژی در کشور ۲ و نیم برابر بیشتر از میانگین‌های جهانی است و حدود ۴۰ درصد از مصرف انرژی فقط در حوزه ساختمان اتفاق می‌افتد که باعث آلودگی‌های زیست‌محیطی، انتشار گازهای گلخانه ای و در نهایت گرمایش جهانی و تغییر اقلیم می‌شود.

وی اظهار داشت: برای بهبود روند استفاده از مصرف منابع در کشور در ابتدای دهه ۷۰ با تهیه نخستین ویرایش از قانون بهینه‌سازی مصرف انرژی در قالب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان این موضوع شروع شد ولی با توجه به جدید بودن و عدم فرهنگ‌سازی لازم خیلی عملیاتی نشد تا اینکه در شهریور ماه امسال ویرایش چهارم این مبحث تهیه شد.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن با بیان این‌که در ویرایش چهارم برای نخستین بار مبحثی با نام «ساختمان‌هایی با انرژی کم» مطرح شد، در ادامه ضمن اشاره به شکل‌گیری برنامه مشترکی بین برنامه عمران سازمان ملل با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحت عنوان «پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان (EEEB)» افزود: این برنامه بین‌المللی است.

ظهیری هاشمی افزود: هدف اصلی این برنامه، عبارتست از این‌که بتواند به کاهش گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از روند گرمایش جهانی ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ها و طرح‌های متعددی در ذیل این برنامه تعریف شده که سرفصل یکی از این برنامه‌ها تولید ساختمان‌های مسکونی با رده انرژی کم مصرف (+EC) است.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن گفت: تفاهمی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده، برای نخستین بار منطبق بر ویرایش چهارم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان قرار است ساختمان‌هایی با رده انرژی بهبود یافته در کشور تولید شود.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، ساخت ساختمان‌های کم مصرف در استان تهران (شهر جدید اندیشه) آغاز شده است.

گفتنی است؛ برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کسب‌وکار شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۱۰: ۱۰ به مدت ۷۵ دقیقه با هدف ارایه یک تصویر بزرگ‌تر، کامل‌تر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام، ردیف ۹۸ پخش می‌شود.

۱۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱