وزیر مسکن: 36 درصد اعتبارات مسکن شهری و روستایی جذب شد

وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: از 5000 میلیارد تومان تسهیلات مسکن شهری و روستایی کشور 1785 میلیارد تومان آن (حدود 36 درصد) جذب شده است
"علی نیکزاد" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: معادل 3500 میلیارد تومان از تسهیلات یادشده مربوط به خط اعتباری مسکن مهر در شهرها و 1500 میلیارد تومان تسهیلات
ساخت مسکن در روستاها است.
وی افزود: از 200 هزار واحد مسکونی روستایی که باید تسهیلات آن پرداخت می شد اکنون پی ریزی احداث 130 هزار واحد روستایی آغاز شده است.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر هیچ مشکلی برای اخذ تسهیلات مسکن مهر توسط مردم وجود ندارد و بانک های ملت، ملی، تجارت، صادرات، رفاه و بویژه بانک مسکن با اخذ ضمانت نامه اکنون در حال پرداخت تسهیلات مسکن هستند.
وزیر مسکن ادامه داد: تاکنون بیش از یک میلیون نفر واجد شرایط مسکن مهر در کشور بصورت قطعی مشخص و زمین های مورد نظر نیز تقریبا تامین شده است.
نیکزاد گفت: همچنین حدود 498 هزار قرارداد با مردم بصورت گروهی، تعاونی و انبوه سازی انعقاد شده و برای ساخت حدود 168 هزار واحد مسکونی نیز فوندانسیون آن ریخته شده که این امر به معنی تایید نقشه، بلامعارض بودن زمین و صدور پروانه ساختمانی است.
وی افزود: قیمت های ساخت و ساز در بازار فعلی مسکن اکنون مطلوب است و این مسئله در بازدیدهایی که از فعالیت های ساخت و ساز مسکن در 22 استان کشور در طول چهار ماه مسئولیتم که بصورت کارگاهی، عملیاتی و بصورت بازدید میدانی صورت گرفت، مشهود بود.
نیکزاد تصریح کرد: ما مشکل پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در شهرها و روستاها نداریم و همه دستگاههای اجرایی بخصوص استانداران سراسر کشور از طرح مسکن مهر پشتیبانی می کنند.
وی در مورد ساخت مسکن در شهرهای زیر 25 هزار نفر، اظهار داشت: از 1388 شهر کشور بیش از 833 شهر آن زیر 25 هزار نفر جمعیت دارند که واگذاری زمین به آنها با نظر شورای عالی مسکن بصورت ساخت یک، دو و یا سه طبقه در یک قطعه زمین صورت می گیرد.
نیکزاد، عزم دولت برای پشتیبانی از طرح مسکن مهر را راسخ خواند و گفت: در شهرهای جدید مانند پرند و هشتگرد نیز به ازای هر شش نفر، یک قطعه زمین واگذار و تسهیلات لازم پرداخت می شود.
وزیر مسکن درباره شهرهایی که زمین دولتی برای ساخت مسکن مهر وجود ندارد، گفت: در نقاطی که زمین دولتی وجود نداشته باشد از مکانیزم توافق با صاحبان زمین و یا خرید از آنها اقدام می شود اما در عموم شهرها این قاعده را رعایت نمی کنیم بلکه ابتدا زمین های ملی، سپس از طریق توافق و بعد از آن طبق قوانین شهرسازی عمل می کنیم.
وی ادامه داد: ما موظف هستیم زمین مورد نیاز مردم را برای مسکن مهر تامین کنیم و
بدلیل اینکه اعتقادی نداریم مسکن مهر در شهرهای بزرگ عملیاتی شود، در شهرهای جدید مانند پرند، هشتگرد، پردیس، سهند تبریز، صدرای استان فارس و عالی شهر استان بوشهر تلاش شده تا زیرساخت ها و روبناها و همچنین حمل و نقل را حل کنیم تا در زمان اسکان مردم چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد.
وزیر مسکن و شهرسازی درباره تاثیر سامانه کد رهگیری معاملات مسکن، توضیح داد: در راستای ایجاد سامانه کد رهگیری کار سنگینی انجام شد و اکنون گزارش این سامانه هر 15 روز یک بار در شورای عالی مسکن ارائه می‌شود که متولی آن وزارت بازرگانی است. این سامانه معاملات انجام شده در بازار مسکن را رصد می‌کند.
وی تاثیر ایجاد سامانه بر کاهش قیمت مسکن را مثبت دانست و تصریح کرد: هدف ما از ایجاد این سامانه، سامان دادن به معاملات مسکن در کشور بوده و با سامانه مذکور، دیگر نمی توان یک واحد مسکونی را به چند نفر فروخت.
وی در ادامه با بیان اینکه زمین و ملک اکنون از ثبات قیمت برخوردار است،گفت: تلاش داریم تسهیلاتی را در جهت افزایش ساخت و ساز مسکن در کشور فراهم کنیم تا در آینده با مشکل روبه‌رو نشویم.
نیکزاد با اشاره به اینکه جوان بودن جمعیت و پیش بینی افزایش ازدواج تا سال 1392 در کشور، نیاز به مسکن را دارای روندی صعودی دانست و افزود: از سال 1392 به بعد نیاز به مسکن از شیب نزولی برخوردار می‌شود.
۲۰ دی ۱۳۸۸ ۱۳:۴۷
fars |