نیکزاد:میزان مبادلات ایران و سوریه امسال به حدود 336میلیون دلار رسید

وزیر مسکن وشهرسازی اعلام کرد، حجم مبادلات تجاری ایران وسوریه از حدود 14 میلیون دلار در سال 1376 به حدود 336 میلیون دلار در سال جاری رسیده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،" علی نیکزاد" روزشنبه در هشتمین نشست کمیته پیگیری و توسعه همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در محل این وزارتخانه اظهارداشت، توسعه همکاریهای دو کشور در زمینه صدور خدمات فنی ومهندسی به نحوی است که حجم پروژه های در دست اجرا تاکنون به بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است.
به گفته وزیر مسکن و شهرسازی ، احداث کارخانه سیمان " حماه " با ظرفیت یک میلیون تن در سال ، احداث کارخانه تولید خودرو با سرمایه گذاری مشترک ، ساخت 10 واحد سیلوی غله که دو واحد " کابکا و صباح الخیر " به اتمام رسیده است ، از جمله پروژه های دردست اجرا می باشد.
نیکزاد احداث نیروگاه تشرین و جندر ، ساخت تونل و کانال ابرسانی به اراضی جنوب شهرحلب ، احداث پل فلزی بر روی رودخانه فرات ، انجام طراحی ، مهندسی و
ساخت بویلرهای پالایشگاه های حمص و بانیاس را از دیگر اقدامهای شرکتهای ایرانی در سوریه نام برد .
وی در این نشست امضای موافقتنامه ترجیحهای تجاری و لازم الاجرا شدن آن در دو کشور، آمادگی دو طرف جهت انجام مذاکرات در خصوص برقراری تجارت آزاد و تشکیل کمیته مشترک بازرگانی را خواستار شد .
نیکزاد انجام سفرهای متقابل مسوولان عالیرتبه دو کشور را نشانگر عزم و اراده طرفین در تحکیم و توسعه روابط دو حانبه دانست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، قرار است توافقهای هیات های کارشناسی دو کشور روز دوشنبه در تهران به امضای وزیر مسکن وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر اقتصاد و بازرگانی جمهوری عربی سوریه برسد.
۲۰ دی ۱۳۸۸ ۱۳:۴۸
irna |