معاون وزیرمسکن:هفت درصد بافت های فرسوده شهری نوسازی شد

معاون وزیر مسکن وشهرسازی اعلام کرد، جمع کل بافت های فرسوده شهری 65 هزار هکتار است که تاکنون هفت درصد آن نوسازی و بهسازی شده و قرار بود تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه این مهم اجرا شود ، اما به طور قطع امکان پذیر نخواهد بود .
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، مهندس " احمد صادقی " روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: مجموع بافتهای فرسوده شهری که در برنامه پنجساله چهارم توسعه نوسازی و بهسازی شد، بالغ بر سه هزار و 500 هکتار است .
وی عدم تحقق برنامه نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری طی سالهای گذشته را ناشی از تخصیص نیافتن منابع لازم و نبود سرمایه گذاری مورد نیاز ذکر کرد و گفت: رویکرد دولت دهم جبران عقب ماندگیهای گذشته است .
صادقی اضافه کرد، چنانچه برای هر متر مربع نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری سه میلیون ریال سرمایه گذاری شود ، برای 650 میلیون متر مربع اراضی در این بخش سرمایه گذاری کلانی باید صورت گیرد .
وی از اختصاص چهار هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل خط اعتباری مسکن مهر برای احداث 30 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهری خبر داد و گفت : تاکنون برای احداث 17 هزار واحد مسکونی به منظور اخذ تسهیلات ، قرارداد با بانک مسکن منعقد شده است که از این رقم صاحبان بیش از دو هزار واحد مسکونی قسط اول تسهیلات خود را اخذ کرده اند .
به گفته این مقام مسوول ، اعتبار پیش بینی شده برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی در سال گذشته دو هزار میلیارد ریال بود و در سال آینده برای این بخش 19هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است .
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران اضافه کرد، رشد اعتبارات پیش بینی شده برای این بخش سبب شد تا برنامه احداث واحدهای مسکونی سال آینده به رقم 130 هزار واحد مسکونی ارتقا یابد .
وی در این نشست خبری از اختصاص دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای ودیعه مسکن موقت ویژه ساکنان بافت های فرسوده شهری خبر داد و افزود : طی 30 سال گذشته این مهم بی سابقه است و تاکنون چنین طرحی مطرح نبوده است.
صادقی از بخشودگی هزینه 100درصد پروانه ساختمانی برای شهروندان تهران، کرمانشاه و اراک خبر داد و گفت : این معافیت برای سایر شهرها به میزان 50 درصد است.
وی از برنامه راه اندازی دفاتر نوسازی در محلات از سوی شهرداریها به عنوان روشی جدید در سال آینده نام برد که علاوه بر فرهنگ سازی ، امکان ارتقای تصمیم گیری را برای مردم فراهم خواهد ساخت و این اقدام سبب می شود تا در بافت های فرسوده شهری روند نوسازی و بهسازی شتاب گیرد .
صادقی گفت : شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از مجموع 65 هزار هکتار بافت فرسوده شهری 37 درصد آن را مورد مطالعه قرار داده و برای تکمیل این امر تا پایان سال 1390 بالغ بر 200 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده است .
اقتصام ** 1559 **1561
۷ بهمن ۱۳۸۸ ۱۲:۴۸
ایرنا |