عمر بتن تولید شده در ایران 10 و در کشورهای اروپایی 100 سال است

رئیس مرکز تحقیقات مسکن با بیان اینکه متوسط عمر بتن تولید شده در ایران 10 سال بوده و 90 سال کمتر از استانداردهای جهانی است، گفت: هر 60ساعت 3 میلیارد تومان در مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود و این در حالی است که بیشترین میزان پرت انرژی و انرژی تولید شده مربوط به این بخش است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمود فاطمی عقدا در جمع خبرنگاران افزود: متوسط عمر بتن تولید شده در کشور کمتر از 10 سال است در حالی که متوسط عمر بتن تولیدی در کشورهای اروپایی 100 سال است، همین عمر بالای بتن تولیدی باعث شده تا عمر ساختمان در این کشورها 100 سال و در ایران کمتر از 30 سال باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بتن توانمند در مرکز تحقیقات تولید شده و دانش فنی آن نیز موجود است این امید وجود دارد که عمر متوسط ساختمان در سالهای آتی افزایش یابد.
فاطمی عقدا با بیان اینکه اگر عمر بتن تولید شده در کشور به 100 سال افزایش یابد، صرفه‌جویی بالایی در منابع کشور به وجود خواهد آمد گفت: مصرف سرانه سیمان در کشور بسیار بالاست بطوری که این مصرف 50 درصد بیشتر از سرانه جهانی و استاندار است.
وی تأکید کرد: استفاده نامناسب از سیمان «پورتلن» در جای نامناسب باعث شده تا همواره مصرف سیمان در کشور روند صعودی داشته باشد.
رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه ایران 7 هزار سال پیش برای نخستین بار از "پوزولان " استفاده کرد افزود: ایران پیشرو استفاده از پوزولان در دنیا است در حالیکه به هیچ عنوان این سیمان در جای خود به کار گرفته نمی‌شود بنابراین مرکز تحقیقات سال گذشته اقدام به شناسایی منابع پوزولان در کشور کرد.
فاطمی عقدا گفت: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای جایگزین کردن بتن‌های سبک به جای آجر نیز کارهایی را آغاز کرده است چرا که معتقدیم مواد اولیه آجر ارزش بالایی دارد اما همان آجر به دلیل دوام پایین خود خسارت‌های زیادی به کشور و بخصوص صنعت ساختمان وارد می‌کند.
وی ادامه داد: با جایگزین کردن بتن‌های سبک به جای آجر علاوه بر اینکه سودآوری خوبی برای کشور به هر ماه دارد می‌تواند در استحکام ساختمانهای کشور نیز مؤثر باشد.

*سرانه تولید بتن در ایران 3 برابر جهانی

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه 40 درصد از انرژی تولید شده در کشور در مصارف خانگی و تجاری استفاده می‌شود گفت:
در دنیا به ازای هر نفر یک تن بتن در سال تولید می شود و پیش بینی می شود این بخش در سه تا پنج سال آینده با رشد یک تا سه درصدی مواجه باشد .
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن افزود: سرانه مصرف سیمان کشور از 220 کیلوگرم در سال 1357 به بیش از 700 کیلوگرم در حال حاضر رسیده است این آمار نشان می دهد که سرانه تولید بتن در ایران حداقل سه برابر بیشتر از میانگین سرانه جهانی آن است.
۲۸ بهمن ۱۳۸۸ ۱۱:۰۸