وزیر مسکن :رعایت مقررات ساختمان برای ساخت و سازهای دولتی و غیر دولتی الزامی است

شیراز- وزیر مسکن و شهرسازی گفت: من این نظریه که می گوید مقررات ملی ساختمان برای ساخت و سازهای دولتی رعایت نمی شود را قبول ندارم ، رعایت مقررات ساختمان برای ساخت و سازهای دولتی و غیر دولتی الزامی است و باید رعایت شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ،مهندس علی نیکزاد روز شنبه دردومین همایش مقررات ملی ساختمان در شیراز افزود: نمی توان تصور کرد که این همه واحد های ساختمانی دولتی بدون نظارت و بدون اینکه مهندس ناظر و طراح و محاسب و سایر عوامل نظارتی پای اسناد آن را امضا کرده باشند ساخته شده است.
وی با بیان اینکه هر جا خشتی روی خشتی گذاشته می شود حتما تحت نظارت مهندسان بوده است گفت:مااجازه نمی دهیم در واحد های دولتی یا غیر دولتی مهندسین ناظر دور زده شوند از این رو مطرح کردن مباحثی که بخواهد بین ساخت و سازهای دولتی و غیر دولتی فاصله ایجاد کند جایگاهی ندارد.
وزیر مسکن و شهرسازی اضافه کرد: هنگام طرح یک موضوع کارشناسی همه جوانب را بنگریم ، مقررات ملی ساختمان که در 21 بند تدوین شده است برای سازندگی کشور است و همه این موارد در ساخت و سازها باید رعایت شود و هر کس رعایت نکند چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی اگر باشد خیانت کرده است.
نیکزاد اضافه کرد:خیلی ها تادیروز دولتی بودند امروز دولتی نیستند ، نباید اینطور باشد که تا زمانی که در حیطه فعالیت دولتی هستیم به ساخت وسازو قوانین یک جور نگاه کنیم و زمانی که از حیطه فعالیت دولتی خارج شدیم نگاهمان به همان قوانینی که خودمان قبلا به آن پایبند بوده ایم تغییر کند.
وی با بیان اینکه از تولید واحد های مسکونی به روش های صنعتی سازی حمایت می کنیم گفت: برای واحد های صنعتی ساز تا سقف 250 میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است و ما تضمین می کنیم که همه واحد های صنعتی ساز تولیدی در کشور را خریداری کنیم .
وی به آمادگی وزارت مسکن برای استقبال از طرح های نو اشاره کرد و گفت: هر جا ایده جدیدی مطرح شود ما از آن استقبال می کنیم و همه تلاش ما این است که ایمنی و اطمینان را در ساخت و سازها بالا ببریم.
نیکزاد گفت : مهندسان ساختمان در مقابل جان مردم مسوول هستند ، اگر زلزله ای بیاید و تلفات و خسارت هایی بر جا بماند ممکن است خسارت های مادی را بتوان جبران کرد اما زیانهای معنوی را چگونه می توان جبران نمود ؟ مهندسان باید به دنبال ایده های نو باشند و ساخت و سازها را به سمتی هدایت کنند که متناسب با نیاز و زندگی امروز بشر باشد ، باید جلوی آلودگی صوتی در ساختمان ها را گرفت و باید در مجموع در یک واحد مسکونی ایمنی و آسایش را توامان برای خانواده ا به ارمغان بیاوریم .
دومین همایش مقررات ملی ساختمان روز شنبه با حضور کارشناسان ، صاحبنظران و مهندسان در تالار حافظ در شیراز گشایش یافت و به مدت دو روز ادامه دارد .
در این همایش دو روزه راهکارهای ترویج و اجرای مقررات ملی ساختمان ،آسیب شناسی وضعیت موجود ساخت و ساز در کشور ، ارزیابی ضوابط طراحی مقاومت ساختمان در مقابل زلزله و بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت و سازها مورد بررسی قرار می گیرد.
۱۶ اسفند ۱۳۸۸ ۱۶:۱۷
irna |