بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در بخش مسکن اجرا نشد

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور با انتقاد از راهبردهای گذشته وزارت مسکن و شهرسازی در بخش مسکن گفت: بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی در بخش مسکن علیرغم تصویب و ابلاغ آن به بانک‌ها همچنان اجرا نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجتبی بیگدلی با بیان این در جمع خبرنگاران افزود: سوال ما از شخص رئیس جمهوری این است که چرا بسته سیاستی و نظارتی که به تصویب رسیده و از سوی بانک مرکزی نیز ابلاغ شده اجرا نمی‌شود.
وی ادامه داد: در بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی سقف وام مسکن برای تولید 25 میلیون تومان و برای فروش اقساطی 15میلیون تومان در نظر گرفته شده است که متأسفانه علیرغم اینکه رئیس کل بانک مرکزی آنرا ابلاغ کرده هیچ انبوه‌سازی این تسهیلات را دریافت نکرده است.
بیگدلی خاطر نشان کرد: تمام زندگی مردم ایران شده خودرو و حتی2 هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای بخش خودرو در نظر گرفته می‌شود اما بخش مسکن که موتور محرکه اقتصاد کشور است تسهیلات 25 میلیون تومانی علیرغم مصوبه دولت پرداخت نمی‌شود.

*9 سال است رقم تسهیلات ساخت تغییر نکرده است

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور تأکید کرد: 9 سال است که رقم تسهیلات ساخت مسکن 10 تا 12 میلیون تومان است، بنابراین انتظار می‌رود شخص رئیس جمهوری برای اجرا نشدن این مصوبه اقدام مناسبی انجام دهد.
وی ادامه داد: جسارتی که برای افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر صورت گرفت امید است برای اجرای پرداخت وام 25 میلیون تومانی که حتی این رقم هم برای ساخت و ساز در این شرایط تورمی چندان مناسب نیست اقدامی جدی صورت گیرد.
بیگدلی خاطر نشان کرد: در بسته پیشنهادی انبوه‌سازان که بزودی به مجلس و سپس دولت ارائه خواهد شد در آن تقاضا کرده‌ایم که تسهیلات ساخت مسکن به 50 میلیون تومان افزایش یابد.
به گفته وی، ‌مطمئنا این تسهیلات به جیب انبوه سازان نمی‌رود، بنابراین برای اینکه پس از اتمام دوران رکود با افزایش نجومی قیمت مسکن مواجه نشویم باید دولت با ارائه تسهیلات به انبوه سازان زمینه افزایش عرضه تولید مسکن را فراهم کند.
وی تصریح کرد: سوال ما این است که دلیل تعطیل شدن تسهیلات به پروژه‌های مسکن چیست بنابراین هر چقدر عرضه مسکن افزایش یابد قیمت مسکن نیز کنترل خواهد شد.

*‌ارتباط 1200 گروه شغلی با بخش مسکن

بیگدلی در خصوص اهمیت صنعت مسکن در کشور گفت: صنعت مسکن و ساختمان در کشور با حدود 1200 گروه شغلی ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد و می‌توان به جرأت گفت که بخش مسکن جایگاه امنی برای جذب سرمایه‌های سرگردان محسوب می‌شود. اگر این کار صورت نگیرد سرمایه‌ها به بورس بازی و بازار سکه و ارز سوق پیدا می‌کند.
بیگدلی افزود: بخش مسکن به عنوان بخش اقتصادی پیشتاز در کشور مطرح است چرا که اگر بخش مسکن رونق بگیرد سایر بخش های اقتصادی کشور را به صورت محرک به دنبال خود خواهد کشید.

* رکود بخش مسکن کارخانه‌ها را نیمه تعطیل کرده است

بیگدلی گفت: رکود بخش مسکن در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های کشور را که به طور مستقیم و غیر مستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند را نیمه تعطیل کرده است.
وی ادامه داد: در دوران رونق حجم مبادلات خرید و فروش مسکن 610 هزار میلیارد تومان و در همین دوران (رونق) حجم مبادلات مالی تولید مسکن 100 هزار میلیارد تومان است.
به گفته وی، مطمئنا این آمارها در دوران رکود کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
وی تصریح کرد: مسکن و ساختمان مهمترین محصول استراتژیک در سبد خانوار است اما متأسفانه دهک یک در کشور باید 127 سال برای خانه‌دار شدن منتظر بماند.

* نیاز مسکن ایران به اندازه نیاز کشورهای اروپایی و خاورمیانه

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: نیاز 1.5 میلیون تولید مسکن در کشور به اندازه نیاز کشورهای اروپایی و خاورمیانه است بنابراین این نیاز از یک سو یک تهدید و از سوی دیگر یک فرصت محسوب می‌شود.
وی افزود: پاسخگویی به این نیاز سالانه مسکن می‌تواند یک تحرک شدید به صنعت مسکن و حتی اشتغال کشور وارد کند بنابراین دولت باید سیاست‌های تشویقی خود را برای انبوه سازان افزایش دهد.
۱۸ اسفند ۱۳۸۸ ۱۷:۰۳
fars |