در صورت افزایش قیمت مصالح ساختمانی تعرفه واردات کاهش می‌یابد

خبرگزاری فارس: وزیر مسکن و شهر سازی با بیان اینکه تلاش ها برای افزایش قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته گفت: چنانچه قیمت مصالح ساختمانی مثل آهن و میلگرد بخواهد گران شود دولت تعرفه آنرا کاهش می‌دهد تا قیمت مسکن افزایش نیابد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی نیکزاد با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: قیمت مسکن و زمین در سال آینده ثابت باقی خواهد ماند اما اگر چنانچه قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات بخواهد افزایش یابد تعرفه واردات آن برای جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده مسکن کاهش خواهد یافت.

*بالاخره خبر خوش وزیر رونمایی شد

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه امروز با دو خبر خوش به دیدار اصحاب رسانه آمده است گفت: بالاخره با مساعدت اعضای هیئت دولت، بانک مرکزی و مشاور عالی رئیس جمهور و در نهایت با تائید رئیس جمهوری دو اتفاق بزرگ در سال 88 رخ داد که شروع عملیات اجرایی آن از سال 89 خواهد بود.
نیکزاد افزود: اولین خبر خوش مربوط بود به افزایش وام مسکن روستایی از 7.5 میلیون تومان به 10 میلیون تومان و افزایش تسهیلات مسکن از 15 میلیون تومان به 20 میلیون تومان که به روش صنعتی این رقم به 25 میلیون تومان رسید.
وی ادامه داد: اما خبری که همگان منتظر اعلام آن بودند این است که رئیس جمهوری با قرض الحسنه شدن تسهیلات مسکن مهر و اجرای آن از ابتدای سال 89 موافقت کرد.
وی با بیان اینکه این کار یک اقدام تاریخی و مهم است اظهار داشت: وصول تسهیلات قرض الحسنه مهر به صورت پلکانی در مدت زمان 3 تا 5 سال خواهد بود.
وی ادامه داد: افرادی که در سال 88 تسهیلات گرفته و مسکن خود را فروش اقساطی نکرده و پرونده آنها از لحاظ سیستم بانکی بسته نشده تسهیلات قرض الحسنه مسکن مهر شامل آنها خواهد شد اما این متمم 5 میلیون تومان اضافه شدن سقف تسهیلات مسکن مهر را بعد از قسط سوم دریافت می‌کنند.
به گفته وی ،کل باز پرداخت تسهیلات قرض الحسن مسکن مهر در دوران مشارکت 12 سال است.
وزیر مسکن گفت: در طرح مسکن مهر امضای قرارداد زمین 630 هزار واحد مسکونی، دریافت پروانه 500 هزار واحد مسکونی و پی‌ریزی 310 هزار واحد مسکونی انجام شده است.
وی ادامه داد: در طرح مسکن مهر هزار و 460میلیارد تومان از خط اعتباری پرداخت شده است و پی‌سازی 170 هزار واحد مسکونی روستایی به پایان رسیده است.
به گفته وی،در مجموع از یک میلیون و 200هزار واحد شهری و روستایی طرح مسکن مهر، 480 هزار واحد پی‌سازی شده و حدود دو هزار و 750 میلیارد تومان از خط اعتباری پرداخت شده است.

*چه کسی می‌گوید عمر ساختمان در ایران 30 سال است

وزیر مسکن و شهر سازی در پاسخ به این سئوال که چرا عمر مفید ساختمان در ایران 30 سال است تصریح کرد: سئوال من این است که چه کسی می‌گوید که عمر مفید ساختمان در ایران 30 سال است.
وی افزود: تمام ساخت و سازهای کشور زیر نظر مهندسان ساختمان انجام می‌شود بنابراین هر ساخت و سازی دارای مشاور طرح و مهندس ناظر است.

*دولت در کاهش عمر ساختمان کاره‌ای نیست

نیکزاد تاکید کرد: وقتی هر ساخت و سازی در کشور دارای مهندس ناظر، مشاور و طراح است دولت در این ساخت و ساز کاره‌ای نیست، بنابراین اگر ساخت و سازی صورت می‌گیرد و ساختمان ریخته می‌شود و ایراد فنی گرفته می‌شود این را نباید دولت پاسخ دهد بلکه جامعه مهندسی باید پاسخگو باشد.
وی تصریح کرد: در مسکن هیچ خشتی روی خشتی گذاشته نمی‌شود مگر اینکه مهندس ناظر بر روی آن نظارت کامل داشته باشد.

*نیاز مسکن 1.5 میلیون نیست

نیکزاد گفت: نیاز کشور به مسکن 1.5 میلیون نیست چرا که نیاز انباشته مسکن کشور از سال‌های گذشته یک میلیون و 200 هزار مسکن است بنابراین اگر بتوانیم سال آینده مسکن مهر را به سرانجام برسانیم با یک سال عقب ماندگی مواجه خواهیم بود.
وزیر مسکن افزود: اگر ظرفیت تولید مسکن را افزایش دهیم می‌توانیم این نیاز انباشته را پاسخ دهیم.
به گفته وی، اگر تا سال 92 مدیریت تولید مسکن را در دست بگیریم به جای افزایش تقاضا با کاهش تقاضای مسکن مواجه خواهیم شد.

*اعتقادی به لایحه پیش فروش مسکن و رهن ثانویه ندارم

نیکزاد گفت: من اعتقادی به لایحه پیش فروش مسکن ندارم چرا که این طر‌ح‌ها، طرح‌های گذشته است و ما نیز نمی‌خواهیم چوب لای چرخ این طرح‌ها بگذاریم.
وی افزود: طرح رهن ثانویه نیز طرح ما نبود اما باید اذعان کنم که طرح‌ ما عملیات مسکن دار شدن مردم به هر شکل است.

*رشد صدور پروانه‌ها در 3 ماهه سوم سال

نیکزاد گفت: بر خلاف نیمه نخست امسال که با 31درصد افت در میزان صدور پروانه‌ها روبه‌رو بودیم، بررسی‌های اولیه در 9 ماهه امسال نشان از کاهش این نرخ به 19 درصد دارد.
وی افزود: در پاییز امسال در میزان صدور پروانه‌ها از رشد برخوردار بودیم و تولید مسکن را با حمایت از تعاونی‌ها، واگذاری زمین به صورت گروهی و امضای قرارداد با انبوه‌سازان پی می‌گیریم
۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ۱۴:۳۰
fars |