دکتر امامی در نشست خبری تشریح کرد:

خرید متری مسکن در یک قدمی بورس

خرید متری مسکن در یک قدمی بورس
مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن از قرار گرفتن طرح خرید متری مسکن در مراحل نهایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: به‌زودی با پشت سر گذاشتن مراحل نهایی، این طرح به مرحله اجرا برسد؛ چراکه خرید متری مسکن را می‌توان راه‌کاری برای خانه‌دار شدن افراد باشد.

به گزارش روابط عمومی گروه سرمایه‌گذاری مسکن، دکتر «یاسر امامی» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد، از قرار گرفتن طرح خرید متری مسکن در مراحل نهایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: به‌زودی با پشت سر گذاشتن مراحل نهایی، این طرح به مرحله اجرا خواهد رسید؛ چراکه خرید متری مسکن را می‌توان راه‌کاری برای خانه‌دار شدن افراد در شرایط تورمی اقتصاد کشور دانست. در واقع با وجود قیمت‌های سرسام‌آور در بازار مسکن، خرید ملک برای اکثریت افراد به یک رویا بدل شده است که با خرید متری مسکن در بورس می‌توان تا حدی امیدوار بود که افراد بتوانند با تورم هم‌گام شده و به این رویا دست یابند.

دکتر امامی با اشاره به اینکه «ثمسکن» مناطق مختلف کشور را با شرکت‌های متعددی خود تحت پوشش قرار داده است، گفت: گروه سرمایه‌گذاری مسکن 15 شرکت دارد که 11 شرکت‌ ساختمانی و فعال در میان این شرکت‌ها وجود دارد که هر شرکت بخشی از مناطق جغرافیایی را تحت پوشش خود قرار داده است و چهار شرکت خدمات‌دهی به شرکت‌های ساختمانی نیز در گروه مسکن وجود دارد. همچنین شرکت املاک و مستغلات نیز در میان این 15 شرکت دیده می‌شود و به‌تازگی سرمایه‌گذاری مسکن یک شرکت جدید را در سواحل مکران تاسیس کرده است که پروژه‌های سودده و متناسب با اهداف شرکت در این شرکت در جریان خواهد بود.

تحویل 200 هزار مترمربع مسکن در سال

دکتر امامی با اشاره به این مسئله که گروه سرمایه‌گذاری مسکن قصد دارد در راستای رسیدن به اهداف خود شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را توسعه و در صورتی که شرایط بازار سرمایه رو بهبود برود در این بازار عرضه کند، گفت: یکی از شرکت‌هایی که به‌زودی شاهد عرضه آن در بازار سرمایه خواهیم بود، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب با نماد «ثجنوب» است که در منطقه جنوب کشور فعالیت دارد.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به متراژ و تعداد واحدهای در دست ساخت این شرکت توضیح داد: مجموع تمام شرکت‌های ما در حال حاضر حدود 2 میلیون مترمربع را در دست ساخت دارند  که  این میزان در کنار پروژه‌هایی که هم اکنون در دست طراحی و اخذ پروانه هستند به متراژی حدود 2 میلیون و 500 هزار متر مربع می‌رسد. می‌توان گفت اگر بخواهیم این میزان را به شکل واحد در نظر بگیریم، حدود 12 هزار واحد در دست ساخت و بهره‌برداری است. البته لازم به ذکر است هر ساله، متراژی حدود 200 هزار مترمربع تکمیل و به مردم تحویل می‌شود.

دکتر امامی در ادامه با اشاره به این مسئله که رویه گروه سرمایه‌گذاری مسکن ساخت مسکن برای اقشار میان‌درآمدی است، گفت: رویه این شرکت از سال‌های گذشته تاکنون ساخت مسکن برای اقشار میان‌درآمد است و با توجه به تغییراتی که در توان اقتصادی مردم اتفاق افتاده است؛ عمده پرتفوی ما مربوط به دهک‌های 4 تا 8 است هر چند این به معنای ارایه مسکن به اقشار پایین‌تر و یا بالاتر نیست. شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در سابقه 32 سال فعالیت خود توانسته بیش از 70 هزار واحد مسکونی را در دست ساخت داشته باشد که بیش از 60 و 500 واحد آن را در قالب حدود 450 پروژه در شهرهای مختلف به مرحله بهره‌برداری و تحویل رسیده است.

حرکت نماد «ثمسکن» بر قیمت میانگین صنعت

دکتر امامی در پاسخ به این پرسش که چرا روند حرکت «ثمسکن» در سال‌های اخیر در حالی که شاخص افزایش چند برابری تجربه کرده، کند بوده و موجب نارضایتی سهام‌داران شده است، گفت: وقتی می‌توانیم از این نماد انتقاد کنیم که آن را با صنعت خودش مقایسه کنیم. تحلیل‌های ما نشان می‌دهد نماد ثمسکن روی میانگین صنعت حرکت کرده است. شرایط بازار سرمایه تنها مختص نماد ثمسکن نیست و وضعیت نامطلوبی که از سال گذشته در آن شکل گرفته، کلیت نمادها و نه تنها ثمسکن را متاثر ساخته است. با این وجود شاخص نقدشوندگی ثمسکن بالاترین عدد در صنعت است و رتبه چهاردهم را در بازار سرمایه دارد. در حال حاضر تمایل زیادی برای عرضه شرکت‌های زیر مجموعه در بورس داریم که این مسئله منوط به شرایط بازار است. ثمسکن قصد دارد که رویکرد خود را از شرکت ساختمانی صرف به شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه در بازار سرمایه تغییر دهد.

نقش گروه سرمایه‌گذاری مسکن در طرح اقدام ملی مسکن

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در خصوص طرح‌های حمایتی مسکن توضیح داد: با توجه به این موضوع که پروژه اقدام ملی از مشخصات فنی و استانداردهای ما پایین‌تر است و کم‌تر از مصالح و ملزومات مدنظر ما در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با این وجود گروه سرمایه‌گذاری مسکن دو نوع قرارداد در طرح ملی مسکن دارد. یکی قرارداد پیمانکاری است که براساس بهای تمام شده بوده و با مشخصات بسیار محدود است، بنابراین هزینه‌های ساخت بسیار پایین می‌آید و نوع دیگر این قراردادها در طرح مسکن ملی، قراردادهای مشارکتی است؛ البته تعداد پروژه‌هایی که بتواند برای ما سودده باشد، زیاد نیست.

وی افزود: به طور خلاصه تعداد پروژه‌های ما در نهضت ملی، یک پروژه مشارکتی 1200 واحدی در شهر جدید اندیشه، پروژه مشارکتی 600 واحدی در شیراز و دو پروژه 600 واحدی در شهرکرد و 700 واحدی در شهر جدید مهاجران در اراک است که این دو پروژه به صورت پیمانکاری انجام می‌شود که با توجه به سودده بودن پروژه‌ها و پس از طی مطالعات مربوطه در دستور کار قرار گرفته‌اند.

دکتر امامی در پاسخ به این سوال که میانگین قیمت هر مترمربع در نهضت ملی مسکن چقدر است، گفت: قیمت‌گذاری پروژه‌هایی که خود دولت متولی آن است و ما به صورت پیمانکار آن را انجام می دهیم، از دست ما خارج و در ید دولت است و ما دخالتی در آن نداریم؛ اما در پروژه‌های مشارکتی سهم خودمان را با قیمت‌گذاری خود به فروش می‌رسانیم. بنابراین ما فقط در حوزه عرضه به دولت کمک می‌کنیم.

هزینه ساخت بین 7 تا 8 میلیون تومان برای ساخت هر مترمربع

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در پاسخ به پرسشی درباره هزینه ساخت در پروژه‌های گروه، تاکید کرد: هزینه ساخت در پروژه‌های ثمسکن با توجه به مصالح به‌کار رفته بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر مترمربع است. البته این عدد به جز قیمت زمین، هزینه‌های طراحی و اخذ پروانه است که به آن اضافه می‌شود. این هزینه‌ها به صورت میانگین است و در نتیجه با توجه به نصبیات و امکانات می‌تواند افزایش یا کاهش داشته و تا حدود ۶ میلیون تومان نیز برسد.

وی با اشاره به ساخت پروژه‌های طرح ملی مسکن در برخی شهرها از جمله شهر جدید اندیشه، گفت: در این شهر ۱۲۰۰ واحد در دست ساخت داریم که کلنگ آن خرداد ۹۸ به زمین زده شد، اما به‌دلیل زیرساخت‌ها و مسایل مربوط به مالک یعنی شرکت عمران شهر جدید اندیشه، طبیعی است که پروژه به عقب شیفت داده می‌شود.

خرید متری مسکن در مراحل نهایی

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن در خصوص طرح خرید متری مسکن در بورس نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نابه سامان و اتفاقاتی که برای اقتصاد کشور در سال‌های اخیر افتاده، اقشار کم درآمد از خرید مسکن محروم شده‌اند. ما یک ابزار برای خانه‌دار شدن افراد طراحی کردیم و آن هم خرید متری مسکن در قالب اوراق سلف موازی استاندارد است که این طرح می‌تواند به اقشار کم درآمد برای خرید مسکن کمک کند. در خصوص آخرین وضعیت خرید متری مسکن در بورس باید گفت که طرح خرید متری مسکن از سال گذشته مطرح شده و هفته گذشته در جلسه کمیته فقهی بورس مجدداً این مسئله بررسی و اقدامات تکمیلی جهت عرضه در بورس مدنظر قرار گرفته است.

دکتر امامی در خصوص طرح خرید متری مسکن از طریق فروش اوراق سلف توضیح داد: یک سال است که بر روی طرح خرید متری مسکن یا اوراق سلف موازی استاندارد، کارهای کارشناسی انجام شده، کمیته فقهی نیز تاییدیه داده است. در حال حاضر دستورالعمل و امیدنامه تهیه شده و امیدواریم شرایط به نوعی پیش برود تا این ابزار اجرایی شود. با توجه به بالا بودن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانه و به علاوه معضل نبود اعتماد به پیش‌فروش مسکن به شکل مرسوم، این ابزار مفید می‌تواند بسیار کمککننده باشد.

ورود سرمایه‌گذار خارجی ترک و چینی به بازار مسکن

مدیرعامل هلدینگ گروه سرمایه‌گذاری مسکن در مورد کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان ساخت پروژه‌ها برای بهره‌برداری زودتر، در پاسخ به این پرسش که ورود شرکت‌های ترک و چینی به حوزه مسکن آیا می‌تواند تهدیدی برای شرکتی چون ثمسکن باشد، پاسخ داد: ورود سرمایه گذار خارجی برای شرکت‌های داخلی فرصت است، ما محصول ارتباط خود با شرکت‌های خارجی را داریم، اینکه به مرحله‌ای برسیم که شاهد تولید انبوه در فرصت کوتاه شش ماهه باشیم کمی بعید است. این سیاست که دولت می‌خواهد در قبال نفت از دانش فنی شرکت‌های خارجی استفاده کند، بسیار مثبت است.

احتمال همکاری ثمسکن با یک شرکت خارجی 

دکتر امامی خبر داد: در حال حاضر ما با یک شرکت ترک در حال مذاکره برای مشارکت در ساخت مسکن هستیم. ما آمادگی داریم که در کنار دولت در کنار سرمایه گذاران خارجی کار کنیم. از آنجایی که شرکت‌های خارجی ضوابط کار در ایران را نمی‌دانند از ما به عنوان جوینت استفاده می‌کنند و این به نفع ماست. وقتی یک شرکت خارجی به کشور می‌آید، محصول آنها که مسکن است نیز در بحث فروش و تبدیل آن به ارز به دلیل تحریم‌ها و نوسانات دچار مشکلاتی می‌شوند؛ بنابراین این ما هستیم که در کنار آنها و برای تبدیل آپارتمان به پول، با زنجیره ارزش کاملی که داریم، کمک کنیم. شرکت‌های خارجی برای موفقیت بیشتر به مجموعه‌هایی همچون ما نیاز دارند؛ بنابراین ما از ورود آنها استقبال می‌کنیم. به طور مثال 18 سال پیش تکنیکی چون قالب تونلی وجود نداشت که ما این تکنیک را در ارتباط با شرکت‌های خارجی و ورود فناوری از خارج در ایران به کار بستیم.

نشست خبری


۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵