در سالگرد تاسیس شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی / رونمایی از کتاب «فناوری‌های نوین و مطرح ساختمانی»

در نشست مشترک مدیران ارشد شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری‌های علمی، پژوهشی و آموزشی، از ویرایش ششم کتاب «فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، این نشست مشترک صبح امروز (سه‌شنبه، 6 اردیبهشت 1401) با حضور دکتر «مجتبی عزیزیان» مدیرعامل و دکتر «یاسر امامی» رییس هیئت‌مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و دکتر «علیرضا قاری‌قرآن» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، جمعی از معاونان و مدیران دو مجموعه و تنی چند از نمایندگان رسانه‌های جمعی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

دکتر «مجتبی عزیزیان» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این نشست با اشاره به اینکه مسکن و ساختمان حوزه‌ای است که از نظر استفاده از فناوری‌های روز از تمامی صنایع عقب‌تر است، گفت: نشریه اکونومیست سال 2017 میلادی را سال «اقتصاد بی‌وزن» معرفی کرد و مثال آن را هم شرکت حمل‌ونقل اوبر برشمرد که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تاکسی جهان، هیچ خودرویی را در مالکیت خود ندارد.

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

وی افزود: اما متاسفانه اقتصاد ما از نظر وزنی، 10 برابر سنگین‌تر از اقتصادهای موفق و بزرگ دنیاست؛ چرا که عمده تمرکز ما بر استفاده از منابع جاری بوده است. در حالی‌که یکی از نکات بسیار مهم در اقتصاد امروز، موضوع اقتصاد اشتراکی است که تمرکز آن بر روی مدیریت است. در اقتصاد نوین جهانی باید بتوانید از مدیریت ظرفیت‌های موجود، ارزش افزوده ایجاد کنید.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در بحث مسکن و ساختمان، ‌صرفاً تکنولوژی ساخت نقش بازی نمی‌کند و مباحث تامین مصالح ساختمانی، انتخاب پیمانکار و نظارت بر آن‌ها و مباحث لجستیکی، محورهای بسیار مهمی هستند که توجه لازم و کافی به آن‌ها صورت نگرفته است و باید در زنجیره ارزش صنعت ساختمان به این موارد توجه ویژه کرد.

وی با اشاره به این که برای پیشرو بودن نیاز به اجماع داریم، ادامه داد: ضرورت دارد تا در ابتدا مسئله را به درستی تعریف نموده و در ادامه از طریق زیرساخت‌های مناسب مانند Open Inovation Platforms، آن را به اجماع بگذاریم تا از این طریق از ظرفیت نخبگان، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که می‌توانند در موضوعات تعریف شده کاری انجام دهند، استفاده کنیم.

دکتر عزیزیان با اشاره به این نکته که ضرورت دارد تا با همکاری مرکز تحقیقات، الگوهای داخلی را شناسایی کنیم، گفت: قوانین و مقررات و استانداردها چالش بسیار مهمی در حوزه تولید تکنولوژی است. اگر بخواهیم توسعه‌دهنده یک الگو باشیم، هر فردی نمی‌تواند قواعد جاری خودش را داشته باشد و نیاز به تمرکز و یکپارچگی در این حوزه است؛ متاسفانه در کشور ما موضوعات نظام مهندسی در هر استان، قوانین خاص خود را دارند که این امر می‌تواند در راه توسعه و رواج استفاده از تکنولوژی‌های نوین در صنعت ساختمان موانع مختلفی ایجاد کند.

وی ادامه داد: انتظار ما از مرکز تحقیقات این است که ببینیم چگونه می‌توانیم نظامات، قوانین و مقررات در حوزه نظام مهندسی را تغییر دهیم که در صورت استفاده جامع از تکنولوژی‌ها در کشور، با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این جلسه همچنین خواستار تشکیل کارگروهی در خصوص قوانین و مقررات و محدودیت‌های نظام مهندسی در حوزه تکنولوژی‌های جدید و کارگروهی برای بررسی توسعه از طریق اجماع شد.

وی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور برای توسعه صنعت ساختمان، آمادگی کامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن را برای همکاری در این حوزه‌ها اعلام نمود.

بنا بر این گزارش، دکتر «یاسر امامی» رییس هیئت‌مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در این نشست با اشاره به سابقه همکاری درخشان و تجربیات مشترک میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، تاکید کرد: گروه سرمایه‌گذاری مسکن در سراسر کشور در حدود 2 میلیون مترمربع پروژه در حال اجرا دارد که ظرفیت بسیار مطلوب و ویژه‌ای برای همکاری و اجرای پایلوت طرح‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین صنعت ساختمان است.

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

وی موضوع تکنولوژی قالب تونلی که در نتیجه همکاری‌های میان این دو مجموعه در دهه 80 رواج پیدا کرد را نمونه بسیار مطلوبی از ماحصل همکاری بخش‌های علمی و اجرایی دانست و ادامه داد: اکنون تکنولوژی قالب تونلی به‌وسیله گروه سرمایه‌گذاری مسکن، بومی شده و در سراسر کشور رواج پیدا کرده است و شرکت هم‌اکنون نیز در حال مطالعه چندین تکنولوژی ساخت مربوط به 2015 به بعد است تا بتواند همانند تجربیات گذشته، آن‌ها را وارد کرده و ترویج کند و بدین ترتیب ضمن عمل به وظیفه الگوسازی و مسئولیت اجتماعی خود، به رشد و تعالی و تامین منافع ایران اسلامی کمک کند.

دکتر امامی با بیان ضرورت مدیریت زمان و تامین مصالح در پروژه‌های ساختمانی، افزود: مدیریت این دو موضوع می‌تواند منجر به کمک و بدل شدن به بازوری اجرایی دولت محترم برای تحقق نهضت ملی ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در مدت زمان چهار سال شود.    

بر اساس این گزارش، دکتر «علیرضا قاری‌قرآن» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست مشترک با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات در چند دهه گذشته اقدامات بسیاری را در حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی به انجام رسانده است، آن را اتاق فکر و بازوی اصلی در موضوع ورود به فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان برشمرد و گفت: مرکز تحقیقات و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن ارتباطات بسیار خوبی را تا به امروز داشته‌اند، با این حال کار در این مسیر زیاد است. نگاه من در این زمینه، این است که بتوانیم به عنوان یک مجموعه عامل چهارم در کنار مجموعه‌های اجرایی قرار بگیریم.

وی افزود: متاسفانه در نتایج کار مرکز تحقیقات، ارتباط با صنعت که همواره مشکل اساسی در مراکز تحقیقاتی بوده است، به آن شکل فراهم نشده است. در حالی‌که مطالعات و تحقیقات ما باید به دستورالعمل و ضوابط تبدیل شود تا به درستی از آن در صنعت استفاده شود و نباید صرفاً کتابخانه‌ای باشد.

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: کتاب «فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان» یک راهنمای خوب برای استفاده متخصصان و ذی‌نفعان است؛ ولی موضوع مهم، نزدیکی مجموعه‌های مختلف به مرکز تحقیقات و اعتماد به این مجموعه، تحقیقات صورت گرفته و بهره‌مندی از آنهاست.

دکتر قاری‌قرآن همکاری‌های جدید با قرارگاه و شرکت عمران شهرهای جدید را از مهم‌ترین اقدامات مرکز در حوزه صنعتی‌سازی برشمرد و خاطرنشان ساخت که مرکز تحقیقات از مجموعه‌هایی که می‌توانند سازنده باشند و ایده‌های خوب را مطرح نمایند پشتیبانی می‌کند که ماحصل این ایده‌ها می‌تواند در صنعتی‌سازی مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه نشست امروز صبح، تفاهم‌نامه مشترک 8 ماده‌ای با موضوع همکاری و مشارکت در زمینه‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات طرفین و بهره‌برداری از توانمندی‌های علمی و تخصصی از طریق تسهیل در برقراری ارتباط متقابل فی‌مابین بخش‌های مختلف دو مجموعه از سوی دکتر «علیرضا قاری‌قرآن» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دکتر «مجتبی عزیزیان» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن امضا شد.

بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده، طرفین در خصوص توسعه و تبادل همکاری‌ها و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی، امکان‌سنجی و همکاری در انجام پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مشترک و استفاده از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و امکانات فیزیکی طرفین، شناسایی ایده‌های خلاقانه در حوزه ساخت‌وساز و امکان‌سنجی آن‌ها جهت معرفی سرمایه‌گذاری با ابزار حلقه‌های اندیشه‌ورز، ارایه گواهینامه فنی ساختمانی در جنبه‌های رده‌بندی کیفی و کارکردی،‌ ارایه خدمات مشترک تحقیقاتی - کاربردی با تعریف پروژه‌های مشترک در حوزه تکنولوژی بافت فرسوده و قانون جهش تولید مسکن به‌جهت اعتلای ساخت صنعتی و مسئولیت اجتماعی طرفین، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های علمی - پژوهشی و دوره‌های آموزشی با استفاده از امکانات طرفین و همکاری در برگزاری جشنواره‌های متنوع ساختمانی و مسابقات علمی متعهد شده‌اند.

همچنین در ادامه و با حضور دکتر «یاسر امامی» رییس هیئت‌مدیره و دکتر «مجتبی عزیزیان» مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و دکتر «علیرضا قاری‌قرآن» رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ویرایش ششم کتاب «فناوری‌های نوین و مطرح در صنعت ساختمان» رونمایی شد.

گفتنی است؛ از سال 1388 و پس از تثبیت جایگاه استفاده از صنعتی‌سازی در انبوه‌سازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به تهیه مجموعه‌هایی با محتوای فنی در راستای معرفی هر چه بهتر و بیشتر فناوری‌های نوین اقدام نمود که از شاخص‌ترین آن مجموعه‌ها می‌توان به «کتابچه فناوری‌های نوین ساختمانی» که پنجمین ویرایش آن در اسفندماه 1388 منتشر شد، اشاره کرد. با توجه به تداوم استفاده از فناوری‌های معرفی شده در این کتاب در طرح‌های انبوه‌سازی، انتشار مراجع فنی با موضوع معرفی جزییات طراحی و اجرای این فناوری‌ها در برنامه کاری بخش‌های تخصصی مرکز تحقیقات قرار گرفت. ضمن اینکه با تقویت جایگاه نظریه فنی و گواهینامه فنی در پروژه‌های ساختمانی، سامانه جامعی برای شناسایی فناوری‌های نوین به‌واسطه درخواست متقاضیان تدارک دیده شد.

به دنبال گسترش استفاده از ‌فناوری‌های مختلف ساختمانی شامل سیستم‌ها، مصالح و شیوه‌های اجرایی در طرح‌های مهندسی و انبوه‌سازی، در سال 1399 بازبینی اطلاعات ارایه شده در ویرایش پنجم کتابچه فناوری‌های نوین با همکاری مجموعه تحقیق و توسعه(R&D) شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن آغاز شد و در نتیجه آن، مجموعه حاضر به‌عنوان ویرایش ششم این کتاب تهیه شد.

در این ویرایش، تغییراتی در ساختار و نحوه معرفی سیستم‌ها و مصالح نسبت به ویرایش پنجم اعمال شده و تلاش شده تا اطلاعات مربوط به سیستم‌های «نوین» و «مطرح» و برخی دستاوردهای حاصل آمده از فعالیت‌های مطالعاتی یک دهه اخیر پژوهشگران مرکز و دیگر متخصصان کشور به نحو مطلوب ارایه شده و در اختیار سازمان‌ها و ارگان‌های موضوع قانون سامان‌دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، جامعه مهندسی و استادان و دانشجویان این صنعت قرار گیرد.

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

تفاهم نامه همکاری با مرکز تحقیقات راه و مسکن 1401

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۰۴