کشور به کارگاه بزرگ مسکن‌سازی تبدیل شده است

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه کشور به کارگاه بزرگ مسکن‌سازی تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن در کشور در دست احداث است که برخی از این واحدها پیشرفت قابل قبولی دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه وشهرسازی، علیرضا فخاری که به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در محل میز خدمت و ارتباط مردمی مستقر در فرهنگسرای شهرکرد حضور داشت، خاطر نشان کرد: بر اساس طرح نهضت ملی مسکن باید طی چهار سال ۴ میلیون واحد مسکن در کشور احداث شود که تاکنون برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن، زمین تامین شده و برای دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دیگر نیز تامین زمین در دست اقدام است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا قبل از پایان سال نیازهای هر استان در بخش زمین به مرحله جانمایی و سپس ساخت و ساز برسد. فخاری با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن در کشور در حال احداث است، تصریح کرد: بخشی از این واحدها از طرح اقدام ملی مسکن است که تعدادی از آن تاکنون به پیشرفت ۴۰ درصدی رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمبود زمین در شهرهای غربی و شمالی کشور، اظهار کرد: توپوگرافی و موقعیت مکانی این شهرها ما را با چالش تامین زمین مواجه کرده است که باید برای رفع آن به سمت ایجاد شهرک‌های جدید روی آوریم.

فخاری، بند ۱۰،۱۱ و ۱۲ قانون جهش تولید مسکن را راهکاری برای رفع چالش تامین زمین در کشور عنوان کرد و گفت: براساس این ۳ بند قانونی دستگاه‌های اجرایی و حتی بخش خصوصی که در سال‌های گذشته زمین در اختیار گرفته‌اند اما تاکنون هیچ برنامه‌ای برای استفاده از آن نداشته‌اند باید این زمین‌های بدون استفاده را به وزارت راه و شهرسازی بازگردانند.

وی میانگین قیمت‌ تمام‌شده برای هر مترمربع واحد نهضت ملی مسکن را چهار و نیم میلیون تومان اعلام کرد و افزود: همت مسوولان بر این است تا این نرخ افزایش پیدا نکند اما افزایش برخی عوامل از جمله افزایش دستمزدها سبب شده تا قیمت تمام شده واحدها افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تسهیلات ارایه شده در طرح نهضت ملی مسکن با نرخ ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تلاش بر این است که بتوان نرخ تسهیلات را کاهش داد تا قشر ضعیف جامعه در بازپرداخت این تسهیلات با مشکل مواجه نشوند.‌

فخاری طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات دولت برای کنترل قیمت زمین و مسکن اعلام کرد و گفت: با توجه به تجاربی که از طرح مسکن مهر و اقدام ملی مسکن به دست آمده امید می‌رود بتوان با سرعت، دقت و قیمتی مناسب واحدهای مسکونی را به متقاضیان تحویل دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبات و مراجعات مردم چهارمحال و بختیاری به میز خدمت وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود:در روز چهارشنبه ۳۰۰ پرونده مطالبات و مشکلات مردمی در میز خدمت و ارتباط مردمی این نهاد تشکیل شد که بسیاری از این تقاضاها در خصوص طرح نهضت ملی مسکن بوده است.

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۵۳