بخش مسکن تنها حوزه ای که مخاطره سرمایه در آن به حداقل می رسد

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: بخش مسکن تنها حوزه ای است که مخاطره سرمایه گذاری در آن به حداقل می رسد و در پایان سال 1388 میزان مطالبات معوق بانک مسکن به رقم 95/2 درصد رسید.
"محمود بهمنی" روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل پیشین و جدید بانک مسکن، اظهار داشت: میزان مطالبات معوق بانکی براساس استاندارد جهانی 5/4 درصد است و عملکرد بانک یادشده نشان می دهد که مخاطره سرمایه در این بخش معنی ندارد.
وی یادآور شد: ترهین مسکن پشتوانه خوبی برای بانک مذکور فراهم می سازد و با وجود اینکه احتمال دارد اقساط تسهیلات معوق شود، اما سوخت نخواهد شد.
بهمنی با بیان اینکه 28/5 درصد از سبد اقتصاد کشور در بخش مسکن جای دارد، گفت: این
آمار گواه آن است که یک سوم تورم تحت کنترل قرار دارد.
وی با بیان آنکه برخی از اقتصاددانان تورم 10/8 درصدی کشور را پذیرا نیستند، افزود: این رقم میانگین شاخص های 359 قلم کالا است و در اعلام آن اختلافی وجود ندارد.
رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان ساخت: چنانجه طرح هدفمندسازی یارانه ها به اجرا گذاشته نمی شد، در نیمه نخست سال جاری شاهد نرخ تورم زیر هفت درصد بودیم.
وی با اشاره به جلوگیری از فعالیت موسسه های مالی و اعتباری فاقد مجوز، گفت: امروز دیگر شاهد آن نیستیم که برخی از این موسسه ها با اسامی ائمه (علیهم السلام) نرخ سود 30 درصد در برابر اعطای تسهیلات اخذ نمایند.
بهمنی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته دیگر هیچ موسسه مالی و اعتباری و
هیچ احدی نمی تواند بیش از 17 درصد سود اعطای تسهیلات اخذ نماید.
وی گفت: بانک مرکزی آمادگی دارد که فشار اعطای تسهیلات را بر بانک مسکن کمتر سازد
تا درصدی از منابع سایر بانک ها در اختیار این بانک قرار گیرد که هنگام توزیع تسهیلات با دست باز عمل کند.
بهمنی در این مراسم از کاهش 76 هزار میلیارد ریالی بدهی سیستم بانکی به بانک مرکزی خبر داد و گفت: انتظار می رود روند بدهی ها روبه بهبودی رود.
حسن کاری مدیرعامل پیشین بانک مسکن که آبان ماه 1384 به این سمت منصوب شده بود سرانجام در فروردین 1389 به افتخار بازنشستگی نائل و قدرت الله شریفی نایب رئیس هیات مدیره بانک مسکن استان تهران جانشین وی شد.
۳۰ فروردین ۱۳۸۹ ۱۰:۲۴