فزایش مجدد وام ساخت مسکن و تامین 90درصد اعتبار پروژه‌های نفتی

خبرگزاری فارس: رییس کل بانک مرکزی از افزایش مجدد وام ساخت مسکن در تمامی شهرهای کشور به جز تهران، افزایش سقف تسهیلات مسکن کارکنان بانکی و تامین بیش از 90 درصد اعتبار پروژه های نفتی خبر داد.
محمود بهمنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: شورای عالی مسکن در آخرین جلسه خود به افزایش قطعی سقف تسهیلات مسکن کارکنان شبکه بانکی رای داده و آنرا تصویب کرد تا بر اساس آن، بانک مرکزی، وزارت امور اقصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی دستور العملی برای آن تهیه کنند.
وی ادامه داد: شورای عالی مسکن این موضوع را نیز مدنظر خود قرار داد که کارکنانی که قبل از توقف پرداخت تسهیلات قراردادی برای اخذ تسهیلات مسکن امضاء کرده بودند محرز شود که ایجاد تعهد کرده و هم اکنون با مشکلاتی مواجه شده اند تسهیلات مسکن به روال گذشته تا زمان ابلاغ دستور‌العمل جدید به آنها پرداخت شود.
وی تاکید کرد:یک دستور‌العمل جدید را تهیه می‌کنیم و از وزارت مسکن و شهرسازی هم می‌خواهیم که ما را کمک کند و زمین‌های مجانی و ارزان قیمت در اختیار شبکه بانکی قرار دهد، تا کارکنان شبکه بانکی بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
به گفته وی، رقم افزایش تسهیلات هنوز مشخص نیست اما قطعا نسبت به گذشته افزایش خواهد داشت.

*افزایش وام ساخت مسکن در سایر شهرها

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن آیا بانک مرکزی برنامه ای برای آزادسازی وام خرید مسکن از سوی بانک های خصوصی ندارد گفت: فعلا نمی‌خواهیم به آن شکل وام خرید مسکن را وارد بازار کنیم اما موضوعی که با جدیت آن را ادامه می دهیم پرداخت وام احداث مسکن است که به تازگی نیز با نرخ‌های 4درصد، 7 درصد و 9 درصد ارائه می شود.
بهمنی تصریح کرد: در حال فراهم کردن تمهیداتی هستیم که غیر از تهران رقم تسهیلات ساخت مسکن را افزایش دهیم تا انگیزه‌های بیشتری برای ساخت مسکن و سایر مسایل در شهرستانها به وجود بیاوریم.
وی افزود: دولت به دنبال رونق احداث مسکن است تا قیمت‌ مسکن را با عرضه زیاد کاهش دهد.
بهمنی گفت: قیمت تمام شده مسکن بالاست، بنابراین وقتی عرضه مسکن افزایش یابد ‌قیمت تمام شده کاهش می‌یابد، پس اگر وام خرید مسکن آزاد شود مثل همان دو سال قبل قیمت مسکن افزایش می یابد.

*تامین 90 درصد اعتبار پروژه‌های نفتی

رییس کل بانک مرکزی گفت: ارقامی که مورد نیاز پروژه‌های نفتی بود تأمین اعتبار شده است و بیش از 90 درصد این نیاز تأمین شده است.
وی افزود: با تمهیداتی که فراهم کرده‌ایم این اعتبار از تسهیلات خارجی و داخلی تامین شده و دیگر در اجرای پروژه‌های نفتی مشکلی نخواهیم داشت.
بهمنی در پاسخ به این سوال که کارشناسان اظهارات شما در خصوص نرخ 15 درصدی تورم با اجرای هدفمندی یارانه ها با 40 هزار میلیارد تومان را قبول ندارند گفت: کارشناسان مختار هستند که بگویند طرح هدفمندی یارانه‌ها با 40 هزار میلیارد تومان 90 درصد تورم به دنبال خواهد داشت اما ما برنامه‌ریزی داریم که اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها اجرا نمی‌شد تورم زیر7 درصد بود.
وی افزود: اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها در یک مرحله اجرا شود یک برآوردی هست و اگر در دو مرحله اجرا شود باز هم برآورد دیگری به همراه خواهد داشت، بنابراین در مجموع اگر این طرح اجرا شود برنامه‌ریزی جامعی برای کاهش تورم داریم.
۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۱۳:۵۵