تحقیق و توسعه از ابتدا تاکنون در گروه سرمایه‌گذاری مسکن

تحقیق و توسعه از ابتدا تاکنون در گروه سرمایه‌گذاری مسکن
«شقایق یگانه» مدیر واحد تحقیق و توسعه گروه سرمایه گذاری مسکن در مصاحبه با واحد روابط عمومی هلدینگ به بیان فعالیت‌های انجام شده این مدیریت در سرمایه‌گذاری مسکن پرداخت


در ابتدای این مصاحبه سابقه تحقیق وتوسعه در گروه و شرح وظایف آن را شرح دهید

 واحد تحقیق وتوسعه از سال 1381در گروه سرمایه گذاری مسکن شکل گرفته و پایه‌گذار مکتب تحقیقات کاربردی و بنیادین در صنعت ساختمان بوده است. در آن سال‌ها  تحقیق و توسعه در معاونت طرح و برنامه شرکت در پروژه‌های موردی فعالیت می نموده است. شکل‌گیری رسمی این واحد درسال 1382و با تعریف نسل جدیدی از پروژه‌های پژوهشی، کابردی آغاز شد.  با اوج گیری پروژه‌های صنعتی‌سازی به روش قالب تونلی و در ساختار سازمانی جدید شرکت، این واحد به عنوان یکی از مدیریت‌های معاونت توسعه فناوری و ساخت آغاز به کار نمود و در بین سال‌های 82 الی 85، تعدادی پروژه بهبود همچون بهینه‌سازی ساخت ونوآوری درپروژه تونلی (زونC  بوستان اندیشه) و نیز مشارکت با مرکز تحقیقات ساختمان در تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و ضوابط آیین نامه‌ای سیستم ساخت به روش قالب تونلی انجام پذیرفت و شرکت به عنوان نخستین انبوه‌ساز، موفق به اخذ تاییدیه سیستم ساخت صنعتی به روش قالب تونلی از آن مرکز گردید. همچنین در سال‌های بعد، مدل ارزیابی نظر بهره برداران به روش QFD  که از مدل‌های نوین تعریف شده برای صنعت ساختمان در وزات مسکن و شهرسازی وقت بوده است، برای نخستین بار در پروژه‌های شرکت، طرح‌ریزی و پیاده‌سازی گردید. این مدل هم اکنون در بیش از  20 پروژه شرکت و بالغ بر  2500واحدمسکونی پیاده‌سازی و در راستای تدوین شاخص‌های طراحی و اجرای پروژه‌های تکرار‌پذیر همچنین ارتقای برند شرکت استفاده شده است.

در سال 93 با تفکر جدیدی از مدیریت داده، مدل‌های حاکمیتی و پروژه‌های نوآورانه در گروه پایه‌گذاری گردید و مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و ضوابط مرتبط با ساخت صنعتی، فناوری‌های نوین و کمیته‌های تخصصی همچون کمیته فناوری و مدیریت ساخت در شرکت طرح‌ریزی و عملیاتی گردید و نظام یکپارچه‌ای در بین شرکت‌های تابعه و هلدینگ جهت فرایندهای مصوب ایجاد شد.

 

فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر را شرح دهید

مدیریت تحقیق و توسعه  درحال حاضردر معاونت فناوری و مدیریت ساخت هلدینگ به عنوان هسته مرکزی مدیریت نوآوری و فناوری گروه درحال فعالیت بوده و با تدوین دستورالعمل و فرایندهای مرتبط، زنجیره ساخت گروه را از فاز امکان‌سنجی تا بهره برداری پروژه‌ها، از دیدگاه نوآورنه و فناورانه مورد انتخاب،ارزیابی و کنترل کیفیت قرار می دهد. همچنین با ایجاد شبکه نوآوری در شرکت‌های تابعه و تمرکز بر شاخص‌های صنعتی‌سازی و توسعه محصولات جدید(NPD) همچون افزایش سرعت اجرا، انتخاب و تامین فناوری‌های نوین ساخت و توسعه محصول منطبق برخواسته مشتری، سطح فناوری‌های ساخت را متناسب با کلاس اقتصادی و شرایط منطقه‌ای پروژه ها، بهینه‌کاوی می نماید.

هدف بنیادین تحقیق وتوسعه، ایجاد ارزش متمایز در محصول، فرایند و یا ارایه خدمات گروه سرمایه‌گذاری مسکن و درراستای توسعه پایدار می باشد.

بدیهی است اهداف این مدیریت میسر نمی شود مگر با همکاری تیمی و با انگیزه داخل واحدی، بین واحدی و همچنین با شرکت‌های گروه و نیز در تعامل با جامعه حرفه‌ای ساخت در داخل و خارج کشور که شامل انجمن‌ها، دانشگاه ها، مراکز نوآوری و رشد، نظام مهندسی ساختمان، مراکز تحقیقاتی و نمایشگاهی می باشد. (این مدیریت سابقه روابط بین الملل با دانشگاه فنی برلین، اتاق‌های بازرگانی، شرکت‌های فن‌آور اروپایی و مرکز EPL و حضور در دوره‌های تخصصی و نمایشگاه‌های بین المللی را نیز داشته است که لازم است در راستای اهداف استراتژیک سازمان، گسترش یابد.)

در ادامه به تعدادی از فعالیت‌ها و اقدامات شاخص واحد طی سال‌های اخیر اشاره می گردد:

·        مدیریت و راهبری فناوری در گروه با تدوین و بروزرسانی پورتفوی تکنولوژیک سازمان (سبد فناوری‌های نوین ساخت) و نیز دستورالعمل‌های مرتبط جهت مدیریت آن در فرایند طرح و ساخت پروژه ها (کمیته راهبری طراحی و نیز فرایند های تامین، ساخت و بهره‌برداری از فناوری های نوین)

·        ارایه مدل  به‌کارگیری تسهیلات فناوری‌های نوین ساخت  بانک مسکن در پروژه‌های گروه

·        همکاری‌های پژوهشی و آموزشی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب پروژه‌های مشترک همچون "دستورالعمل مانیتورینگ و هوشمندسازی در ساختمان‌های انبوه مسکونی"، برگزاری پانل‌های تخصصی در رویدادهای مرکز و وزات مسکن، تهیه وتدوین کتابچه فناوری‌های‌نوین ساختمانی ( ویرایش ششم) .

·        راهبری و مدیریت پروژه قرارداد پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست (پروژه EEEB سازمان UNDP و صندوق بین المللی GEF)  با شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران با عنوان "طراحی و ساخت خانه‌های کم انرژیEC+، برای نخستین بار در ایران" در پروژه بنفشه 2 اندیشه.


همایش
همایش

·        تدوین استراتژی و راه اندازی مدیریت دانش در سازمان به عنوان نخستین شرکت ساختمانی و پیشرو در صنعت، که در راستای بهینه سازی فعالیت‌ها با توجه به اشتراک‌گذاری دانش های افراد،کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه و گردش دست یافته‌های پروژه‌ای و فرایندی در گروه به عنوان یک دارایی سازمانی عمل می نماید. (بطور مثال توسعه درس آموخته های شرکت سرمایه‌گذاری مسکن گیلان در سایر پروژه‌های گروه)

·        راه اندازی مرکز فناوری ساخت گروه در سوله ای واقع در اندیشه با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران (سال‌های 98-99) جهت شناسایی و اجرای پایلوت فناوری‌های نوین ساخت و عرضه تخصصی آن به بازارساخت و ساز شرکت که دستاورد آن ورود چندین فناوری در بازار پروژه‌های شرکت ازجمله ایرانشهرتهران، موژان و باوان اصفهان، شار شیراز و .... بوده است.

·        شرکت در مسابقه و اخذ جایزه  بین المللی Globe Award –Sustainable Building  Energy در سطح ملی برای پروژه برج مسکونی مثلث شیراز از نهاد بین المللی  Energy Globe Award

انرژی

در اینجا جا دارد از زحمات و حمایتهای مستمر و جسورانه مدیران عامل و معاون فناوری و مدیریت ساخت گروه مجموعه درراستای رسیدن به این دستاوردها، تشکر و قدردانی گردد.

 

برنامه ها و استراتژی های واحد تحقیق وتوسعه برای سال آتی را بیان کنید

باتوجه به نیازمندی تامین مالی و حمایت مدیران ارشد در پروژه‌های R&D و همچنین نیاز به روزآمد بودن آن با روندهای نوآوری داخلی و خارجی، لازم است برنامه‌های پیش‌بینی آتی، طی تغییرات سازمانی و یا دوره‌ای بازنگری و تامین منابع مجددگردد. در واقع اکنون سبد پروژه‌های تحقیق و توسعه براساس مجموعه‌ای از طرح‌ها و حوزه‌های کارکردی تحقیق و توسعه و مدل پیشرفت برنامه‌ریزی شده و مجموعه‌ای از پروژه‌های جدید با تعریف مسئولیت و منابع موردنیاز در سه حالت پروژه های کوتاه مدت (کمترازیکماه)، میان مدت ( کمتراز6 ماه) و بلندمدت طرح ریزی شده است که بصورت تیتروار به چند موردآن اشاره می‌گردد:

o طرح ریزی اختصاصی  مدلسازی اطلاعات ساختمان برای گروه-MIG) BIM (

o تدوین مدل راهبری انرژی و ساخت و ساز پایدار (ساختمان‌های سبز و کارآمد)(LEMIG)

o برگزاری رویدادو فراخوان‌های تخصصی در قالب مدل نوآوری باز( (Open Innovation

o توسعه هوشمندسازی در انبوه‌سازی مسکن

o ارتقای مدل ارزیابی نظر بهره برداران QFD با استفاده از بانک اطلاعاتی کیفی ساخت

o تبدیل بانک اطلاعاتی تامین کنندگان فناوری های نوین به پلتفرم سازمانی

و...

 همکاران تحقیق و توسعه

آنچه در دنیای نوآوری مشهود است، بی انتهاست.

فناوری‌های نوین شرکت‌های تابعه(در حال اجرا) در شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن چیست؟

خوشبختانه با توجه به توانمندی مهندسی و اقتصادی شرکت‌های تابعه در استفاده از فناوری‌های نوین ساخت، امروزه به این جایگاه رسیدیم که شرکت‌ها در فاز طراحی پروژه‌های خود با استفاده از مشاوران متخصص در فرایند کمیته راهبری طراحی، از سبد فناوری‌های ساخت گروه استفاده نموده و با همکاری R&D  در انتخاب و ارزیابی تکنولوژی‌های نوین در این فاز که کمترین هزینه تغییرات را در پی خواهد داشت، بهینه کاوی سیستم‌ها و تکنولوژی ها را انجام داده و با استفاده از مدل‌های مهندسی ارزش، بهینه سازی پروژه‌ها به ویژه در بخش سازه و تاسیسات زیرساختی(به طور مثال در پروژه آیمان تبریز) را انجام می دهند. لازم به ذکر است که بدنه فنی و مهندسی گروه همانند دانشگاهیان صنعت عمل نموده و در برخی موارد دارای اختراعات و نوآوری های فنی و اجرایی می باشد، به طور مثال پروژه بازآفرینی شهری آیمان تبریز، با نوآوری‌های گسترده‌ای در شروع عملیات ساخت، فناوری‌نوینی(همچون سرویس بهداشتی پیش ساخته، سنگ مصنوعی و دیوار پانلی) را به صورت پایلوت اجرا نموده است یا در پروژه ایرانشهر با بکارگیری نسل جدید دیوارهای پانلی سیمانی و بتنهای اکسپوز، منجر به افزایش 30درصدی سرعت اجرا و کیفیت آن گردیده است. همچنین  تولید فناوری‌های نوین دیوار پانلی سیمانی و تاسیس کارخانه در گروه با استفاده از استانداردهای معتبر نیز در دستور کار این مدیریت قرارگرفته است که می تواند سهم بسیار بالایی از نیازمندی های شرکت (در حدود  300000مترمربع در سال) را در سال آتی تامین نمایند. از دیگر پروژه‌های نوآورانه می توان به استفاده از مصالح نوین در پروژه‌های اصفهان و اراک، انرژی های تجدید‌پذیر در پروژه فردوسی مشهد و یا بکارگیری نسل نوین هوشمندسازی و مدیریت ایمنی در زمان بهره‌برداری در پروژه‌های کیش اشاره نمود. در واقع هر شرکت بنا به سطح بلوغ؛ توانمندی حرفه‌ای، مالی و مسایل مدیریتی، امکان نوآوری و خلاقیت را ایجاد نموده است ولی جای تاسف دارد که با خروج هر فرد متخصص از بدنه شرکت، بخشی از دانش ضمنی آنها نیز خارج می گردد.

برنامه گروه برای استفاده از روش‌های نوین ساخت را شرح دهید.

علاوه بر موضوعات فناورانه و سیستم‌های نوین ساخت که در قالب پورتفوی تکنولوژیک سازمان به گروه عرضه شده و مدیریت تحقیق وتوسعه با انجام مشاوره های تخصصی، بازدید و انتقال دانش با شرکت‌های تابعه همکاری می نماید، در صدد است که بتواند با استفاده از توسعه روابط خارجی با شرکت‌های پیشرو، در ساخت صنعتی و انبوه سازی مسکن ازروش‌های انتقال تکنولوژی یا دانش فنی آنها (همانند نسل جدید سیستم های پیش ساخته آلمانی یا ایتالیایی) بهره‌مند گردد، به طور مثال سیستم داموس شرکت dlc با استفاده نوآوری در تولید و نصب قطعات (باقیمت تقریبی 85 یورودر مترمربع)، قابلیت تولید مسکن با سرعت اجرای بالغ بر 200 مترمربع در روزرا دارد که می توانددر طرح های مسکن اجتماعی از آن کشورها الگوبرداری شده و در ابتدا دانش فنی یا انتقال تکنولوژی د رپروژه پایلوت صورت گرفته و در ادامه توسعه یابد.  

 

درپایان درخواست می گردد باتوجه به پیشینه سنتی صنعت ساختمان و چالشهای اقتصادی مرتبط، رویکرد مدیریت ارشد و نهادهای حاکمیتی به واحدهایR&D و استارت اپها (همانند کشورهای پیشرفته) از جنس سرمایه گذاری (از نوع جسورانه) باشد نه از جنس هزینه و بودجه ریزی مناسبی در ابتدای هر سال صورت گیرد، که بتوان درفرصت متناسب  با برنامه ریزی و با تدوین مدلهای جامع فنی-اقتصادی و مدیریت ریسک، از پتانسیل بالای جامعه حرفه ای و نوآور کشور استفاده نمود.

 

در پایان شعری را ازشاعر گرانقدر پروین اعتصامی تقدیم می کنم به همراهان گرامی:

 در آسمان علم، عمل برترین پراست           

در کشور وجود، هنر بهترین غناست

میجوی گرچه عزم تو ز اندیشه برتر است

میپوی گرچه راه تو در کام اژدهاست 

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۴۰