قیمت‌ مسکن در تهران و مراکز استان‌ها اعلام شد

وزارت مسکن و شهرسازي قیمتهای بازار مسکن در تهران را در فصول بهار، تابستان و پاییز و مراکز استانها در نیمه اول سال گذشته منتشر کرده است که حاکی از کاهش قیمت‌هاست
ه گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فصل نامه اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی ، به دنبال تصمیم شورای مسکن و مصوبه‌ی کارگروه مسکن مبنی بر تشکیل سامانه ثبت اطلاعات املاک و مستغلات کشور، این سامانه در زمستان سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرد. از این رو، اطلاعات به روزتری از قیمت‌ها و فعالیت‌ بازار مسکن در کشور قابل ارائه خواهد بود. اطلاعاتی که در این شماره از نشریه ارائه می‌‌شود با استفاده از آمار ثبت‌شده‌ی سامانه اطلاعات املاک و مستغلات کشور است.
با شروع رکود در بازار معاملات مسکن در فصل تابستان سال 1387، کاهش قیمت مسکن نیز آغاز شد و روند نزول قیمت‌ها تا انتهای سال ادامه پیدا کرد. در سال جاری، سطح قیمت‌های اسمی در فصول بهار،‌تابستان و پاییز سال 88 در شهر تهران با ثبات نسبی مواجه بوده است. هر چند در این سال نیز سطح قیمت‌های واقعی مسکن روند کاهشی داشته و معاملات مسکن نیز از روند نسبتا ثابت همراه توم با رکود مواجه بوده است.

* قیمت مسکن در تهران

متوسط قیمت مسکن برای فصل بهار سال 1388 در شهر تهران 14 هزارو 340 ریال بوده است که نسبت به فصل قبل10- درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 29- درصد کاهش داشته است، این میزان برای فصل تابستان و پاییز به ترتیب 14 هزارو 431 ریال و 14 هزارو 194 ریال بود. در فصل تابستان نسبت به فصل قبل کم‌تر از یک درصد (0.6 درصد) افزایش و در فصل پاییز 1.6- درصد کاهش نسبت به فصل قبل رخ داده است. این در حالی است که تابستان 88 نسبت به تابستان 77 معادل 28.3- درصد کاهش و پاییز 88 نسبت به پاییز 87 معادل (22.7- درصد) کاهش قیمت مسکن را برای شهر تهران در معاملات ثبت شده تجربه کرده‌ایم.
سطح قیمت‌ها در بین مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده است به طوری که در مناطق شمالی همچون گذشته در سطح بالاتری قرار داشت و به طور کلی دامنه متوسط قیمت از حدود 28 هزارو 511 هزار ریال در منطقه 1 بالاترین متوسط و 9 هزارو 191 هزار ریال در منطقه 16 کمترین متوسط بود.
نرخ تغییرات قیمت مسکن نیز در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت بوده به طوری که بالاترین کاهش قیمت مربوط به مناطق 22 معادل27.8- کاهش، منطقه 13 معادل 42.2- کاهش و منطقه 1معادل 40.2- درصد و کمترین کاهش در منطقه 15 و معادل 12.4- درصد بوده است.

* اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران

در این گزارش آمده است اطلاعات به دست آمده از سامانه‌ی اطلاعات املاک و مستغلات کشور در خصوص اجاره‌بها در حد بهینه‌ آماری نبود و لذا در حال حاضر این اطلاعات مناسب برای ارائه و چاپ نیست، بخشی از معاملات اجاره‌بها در سامانه اطلاعات و املاک ثبت نشده است و نیازمند زمان و آشنایی بیشتر متصدیان و مردم با این سامانه است. لذا اطلاعات قابل چاپ و مقایسه‌ای از اجاره‌بها را در این شماره ارائه نمی گردد و چنانچه این اطلاعات در دوره بعدی به حد کفایت ثبت گردد، چاپ خواهد شد.
اما اطلاعات کلی در بازار اجاره و سامانه نشان‌دهنده‌ی ثبات قیمت‌ها در بازار اجاره است. از آنجا که اجاره‌بهای واحدهای مسکونی رابطه‌ی مستقیم با قیمت و ارزش واحدهای مسکونی دارد لذا اجاره با ثبات و در برخی نقاط نیز با کاهش رو به رو بوده است و بسیاری از مالکان ترجیح داده‌اند که با اجاره‌بهای منعقده مستأجران قبلی را حفظ کنند.

* قیمت زمین در شهر تهران

در پی رکود معاملات در بخش مسکن و تنزل قیمت مسکن، تقاضای ساخت و ساز بخش خصوصی کاهش یافته و لذا معاملات زمین نیز کمتر انجام شده است از این رو ثبت معامله‌ی زمین در طی سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال 88 در شهر تهران کاهش قابل توجهی داشت.
بنابراین، اطلاعات قیمت زمین قابلیت چاپ و مقایسه با بقیه‌ی ادوار را نداشت با این حال اطلاعات کلی حاکی از کاهش نرخ رشد قیمت زمین حدودا به میزان کاهش قیمت مسکن است. در صورتی که در دوره بعد اطلاعات قابل مقایسه‌ای از قیمت زمین استخراج شود در شماره‌های آتی چاپ خواهد شد.

* قیمت مسکن در مراکز استان‌های کشور

افزایش و کاهش قیمت مسکن همواره در طی سال‌های گذشته از شهر تهران شروع و با یک فاصله‌ی زمانی به سایر شهرهای کشور سرایت کرده است. از این رو،‌قیمت مسکن در سایر شهرهای کشور نیز مانند شهر تهران با کاهش قابل ملاحظه‌ای رو به رو بوده است.
متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در مراکز استان‌های کشور در نیمه اول سال 1388 معادل 7 هزارو 477 هزار ریال بود و دامنه‌ی قیمت‌ها در مراکز استان‌های کشور متفاوت است، به طوری که بالاترین متوسط مربوط به استان تهران و معادل 14 هزارو 385 هزار ریال در متر مربع و پایین‌ترین متوسط مربوط به استان ایلام
(ایلام)‌و معادل 4577 هزار ریال در متر مربع بوده است. دامنه‌ی قیمت‌ها نشان می‌دهد که بالاترین متوسط بیش از 3 برابر پایین‌ترین متوسط قیمت بود.
قیمت مسکن در برخی از مراکز استان‌ها بالاتر از میانگین و در برخی از استان‌های دیگر پایین‌تر از میانگین قرار داشته است. تهران، تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز، شیراز، قزوین، قم، رشت، اراک و همدان بالاتر از قیمت میانگین و سایر استان‌ها قیمت پایین‌تری از متوسط مراکز استان‌ها در طی دوره 6 ماهه اول سال 1388 داشتند. نرخ رشد متوسط قیمت مسکن در اغلب شهرهای مورد بررسی بین 20 تا 30 درصد کاهش داشته است.
۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۱۳:۳۵