مرکز تحقیقات ساختمان 85 فناوری نوین برای احداث مسکن را تایید کرد

تهران - معاون وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن 85 فناوری نوین برای ساخت مسکن به روش صنعتی از سوی 208 شرکت مربوطه را مورد تایید قرار داد.
"محمود فاطمی عقدا" روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: مرکز مذکور اجرای استانداردهای ساخت، رعایت مبحث انرژی، تامین الزامات معماری ایرانی - اسلامی ، مقاوم در برابر زلزله و دیگر موارد ضروری را در تایید فناوریهای نوین مورد توجه قرار داده است.
براساس گزارشهای منتشره سالانه حدود 100 میلیون مترمربع ساخت و ساز مسکونی در سطح کشور صورت می گیرد، اما آمار استاندارد این حجم فعالیت بطور رسمی منتشر نشده است.
وی از معرفی فناوری بومی با نام "نیک سیستم" از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن خبر داد و گفت: این فناوری در سال جاری به جامعه فنی معرفی خواهد شد تا به عنوان الگویی در ساخت و ساز کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اضافه کرد: نیک سیستم شیوه نوینی است که قادر خواهد بود پاسخگوی بیشترین تقاضا در بخش مسکن باشد و الگویی که در مرکز ساخته شده هر مترمربع سه میلیون تا سه میلیون و 500 هزار ریال هزینه ساخت برای هر مترمربع دربر دارد.
وی پذیرفت که درصورت افزایش قیمت مصالح ساختمانی، هزینه ساخت هم افزایش یابد و
عوامل بازار را در قیمت تمام شده موثر دانست.
معاون وزیر مسکن وشهرسازی خاطرنشان ساخت: همواره در ساخت وساز صنعتی از پروژه اکباتان بعنوان یک اقدام موفق در پیش از انقلاب یاد می شود، اما پس از آن در این ارتباط عملکرد موفقی نداشتیم و باید دلایل ناکامی به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
آمارهای منتشره حاکی است: اکنون حدود دو تا سه درصد ساخت وساز کشور به شیوه صنعتی صورت می گیرد و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه (1393) سهم این بخش به
رقم حدود 20 درصد برسد.
فاطمی عقدا از شکل گیری یک بانک اطلاعاتی به منظور گردآوری آنچه که در قالب ساخت وساز صنعتی در کشور وجود داشته خبر داد و افزود: کلیه پژوهشها و تحقیقات دانشگاه ها ، مراکز تحقیقاتی و آخرین بررسی ها در این بانک جمع آوری شده است.
وی یادآور شد: موضوع صنعتی سازی و بهره گیری از فناوریهای نوین از سال 1386 مورد توجه جدی و در دستور کار مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن قرار گرفت و مهمترین مساله نیز حساسیت نسبت به فرهنگ جامعه در این بخش است، هرچند برطرف ساختن نقاط ضعف گذشته اهمیت بسزایی دارد.
قرار است در چارچوب طرح مهر از سوی وزارت مسکن وشهرسازی به استعداد ساخت یک میلیون واحد مسکونی اراضی لازم در اختیار واجدین شرایط قرار گیرد و تاکنون برای بیش از 330 هزار واحد مسکونی پی ریزی شده است.
آذر ماه 1388 نخستین پروژه صنعتی سازی مسکن به منظور ساخت یک هزار و 100 واحد مسکونی با ترکیبی ازفناوریهای مختلف با مهلت هشت ماه درشهر جدید پرند واقع در35 کیلومتری جنوب غرب تهران محور تهران - ساوه آغاز شد.
۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۱۳:۴۳
irna |