45شرکت ایرانی در سوریه فعال هستند

دمشق – وزیر مسکن و شهرسازی و رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و سوریه گفت: 45 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف صنعتی، بازرگانی و اقتصادی در سوریه فعال هستند.
"علی نیکزاد"چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در محل اقامت خود درهتل "شرایتون" دمشق افزود: فعالیت این شرکت ها سبب شد مناسبات اقتصادی دو کشور به یک میلیارد و 600 میلیون دلار برسد.
وی تصریح کرد: این شرکت ها در مسیر انجام فعالیت های اقتصادی با موانعی روبرو می شوند که مشکلات پیش آمده با همکاری دو کشور در قالب کمیسیون مشترک همکاری ها برطرف می شود.
دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه روز سه شنبه برگزار شد.
این نشست ، مقدمه برگزاری جلسه کمیسیون عالی مشترک ایران و سوریه به ریاست محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهوری کشورمان و محمد ناجی عطری نخست وزیر سوریه است که روز پنجشنبه برگزار می شود.
نیکزاد گفت: قرار بود این اجلاس در اسفند ماه 88 برگزار شود که به دلیل سفر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران به سوریه و دیدار با "بشار اسد" همتای سوری اش این اجلاس به زمان کنونی موکول شد.
وی ادامه داد: در این اجلاس به مساله پیگیری اسناد گذشته پرداخته و پس از آن از نیروگاه "تشرین" که شرکت مپنا مجری آن است، بازدید کردیم که الگوی مناسبی برای عزت ایران و سربلندی ایرانیان است.
وزیر مسکن و شهرسازی ایران اظهار داشت: در بازدید از شرکت خودروسازی ایرانی – سوری سیامکو در جریان مشکلات این شرکت قرار گرفته و برای حل آنها با مقامات سوری گفت و گو کردیم.
نیکزاد اظهار داشت: شرکت شیشه کاوه نیز از طرح های ایرانی کاملا خصوصی در سوریه است که با سرمایه 100 میلیون دلار و در مساحت 75 هزار متر مربع سوله در حال فعالیت بوده و در تیرماه سال جاری افتتاح می شود.
وی گفت: این شرکت می تواند با استفاده از تعرفه گمرکی صفر کشور سوریه با کشورهای عربی، کالاهای تولیدی خود را به سایر کشورهای همجوار عربی نیز صادر کند.
نیکزاد ادامه داد: در دیدار با وزیر مسکن سوریه برنامه ساخت یک میلیون و 200هزار واحد مسکونی را ارائه دادیم که طرف سوری می خواهد از سال 2011 تا 2016، تعداد 800 هزار واحد مسکونی بسازد.
وزیر مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: همچنین طرح های ساخت بیمارستان، ورزشگاه و دستگاه تبدیل عکس به نقشه "جی آی اس" را ارئه دادیم که با استقبال طرف سوری همراه شد.
وی اظهار داشت: در زمینه های آب و فاضلاب با وزارت مسکن سوریه که متولی آن است بحث کردیم و قرار شد شرکت "سانیر" فاینانس فاضلاب شهر "حسکه" سوریه را بر عهده بگیرد.
نیکزاد گفت: برای بازسازی کارخانه های "الباسل" و "الدرفله" سوریه نیز که در زمینه بازسازی صنایع فولاد این کشور است، اعلام آمادگی کردیم.
رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های ایران و سوریه افزود:دمشق خواهان همکاری در صنعت تراکتور سازی با جمهوری اسلامی ایران است که در این زمینه حاضر به همکاری هستیم.
نیکزاد پیش از این در دیدار با "فواد عیسی الجونی" وزیر صنایع سوریه آمادگی کشورمان برای صدور اتوبوس و موتور تراکتور به سوریه را اعلام کرد.
وی ادامه داد: با تاکید مقامات و رهبران دو کشور، ما مشترکات زیادی در زمینه های سیاسی و فرهنگی با سوریه داریم و در جبهه واحد قرار داریم، لذا مباحث مباحث اقتصادی را نیز باید به سطح سیاسی آن برسانیم.
وزیر مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: سازمان زمین شناسی کشورمان که تجربه های ارزشمندی در این زمینه دارد در اکتشاف و استخراج مس و دیگر ذخایر زیرزمینی با سوریه همکاری خواهد کرد.
نیکزاد فعالیت و همکاری ایران با سوریه در زمینه برق را رضایت بخش دانست واظهار داشت: اقدامات خوبی در زمینه همکاری برق با این کشور صورت گرفت و تا حدود یک میلیارددلار مناسبات اقتصادی در زمینه برق با سوریه داریم که طرف سوری نیز رضایت کافی در این زمینه دارد.
وی تاکید کرد: شرکت های ایرانی باید در زمان عقد قرارداد با طرف های سوری به مفاد و متون قراردادها توجه ویژه داشته باشند تا بعدا دچار مشکل نشوند.
رییس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و سوریه اظهار داشت: شرکتهای ایرانی نباید در مفاد قرارداد اقتصادی ملاحظه مشترکات سیاسی و فرهنگی دو کشور را در نظر بگیرند و باید با مسایل بطور دقیق و بر اساس قوانین و مقررات برخورد کنند.
نیکزاد اظهار داشت: در زمینه بانک نیز از دو سال و نیم پیش قرار بود با 49 درصد طرف ایرانی و 51 درصد طرف سوری و با سرمایه اولیه 30 میلیون دلار تشکیل شود و از طرف ایرانی بانک صادرات و از طرف سوری بانک تجارت این کشور متصدی تشکیل بانک مشترک ایران و سوریه باشند.
وی افزود: در کمیته مشترک اقتصادی دو کشور وزیر اقتصاد سوری از جانب بانک تجارت سوریه اعلام انصراف کرده که ما قبول نکردیم و اعلام کردیم که با توجه به تغییر قوانین با سرمایه 200 میلیون دلار نیز حاضر به افتتاح بانک مشترک دو کشور هستیم.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۱۵:۳۷
irna |