شهردار تهران: ساکنان تهران یک میلیون مسکن کم دارند/ ۴۳ درصد تهرانی‌ها اجاره نشین هستند

زاکانی، شهردار تهران از رشد ۷۰ درصدی قیمت مسکن در تهران انتقاد کرد و گفت: با دستمزدهای فعلی اجاره و خرید مسکن تبدیل به آرزو شده است.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست خبری گفت: ۷۰ درصد رشد قیمت در مسکن داریم و علت آن استمرار رکود است، برای این موضوع ما در مدیریت شهری تصمیم گیری کردیم و با اجرای طرح تفصیلی سعی کردیم تا تهران، گران اداره نشود.

شهردار تهران تاکید کرد: تهران ۹۴۰ قطعه است، اگر عمر مفید ساختمان ۵۰ سال باشد با اینکه عمر مفید ۳۰ سال است باید سالانه حداقل دو درصد از این قطعات نوسازی شود تا تهران فرسوده نشود، به عبارتی سالانه باید ۲۰ هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم.

علیرضا زاکانی افزود: از سال ۸۴ تا ۹۱ تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است، تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت سیزدهم تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده، ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم.

شهردار تهران گفت: به سمتی رفتیم که طرح‌های موضعی و موضوعی اولویت ما باشد، به همین علت کمیسیون ماده ۵ در این دوره بسیار موفق بوده است همچنین با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون، از ۱۸ماه منتظر ماندن برای صدور پروانه ساخت در نوبت به ۲ ماه رسیدیم.

علیرضا زاکانی همچنین گفت: کمیسیون ماده پنج درکشور قفل‌های طرح تفصیلی را باز می‌کند و همه مصوبات این کمیسیون در سامانه شفافیت ثبت می‌شود.

شهردار تهران گفت: امروز شرایطی را پشت سر می‌گذاریم که در سال ۹۹ اجاره نشینی در کشور از ۱۲ درصد گذشته به ۳۸ درصد رسید و این رقم در تهران ۴۸ درصد بود که پس از آن نیز کرج با ۴۱ درصد قرار گرفته است.

علیرضا زاکانی افزود: اجاره بها نیز سرسام آور بالا رفته و امروز با حداقل دستمزد، اجاره یک مسکن مناسب به آرزو و خرید آن به فراتر از آرزو تبدیل شده است.

شهردار تهران در ادامه گفت: در سال‌های اخیر قیمت مهاجرت معکوس افزایش داشته است، به شکلی که طبق آمار در سال ۱۴۰۰ در شهرستان کرج، بیشترین مهاجرت از تهران بوده، بنابراین تصمیم گرفتیم با مصوبه قرارگاه جهادی مسکن، سالی ۱۸۰ هزار مسکن را بسازیم تا جبران گذشته را کنیم.

شهردار تهران گفت: تهران با چهار مخاطره جدی از جمله زلزله مواجه است، همچنین ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار خطر عمده‌ای را برای مردم این شهر به وجود آورده و افرادی که در گذشته بودند، مسیر فرسودگی شهر را دنبال کرده بودند که در سال ۱۴۰۱ مسیر متفاوتی دنبال و شیب معکوسی محقق شد.

علیرضا زاکانی افزود: باید به سمت نوسازی برویم و خطر بافت فرسوده را برای شهر و شهروندان به حداقل برسانیم.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد:ساکنان تهران یک میلیون مسکن کم دارند در حالیکه مسکن برای مردم تهران که ۱۶ درصد جمعیت کشور را شکل می‌دهند امری حیاتی است. بر همین اساس تاکید جدی برای ساخت و ساز در تهران داریم.

شهردار تهران همچنین گفت: امروز دخالت‌های نابجای شورای عالی شهرسازی و معماری باعث شده که مردم دچار محدودیت شوند.

علیرضا زاکانی افزود: تا پیش از تیر ۹۸ مصوبات سیستمی نبود و پس از آن سیستمی شد که تا ۷۵۰ متر در تهران را یک طبقه اضافه می‌دادند و تا ۱۲۵۰ متر را دو طبقه اضافه می‌دادند و همه این تصمیم گیری‌ها در مناطق انجام می‌شد و از سال ۹۸ به بعد ترافیک کمیسیون ماده ۵ افزایش پیدا کرد، بی تردید نمی‌شود با زندگی مردم سیاسی برخورد کرد و با جان مردم به عنوان یک ابزار برخورد کرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه برای شهر افق جدیدی ترسیم شده است که در آن به نوسازی شهر توجه شود، افزود: تلاش خواهیم کرد در این حوزه مشکلاتی مانند بی مسکنی، بد مسکنی، ایمنی شهر و توزیع نامناسب خدمات در شهر را حل کنیم.

علیرضا زاکانی افزود: براین اساس ایده‌های جدیدی داریم که کالبد شهر را متحول می‌کند و این مهم از طریق طرح‌های موضوعی و موضعی دنبال می‌شود. شهدار تهران گفت: مصوبات هر جلسه کمیسیون ماده ۵ بر روی سایت بارگذاری می‌شود، اما یک ماه و نیم است که کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای نداشته است.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه در تهران به فضای سبز توجه ویژه‌ای می‌شود، گفت: در همین مدت فضای سبز به شدت توسعه یافته به شکلی که در سال ۱۴۰۰، ۱۲۵۰ هکتار در ۱۴۰۱، ۱۵۰۰ هکتار و برای امسال نیز ۲۰۰۰ هکتار توسعه فضای سبز پیرامونی شهر تهران اجرایی شده و در دستور کار قرار گرفته است.

علیرضا زاکانی در ادامه با اشاره به وضع باغ‌ها در شهر تهران گفت: لایحه جدید باغ‌ها برای حفظ و گسترش به شورا رفته از قبل با اعضای شورا مشورت شده اشت.

شهردار تهران گفت:راهی گذاشتیم که میزانی از زمین امکان ساخت داشته باشد البته به شرط آنکه مابقی به عنوان باغ حفظ شود.

بین شهر فروشی و شهرسازی باید تفاوت قائل شد
شهردار تهران با تأکید بر اینکه خیلی فرق بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی داریم و هریک قواعدی دارند، گفت: اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کرد شهر فروشی نیست و راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.

شهردار تهران با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ ما ۳۴۰ مصوبه داشتیم، تصریح کرد: ۶۶ طرح موضعی است که فهرست آن به رسانه ها داده خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که ۱۰ ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، گفت:بافت چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی را که مردم سالیان سال رنج می بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی کرد، ساماندهی کردیم.

علیرضا زاکانی با تاکید بر اینکه خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران‌ بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده بود، افزود: ۲.۹ کیلومتر در دو طرف آن تغییر پهنه داشتیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.

شهردار تهران سپس به موضوع خیابان دماوند پرداخت و گفت: برای این خیابان طرح اصلاحی گذاشتم نه برای یک پلاک آن. برای محور فدائیان اسلام هم اگر ده سال دیگر تصمیم نمی گرفتیم شرایط آن تغییر نمی کرد و تحول آنجا به زودی آغاز و در واقع ساخت و ساز در تهران شروع می شود.

علیرضا زاکانی افزود: برای هریک از این تصمیمات کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم که تک تک پلاک ها و قطعات را ماه ها بررسی می کردند.

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۲۷