ساخت 30 کارخانه صنعتی‌سازی مسکن در 30 استان کشور

قائم مقام وزیر مسکن در امور بین‌الملل از ساخت 30 کارخانه صنعتی سازی مسکن در 30 استان کشور خبر داد.
 سید علی لطفی‌زاده در حاشیه افتتاحیه ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و لبنان افزود: در سال جاری باید تولید مسکن شهری و روستایی به مرز حدود یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی برسد بنابراین باید صنعتی سازی مسکن در سرلوحه کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: امسال 100 هزار واحد مسکونی به روش صنعتی تولید و تحویل خواهد شد که در این راستا از طرف بنیاد مسکن مدلی ارائه شده که مقاوم‌سازی بیشتری در پی دارد.
وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه دولت باید 30 کارخانه‌ صنعتی ‌سازی مسکن در 30 استان کشور ساخته شود که در این راستا وزارت صنایع و معادن به شدت پیگیر این موضوع است.
وی خاطر نشان کرد:‌ مذاکره برای تامین مواد اولیه‌ لازم برای تولید قطعات صنعتی همچنان ادامه دارد و اگر کار با روند فعلی پیش رود، سهم احداث ساختمان‌ها به روش صنعتی از پنج درصد به بیش از 50 درصد افزایش می یابد.
لطفی‌زاده ادامه داد: نمی‌توان برای تحقق هدف 50 درصدی ساخت وساز به روش صنعتی زمان تعیین کرد اما این امر به همکاری میان بخشی به ویژه وزارت صنایع و معادن ، بخش خصوصی و همچنین استقبال مردم از این شیوه ساخت وساز بستگی دارد.
قائم مقام وزیر مسکن وشهرسازی گفت:مسکن مهر موهبت الهی است و این طرح در حوزه ساخت و ساز تحول اساسی ایجاد کرده است و با توجه به پشتیبانی دولت و همکاری بخش خصوصی، در حال گذار از ساخت مسکن به روش غیر صنعتی و سنتی به روش‌های صنعتی هستیم.
وی درخصوص‌ سرمایه گذاری خارجی در حوزه مسکن افزود:‌ در دولت نهم اقداماتی در این راستا انجام شد و سه شرکت مالزیایی برای ساخت و ساز در کشور ابراز تمایل کرده وارد سرمایه گذاری شدند، اما پس از چندی کار را به دلیل عوامل جهانی ادامه ندادند.
وی ادامه داد: دو شرکت از ترکیه و کره‌جنوبی وارد عملیات ساخت و ساز در طرح مسکن مهر شده و تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.
لطفی‌زاده با بیان این که 20 هزار واحد توسط ترک‌ها و پنج هزار واحد توسط شرکت کره‌ای در شهرک پرند ساخته می‌شود، تصریح کرد:‌ به‌ازای هر واحد مسکونی 30 میلیون تومان سرمایه لازم است که طرف خارجی متعهد به پرداخت 30 درصد هزینه ساخت شده است.
به گفته قائم مقام وزیر مسکن و شهرسازی کشورهای ایرلند و مالزی پیشنهادهایی را برای ساخت مسکن در ایران مطرح کرده‌اند.
وی درباره سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ساخت مسکن یا تولید تجهیزات ساختمانی گفت: هنوز با این کشور قراردادی امضا نشده است.
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ ۱۵:۵۱