ساخت140 هزار مسکن دربافت فرسوده شهرها تا پایان برنامه پنجم صورت می گیرد

اکونیوز: معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران اظهار داشت : بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه سالانه 140 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهرها ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (econews.ir)، "مهندس احمد صادقی" که در روزهای 26و27 خردادسالجاری از پروژه های در دست اجرا در خراسان شمالی بازدید می کرد افزود: در طول برنامه پنجم توسعه 700 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهرهای ایران با مشارکت مردم، بخش خصوصی، شرکتهای عمران و بهسازی مسکن ساخته خواهد شد.
مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران افزود : امسال برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرهای کشور 60 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که این میزان از منابع مالی دولتی، شرکتهای عمران و بهسازی مسکن وهمچنین منابع مالی مردمی تامین می شود.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود : 10 هزار هکتار بافت فرسوده شهرهای ایران طی امسال اصلاح و بهسازی خواهد شد.
وی گستره بافتهای فرسوده شهری را بالغ بر 65 هزارهکتار اعلام و اظهار داشت : هم اکنون 34 شرکت عمران و بهسازی مسکن شهری در سطح کشور کار اصلاح این بافتها را برعهده دارند.
مهندس صادقی با اشاره به اینکه هم اکنون ساخت 39 هزار و 500 واحد مسکونی در بافت فرسوده شهرهای ایران تا 50 درصد پیشرفت در دست اجرا است گفت: از این تعداد 20 هزار واحد تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.
معاون وزیر مسکن وشهر سازی از بسته حمایتی و تشویقی دولت برای تسریع در ساخت و ساز و بهسازی بافت فرسوده شهرها خبر داد و گفت: دولت برای مالکان واحدهای مسکونی در بافت فرسوده علاوه بر ارایه ودیعه اسکان موقت، برای صدور پروانه ساخت نیز 50 تا 100 درصد تخفیف در نظر گرفته است.
وی پرداخت تسهیلات 200 تا 250 میلیون ریالی برای هر واحد مسکونی و ارایه یارانه ساخت را از دیگر موارد پیش بینی شده در بسته حمایتی دولت اعلام کرد
مهندس احمد صادقی همچنین در سومین گردهمای مدیران عامل استانی در بجنورد گفت : اگر دولت بخش مسکن را مدیریت نمی کرد بطور قطع قیمت زمین و مسکن رشد سرسام آوری داشت.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت با واگذاری زمین رایگان به مردم، حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده و اجرای طرح مسکن مهر موجب توقف قیمت مسکن در کشور شد.گفت: ساخت مسکن به میزان دولت فعلی یا حتی بیشتر در دولتهای گذشته نیز انجام می شد ولی این واحدها به صورت انحصاری در اختیار پیمانکاران خاص بود که قیمتها را سرسام آور افزایش می دادند.
ایشان با یادآوری اینکه دولت نهم توانست با تجربه خوبی که در امر مسکن داشت این امر را مدیریت و زمین را برای ساخت مسکن مهر در اختیار مردم قرار دهد.افزود : گرچه قیمت مسکن شاید کاهشی نداشته ولی از افزایش تصاعدی آن که در گذشته وجود داشت جلوگیری شده است.
همچنین از ساخت 900 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر خبر داد و افزود: از این تعداد 500 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر امسال به اتمام می رسد و مابقی نیز در سال 90 به اتمام خواهد رسید.
معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: خراسان شمالی نیز در ساخت مسکن مهر رتبه خوبی را در کشور دارد و کارهای خوبی در موضوع مسکن استان انجام شده است.
وی افزود: هم اینک آرامش خوبی در بازار مسکن حکمفرما است و مردم نیز از لحاظ روانی برای داشتن سرپناه به آرامش رسیده اند.

۳۰ خرداد ۱۳۸۹ ۱۱:۳۰
خبرگزاری اقتصادی ایران (www.econews.ir) |