کمتر از یک درصد کارگران ساختمانی دارای گواهی حرفه ای هستند

تهران - دبیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: کمتر از یک درصد کارگران ساختمانی در سطح کشور دارای گواهینامه حرفه ای هستند که این امر به منزله نادیده گرفتن اصول استاندارد ساخت و ساز است.

"مهرداد بائوج لاهوتی" روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: مجلس شورای اسلامی طرحی را برای اجباری ساختن آموزش کارگران ساختمانی در دست دارد که با تصویب آن از ورود افراد فاقد گواهینامه حرفه ای در کارگاه های ساختمانی جلوگیری می شود.
وی یادآور شد در دولت نهم از سوی وزارت مسکن و شهرسازی توافق هایی با سازمان آموزش فنی وحرفه ای برای آموزش کارگران ساختمانی صورت گرفت اما آنها کافی نبود و در عین حال از نظر قانونی نیز الزام آور محسوب نمی شد.
براساس گزارشهای غیررسمی شمار کارگران ساختمانی در سطح کشور یک میلیون و 200هزار نفر تا سه میلیون نفر پیش بینی شده است.
از سوی دیگر بیش از 30 درصد کل حوادث کار در بخش ساختمان است که از کل حوادث 21 درصد منجر به فوت، 19 درصد جراحت، 40 درصد شکستگی و 20 درصد به جراحت جزیی منجر می شود.
لاهوتی به مناسبت سالگرد زلزله 31 خرداد رودبار - منجیل با خانواده های قربانیان این زلزله ابراز همدردی کرد و گفت: کماکان کنترل و نظارتهای لازم فنی ومهندسی در شهرهای کوچک اعمال نمی شود که این امر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: وقوع زلزله مذکور در استانهای گیلان و زنجان اهمیت اعمال کنترل ها را در روند ساخت وساز شهری و روستایی را بیش از پیش ضروری ساخت.
به گفته وی کشور ما نبود یا کمبود قانونی در این بخش ندارد بلکه ابزار نظارتی قوی نیاز دارد این در حالی است که تاکنون به میزان لازم از این ابزار بی بهره بوده ایم.
لاهوتی نقش سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان را در چرخه ساخت وساز کشور مهم دانست و گفت: چنانچه مجری هنگام ساخت وساز تخلفی را مرتکب شود باید ناظر بازدارنده باشد و اکنون تخلفات زیاد ساختمانی درسطح کشور ناشی ازنبود نظارت کامل است.
وی یادآور شد: وقوع زلزله 31 خرداد 1369 رودبار - منجیل شروع حرکتی در بخش ساخت و ساز برای اجرای آئین نامه 2800 زلزله بود.
براثر زلزله 31 خرداد 1369 رودبار - منجیل علاوه بر چند ده هزار نفر قربانی افزون بر 200 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب یا آسیب جدی دیدند.

۱ تیر ۱۳۸۹ ۱۷:۳۰
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی |