وزیر مسکن در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: پشت‌پرده سودجویان بازار اجاره مسکن با ایجاد جو روانی

خبرگزاری فارس: وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام چند شرط برای افزایش سقف وام خرید مسکن، شایعه افزایش اجاره بها را رد کرد و به تشریح اقدامات سودجویانه برخی در بازار اجاره مسکن با ایجاد جو روانی پرداخت.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس با نمایندگان وزیر مسکن و شهرسازی برای افزایش سقف وام خرید مسکن رایزنی‌هایی داشته یا خیر افزود: سیاست ما در ارتباط با افزایش وام خرید مسکن این است که تثبیت بازار از بین نرود، اما اگر بررسی‌های کارشناسی ما با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و توان مالی دولت افزایش سقف وام خرید را ایجاب نماید حتما تصمیم مقتضی گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: پس فعلا بحثی را که بتوان به یک نقطه نظر روشن در این خصوص برسیم نداشتیم.
نیکزاد خاطر نشان کرد: بنده از همه دوستان ، کارشناسان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس دعوت به همفکری و همراهی می کنم، تا برنامه‌های بخش مسکن با حضور همه صاحب‌نظران اجرائی شده و درعین حال تعادل بازار مسکن در بخش قیمت زمین، مسکن و قیمت تمام شده آپارتمان حفظ شود.
وی تاکید کرد:بدیهی است هر تصمیمی که در خصوص وام خرید مسکن نیاز به اقدام و اعلام عمومی باشد حتماً اعلام خواهد شد.

*می‌خواهیم به بازار اجاره کمک کنیم

نیکزاد گفت: ما با یک عزم جدی می‌خواهیم واحدهای مسکونی در حال ساخت را در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری برسانیم، بنابراین با افتتاح این واحدهای مسکونی هم به بازار اجاره مسکن کمک می‌شود و هم قیمت زمین و مسکن را تنظیم می‌کند.
وزیر مسکن وشهرسازی تاکید کرد: این موضوع باعث می‌شود رونقی که به حق برخی از کارشناسان نگران آن هستند که اگر در بازار مسکن تحول ایجاد شود تمامی بخشهای اقتصادی را پشتیبانی می‌کند ایجاد شود.

*اتفاق خاصی برای افزایش اجاره بها رخ نداده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش نرخ اجاره‌بها تا 30 درصد را قبول دارید گفت: اوج جابه‌جائی مستاجران و تغییر و تحول اجاره بها در فصل تابستان است اما در فروردین ماه اعلام شده که اجاره‌بها افزایش یافته است که اصلا چنین چیزی نبود.
وی افزود: نرخ اجاره بها در فروردین ماه امسال 5.5 درصد نسبت به اسفندماه 88 رشد داشته است اما نرخ تورم عمومی در همین مدت 10.5 درصد بوده است پس ملاحظه می‌شود که نرخ رشد اجاره بها در این فاصله زمانی منفی بوده است.

*ایجاد بار روانی برخی افراد از افزایش نرخ اجاره بها

وی خاطر نشان کرد: در خصوص افزایش نرخ اجاره بها یک تعداد افراد سودجو بار روانی را تبلیغ می‌کنند که اجاره بها گران شده است تا اجاره‌بها گران شود.
نیکزاد گفت: خدمت مردم عرض می‌کنم کدام اقدام در کشور انجام شده تا بازار اجاره مسکن را تحریک نماید، آیا قیمت دستمزد و یا انرژی بالا رفته است یا اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شده است چه اتفاقی افتاده که اجاره‌بها بالا برود.

*گزارش کارشناسی در خصوص وضعیت اجاره بها

وی ادامه داد: اعلام می‌کنم به زودی یک گزارش کارشناسی در خصوص وضعیت اجاره بها تهیه و ارائه خواهد شد.

*24 درصد ساختمانهای کشور استیجاری هستند

نیکزاد گفت: در کشور 20 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که 4 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی مربوط به روستایی و 13 میلیون و 300هزار واحد مسکونی مربوط به مسکن شهری است که 24 درصد این ساختمانها استیجاری هستند.
وزیر مسکن در پاسخ به این سوال که گفته می شود قیمت مسکن این روزها تغییر کرده و افزایش یافته است گفت: قیمت مسکن در این روزها هیچ افزایشی نداشته است.

۹ تیر ۱۳۸۹ ۱۶:۵۹
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی |