معاون وزیر مسکن در گفت‌وگو با فارس: "مسکن مهر " همه هم‌وغم وزارت مسکن نیست

خبرگزاری فارس: معاون وزیر مسکن و شهرسازی برخی اظهارات مبنی بر اینکه وزارت مسکن تمام هم و غم خود را معطوف طرح مسکن مهر کرده و از سایر اهداف و سیاست های خود در حوزه شهرسازی غافل مانده است، را رد کرد.

میر محمد غراوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: باید به افرادی که چنین اظهاراتی را مطرح می کنند یاد آوری کنم که اهداف و وظایف بخش شهرسازی و معماری در حال حاضر بیش از گذشته مورد توجه مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی قرار دارد تا جایی که تهیه طرح های جامع برای تمام شهرهای کشور و چهار برابر شدن فعالیت بخش شهرسازی ، گواه روشنی بر این ادعا است.
دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه از میان احکام هشت گانه پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی برای درج در قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که به تایید هیات وزیران رسیده، شش حکم به فعالیت های معماری و شهرسازی اختصاص یافته است، تصریح کرد: چنانچه فردی علاقمند باشد می تواند با مراجعه به روزنامه رسمی کشور از مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران اطلاع حاصل نماید که در همین راستا می توان به اخذ مصوبه هیات وزیران ، آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن اشاره نمود که فصل سوم آن به ضوابط معماری و شهرسازی بویژه شهرسازی ایرانی اسلامی اختصاص یافته است.

*مسکن مهر مانعی برای فعالیت انبوه سازان تلقی نمی شود

معاون وزیر مسکن و شهرسازی درخصوص گلایه برخی مبنی بر استفاده نکردن از قابلیت های انبوه سازان در ساخت واحدهای مسکونی مهر با تاکید بر اینکه طرح مسکن مهر مانعی در برابر فعالیت انبوه سازان تلقی نمی شود و فعالیت چنین تشکل هایی ارتباطی با این طرح ندارد، اظهار داشت: انجمن انبوه سازان پیش از اجرای طرح مسکن مهر در کشور تشکیل شده و فعالیت می نماید.
وی افزود: دراین میان انصاف حکم می کند بپذیریم این انجمن، نهادی صنفی و انتفاعی است و با پذیرش شرایط موجود و کاهش میزان تقاضای انتفاع خود هم اکنون در ساخت واحدهای مسکونی مهر فعال است.
غراوی در ادامه به اظهارات مطرح شده پیرامون استفاده کارمندان از سهمیه نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: چنانچه افراد مطرح کننده این موضوع به مفاد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی آن مراجعه نمایند آگاه خواهند شد که منع قانونی در استفاده کارکنان دولت از سهمیه نظام مهندسی وجود ندارد.
وی ادامه داد: ضمن آنکه هیچ کدام از کارکنان دولت به ویژه شاغلین حوزه شهرسازی و معماری ارتباطی با سیاست گذاری ها و اقدامات سازمان مذکور ندارند .
وی خاطر نشان کرد: در نهایت اگر به قانون و آئین نامه های سازمان نظام مهندسی مراجعه شود متوجه می شویم که سازمان مذکور نهادی غیر دولتی بوده و از نظر تشکیلاتی زیر مجموعه وزارت مسکن و شهرسازی محسوب نمی شود، بنابراین چنین انتظاری که این وزارتخانه در کار نظام مهندسی دخالت نماید امری نابجا و ناپسند است.

*دغدغه های مربوط به معماری ایرانی - اسلامی

وی دغدغه های مربوط به معماری ایرانی - اسلامی را قابل احترام دانست و گفت : متاسفانه نا آگاهی عده ای از معنای این مقوله از یکسو و تعمد در توجه نکردن به اقدامات وزارت مسکن وشهرسازی در این خصوص از سوی دیگر، موجب قضاوت ناعادلانه آنها شده است.
معاون وزیر مسکن وشهرسازی تصریح کرد: چنانچه برخی به وظایف ، قوانین و مقررات حاکم بر وزارت مسکن وشهرسازی آگاهی داشتند ، می دانستند که وظایف این وزارتخانه حاکمیتی و سیاست گذاری است و اقدامات متناسبی از جمله تصویب ضوابط و مقررات مورد نیاز در شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران، تهیه راهنماها و دستورالعمل ها، اخذ مصوبه از هئیت وزیران و ... توسط وزارت مسکن و شهرسازی انجام می شود. لیکن تحقق چنین سیاستهایی مستلزم صرف زمان و تبعیت دستگاهها ، سازمانها و نهادهای اجرایی است .
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به احداث کریدور تاسیسات ، فضای مناسب و اصولی و مبلمان شهری اشاره کرد و گفت : اظهارات برخی در این مورد نیز از ناآگاهی از وظایف حوزه عمل وزارت مسکن و شهرسازی ناشی می شود که به آنها توصیه می کنم به جای سعی در تائید خود از راه تخریب دیگران نسبت به ارتقای سطح شناخت و آگاهی های خود از وظایف ، اهداف و ساختار این وزارتخانه اقدام نمایند .
وی ادامه داد: کما این که از این راه متوجه خواهند شد این ساختار از ساختار ارگانهای نظامی و انتظامی تبعیت نمی کند و در عین حال وظایف شهرداری متفاوت از وظایف وزارت مسکن و شهرسازی است.

۹ تیر ۱۳۸۹ ۱۷:۰۱
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی |