رئیس مرکز تحقیقات مسکن در گفت‌وگو با فارس: 33 درصد مصالح ساختمانی تولید شده استاندارد نیست

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه استاندارد اجباری تولید مصالح ساختمانی در سال 84 مصوب شد گفت: متوسط استاندارد مصالح ساختمانی تولید شده در کشور در حال حاضر 67 درصد است.

سید محمود فاطمی عقدا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: تولید و عرضه مصالح ساختمانی استاندارد در سال 84 مصوب شد و به عبارتی کار جلوگیری از تولید مصالح ساختمانی غیر استاندارد از این سال پایه گذاری شد. وی ادامه داد: اجباری شدن تولید و عرضه مصالح ساختمانی استاندارد از سال 87 وضعیت به مراتب بهتری را برای تولید و عرضه مصالح ساختمانی متصور ساخت به طوری که در این 4 سال گذشته تولید مصالح ساختمانی استاندارد از 20 درصد به 67 درصد افزایش یافته است. وی تاکید کرد: تولید و عرضه مصالح ساختمانی از سال 87 تاکنون رشدی در حدود 40 درصد داشته است.

*استاندارد 100 درصدی آهن،سیمان و کاشی*

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور افزود: در میان مصالح ساختمانی که 100 درصد استاندارد را رعایت کرده اند می توان به آهن آلات، سیمان و کاشی و سرامیک 100 اشاره کرد. فاطمی عقدا با اشاره به اینکه برخی از مصالح ساختمانی نیز زیر 10 درصد استاندارد تولید می شوند ادامه داد:شن و ماسه ، سنگ دانه ها و بلوک های سیمانی زیر 10 درصد استاندارد تولید می شوند. وی گفت:پایین بودن میزان استاندارد شن و ماسه ، سنگ دانه ها و بلوک های سیمانی به شیوه تولید آنها و خارج بودن آنها از نظارت موسسه استاندارد و سازمان نظارت باز می گردد. وی تاکید کرد:این مصالح ساختمانی باید تا پارسال استاندارد می شدند اما به هر حال باید ساز و کاری تنظیم شود تا از این مصالح ساختمانی به هیچ وجه استفاده نشود تا خود بخود استاندارد سازی مصالح ساختمانی سرعت بیشتری به خود بگیرد. وی خاطر نشان کرد: مشکل عمده در خصوص رعایت الگوی مصرف در استفاده از مصالح، تولید مصالح با کیفیت نامناسب و غیراستاندارد است که سبب هدر رفت منابع اولیه و تحمیل هزینه های ناشی از عمر مفید کم سازه ها می شود.

۲۱ اَمرداد ۱۳۸۹ ۲۳:۰۴
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |