وزیرمسکن خبر داد: افزایش 48 درصدی صدور پروانه ساخت

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در سه ماهه نخست امسال به خاطر حمایت دولت برای احیای بافت های فرسوده صدور پروانه ساخت و ساز 48 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، " علی نیکزاد" روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران درباره اقدامات دولت برای کنترل اجاره بها اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال 88 در مقایسه با 87 میزان صدور پروانه ساخت 31 درصد کاهش داشت. وی گفت: با این حال در 12 ماهه سال گذشته با احتساب 40 هزار و 925 واحد مسکونی در شهرهای جدید، صدور پروانه ساخت با چهار درصد رشد رو به رو شد. نیکزاد افزود: در سه ماهه نخست امسال به خاطر حمایتی که دولت از احیای بافت های فرسوده داشت، رشد 48 درصدی را در کشور و بخصوص در شهر تهران داشتیم. وزیر مسکن با بیان اینکه امسال اجاره بهای منازل در تهران افزایش داشته است، اظهار داشت: کارگروهی که مسوول پیگیری این موضوع است، بنا دارد قیمت اجاره بها را در مناطق 22 گانه تهران با همکاری متخصصان و بخصوص فعالان حوزه مسکن به ثبات برسانیم. وی یادآور شد: به طور معمول اجاره بهای مسکن در تابستان هر سال به دلیل افزیش نقل و انتقال ها، به بالاترین میزان خود می‌رسد. وزیر مسکن و شهرسازی افزود: هرچند نمی توان گفت که قیمت اجاره بها در تهران به وضعیت سابق باز گشته است اما رشد آن متوقف شده است. نیکزاد افزود: در صدد هستیم در مرحله نخست واحدهای مسکن مهر را در کلانشهرها و شهرک‌های اطرف تهران و همه شهرهای کشور از چهارم شهریور ماه تا پایان آذر ماه و در مرحله دوم از ابتدای دی ماه تا پایان سال جاری واگذار کنیم. وی گفت: وعده این وزارتخانه مبنی بر اینکه تا پایان شهریور ماه امسال پی‌ریزی تمام متقاضیان مسکن مهر انجام شود، در دست انجام است و در صورت تحقق آن پی ریزی نزدیک یک میلیون مسکن مهر صورت می گیرد.

** طرح خود مالکی
وزیر مسکن و شهرسازی در توضیح طرح خودمالکی نیز گفت: بر اساس این طرح کسانی که خود صاحب زمین هستند و آن را از دولت دریافت نکرده اند، می توانند از وام قرض الحسنه مسکن مهر استفاده کنند. نیکزاد افزود: همچنین اگر کسانی بخواهند با رعایت قوانین شهرداری شهرسازی و تاییدیه نظام مهندسی، به طبقات واحد مسکونی خود بیافزایند، دولت 20 تا 25 میلیون تومان وام پرداخت می کند. وی خاطر نشان کرد که این تسهیلات به کسانی اعطا می شود که زمین و تسهیلات از دولت دریافت نکرده باشند. وزیرمسکن از طرح این وزارتخانه برای ساختمان های نیمه تمام خبر داد و گفت: در مرحله نخست این طرح به 50 تا 100 هزار واحد مسکونی نیمه تمام تسهیلات ساخت مسکن پرداخت می شود تا این ساختمان‌ها تکمیل و مورد استفاده قرار گیرد. نیکزاد افزود: در صورتی که افراد واجد شرایط برای دریافت این تسهیلات مراجعه کنند، این وام به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود و در غیر این صورت از منابع داخلی بانکها و با سود تعیین شده از سوی بانک‌ها تسهیلات پرداخت خواهد شد.

** وام 30 میلیونی برای خبرنگاران
وزیر مسکن و شهرسازی درباره وام 30 میلیونی مسکن برای خبرنگاران نیز گفت: این پیشنهاد از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رییس جمهور ارایه شده است و باید در شورای عالی مسکن مطرح و تصمیم گیری شود. نیکزاد افزود: در صورت تصویب این موضوع در شورای عالی مسکن، مشکلی برای پرداخت در قالب مسکن مهر نخواهیم داشت.

۳۰ اَمرداد ۱۳۸۹ ۱۴:۵۴
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |