وزیر صنایع: نخستین واحدهای مسکن صنعتی بزودی واگذار می‌شوند

وزیر صنایع و معادن در بازدید از اجرای روند پروژه‌های صنعتی سازی مسکن در شهر پرند گفت: نخستین واحدهای مسکونی ویژه مسکن مهر به روش صنعتی تا چهار ماه ‌آینده به مرور به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، 'علی اکبر محرابیان'در این بازدید که رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)حضور داشت، افزود: مرحله نخست این پروژه دارای یک هزار و 100 واحد است که مراحل پایانی کار در حال انجام است.
وی با بیان اینکه از دو سال پیش براساس مصوبه هیات دولت و شورای عالی مسکن، وزارت صنایع و معادن مسئولیت صنعتی سازی مسکن را برعهده گرفته است، اظهار داشت: هم اکنون چندین شرکت تولیدی در کشور تاسیس شده که اجزا و قطعات ساختمان‌های صنعتی را تولید می‌کنند ضمن اینکه در چندین پروژه از این قطعات استفاده می‌شود.

** اجرای پروژه‌های نمونه ساخت مسکن به روش صنعتی
محرابیان گفت: برای فرهنگ سازی بمنظور ساخت مسکن به روش صنعتی، لازم بود پروژه ‌هایی بعنوان پروژه‌های نمونه در کشور ایجاد شود که براین اساس چند پروژه نمونه در نقاط مختلف کشور تعریف شده است.
وی با بیان اینکه در راستای نمونه‌سازی ساخت مسکن به روش صنعتی در شهر پرند این کار شروع شده، گفت: در این شهر سه پروژه تعریف شده که در مرحله نخست ساخت یک هزار و 100 واحد آغاز شده است که هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.
محرابیان افزود: پروژه دوم ساخت پنج هزار واحد در فاز 5 شهر پرند در حال اجرا است و در پروژه بعدی نیز پیش بینی ساخت 15 هزار واحد شده است.
وزیر صنایع و معادن سپس پیش‌بینی کرد با اجرای این پروژه‌ها موضوع مسکن صنعتی و تولید ساختمان به روش صنعتی بطور کامل نهادینه شود.

** فناوری ساخت مسکن صنعتی در کشور بومی شده است
وی با بیان اینکه مسکن صنعتی هم اکنون بعنوان یک تقاضای عمومی در کشور در حال معرفی است، گفت: پروژه‌های مربوط به ساخت مسکن به روش صنعتی با سرعت مناسب در حال اجرا هستند.
محرابیان در مورد سهم شرکت‌های داخلی در ساخت مسکن صنعتی، گفت: فناوری تولید مسکن به روش صنعتی در کشور وجود دارد ضمن اینکه این فناوری در داخل بطور کامل بومی شده است.
وی افزود: هیچگونه نیازی به انتقال فناوری ازخارج در زمینه ساخت مسکن به روش صنعتی نیست ضمن اینکه شاید سرمایه‌گذارانی از خارج از کشور تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشند.

** پیشرفت ساخت پروژه مسکن صنعتی براساس برنامه
وزیر صنایع و معادن همچنین دلیل تاخیر در شروع و بهره‌برداری از پروژه یک هزار و 100 واحدی مسکن صنعتی در شهر پروند را تاخیر در تدوین آیین نامه طراحی این نوع ساخت و سازها دانست و گفت:‌ از طرف دیگر در موضوع تسهیلات این نوع ساختمان‌ها، تقریبا پنج میلیون تومان بیش از سایر ساختمان‌ها پیش‌بینی شده است که این نیاز به آیین‌نامه تکمیلی داشت.
وی افزود: مجموع این دلایل سبب شد تا شروع کار با کمی تاخیر اجرا شود اما از زمان شروع، پروژه‌ها براساس برنامه زمانبندی شده در حال اجرا هستند.
وزیر صنایع در ادامه در مورد تاثیرات تحریم‌ها در روند اجرای مسکن صنعتی گفت: تحریم واردات باعث افزایش تقاضا برای تولید داخل و رشد تولید داخلی و ایجاد استقلال در کالاهایی شده است که تا به امروز امکان تولیدشان در داخل وجود نداشت.
محرابیان افزود: براین اساس برای مقابله با تحریم وزارت صنایع برنامه جامعی را تدوین کرده تا تولید کالاهای وارداتی را در کوتاه‌ترین زمان داخلی شود.

** کاهش مصرف مواد اولیه در مسکن صنعتی
وی مهمترین ویژگی صنعتی سازی مسکن را کاهش مصرف مواد اولیه و به تبع آن کاهش قیمت تمام شده دانست و اظهار داشت:‌ این شیوه ساخت و ساز مسکن همچنین سرعت اجرا را بشدت افزایش می‌دهد که این موضوع هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
محرابیان با تاکید براینکه تمام عوامل یادشده در تعیین قیمت تمام شده مسکن صنعتی موثر است، گفت: تلاش شده تا مجموعه تکنولوژی موجود در کشور در این پروژه جمع شود تا هم مواد مصرفی را کاهش دهیم و هم وزن مرده ساختمان به حداقل برسد ضمن اینکه دلیل رقابت پذیری ساخت صنعتی مسکن در مقابل ساخت سنتی آن نیز همین است.
وی از ایجاد و اجرای 30 واحد صنعتی جهت ساخت قطعات و اجزاء ساختمان‌های صنعتی در کنار این پروژه‌ها خبر داد و افزود: پروژه‌هایی را در آسیای میانه، خاورمیانه و آمریکای لاتین شروع کرده‌ایم و کشور ترکیه جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های داخلی وارد شده است.
براساس این گزارش، وزیر صنایع و معادن کشورمان در راستای تاکید و حمایت از روند صنعتی‌ سازی مسکن در کشور به همراه رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و جمعی از صنعتگران از روند اجرای پروژه‌های پایلوت یک هزار و 100 واحد مسکن مهر به روش صنعتی در فاز سه شهر جدید پرند بازدید کرد.
این پروژه توسط مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران(مپسا) تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال اجرا است.

۱۵ شهریور ۱۳۸۹ ۱۴:۴۱
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |