افزایش 6 تا 11 میلیون تومانی سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده

ضوابط پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده به متقاضیان در حالی اعلام شد که این تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی در بافت فرسوده قبلا 14 میلیون تومان بوده و در حال حاضر حداکثر به 20 میلیون تومان و برای صنعتی سازی به 25 میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس دستورالعمل پرداخت تسهیلات نوسازی از محل خط اعتباری مسکن‌مهر بانک مسکن به ازای نوسازی و احداث هر واحد مسکونی در بافت فرسوده حداکثر 20 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد به سازنده پرداخت می کند که چنانچه عملیات احداث به یکی از شیوه‌های نوین صنعتی‌سازی انجام شود، سقف تسهیلات اعطایی تا 25 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش، شرط پرداخت این تسهیلات به متقاضیان، قرار داشتن ملک در محدوده مصوب بافت‌فرسوده شهری است که نحوه تشخیص آن باید فقط توسط مدیران عامل شرکت عمران و مسکن سازان در هر استان و شهردار هر شهر به عنوان نماینده وزارت مسکن و شهرسازی انجام گیرد و متقاضیان به بانک‌های عامل به منظور دریافت تسهیلات معرفی شوند.
بانک مسکن در دستورالعملی که برای پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده از محل خط اعتباری مسکن‌مهر تدوین کرده، تاکید نموده است: توزیع سهمیه تسهیلات اختصاص یافته به هر استان بین شهرهای دارای محدوده مصوب بافت‌فرسوده و نظارت و کنترل بر نحوه استفاده از تسهیلات بانکی، توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران صورت می‌گیرد. این گزارش حاکی است این تسهیلات صرفاً به واحدهای مسکونی و برای مشارکت مدنی (ساخت) تعلق می‌گیرد و به گونه‌ای پرداخت می شود که برای هر واحد مسکونی برای تخریب، آماده‌سازی و شروع عملیات مبلغ 10 میلیون‌ریال سهم‌الشرکه بانک پس از معرفی متقاضی و تکمیل مدارک و انعقاد قرارداد مشارکت مدنی پرداخت می‌شود و در پایان مدت مشارکت مجموع کل سهم‌الشرکه (شامل اصل و سود) فروش اقساطی خواهد شد. براساس این گزارش، تا پیش از تدوین این دستورالعمل که هم‌اکنون در تمامی شعب بانک مسکن در حال اجراست، حداکثر مبلغ تسهیلات قابل پرداخت جهت نوسازی به ازای هر واحد مسکونی مبلغ 14 میلیون تومان بود.

۱۵ شهریور ۱۳۸۹ ۱۴:۴۹
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |