وزیر مسکن خبر داد: تحویل تمام واحدهای مسکن مهر تا شهریور90؛ نقش دستهای پنهان در افزایش اجاره‌بها

وزیر مسکن خبر داد: تحویل تمام واحدهای مسکن مهر تا شهریور90؛ نقش دستهای پنهان در افزایش اجاره‌بها
وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در شهرهای جدید و شهرهای بالای 25 هزار خانوار وزارت مسکن بر روند اتمام پروژه های مسکن مهر در مدت یک سال نظارت کافی دارد و بر این اساس آخرین واحدها در شهریور سال 90 تحویل مردم خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی در برنامه این هفته «کلید مسکن» که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش شد، از افتتاح 140هزار واحد مسکونی با 14 میلیون مترمربع زیربنا از هفته چهارم شهریور تا آخر مهرماه سال جاری خبر داد. نیکزاد افزود: دولت در بخش مسکن در راستای اجرای فرمان حضرت امام (ره) در 21 فروردین 58، برای نهضت مسکن سازی و ساخت مسکن ارزان و مقاوم و همچنین دادن زمین های مرغوب دولتی به رایگان برای احداث مسکن، طرح مسکن مهر را عملیاتی کرده و در این مسیر حرکت کرده است.


*نقش مسکن مهر در حذف رانت زمین و کاهش قیمت

نیکزاد با اشاره به اینکه اجرای طرح مسکن مهر موجب شده است رانت استفاده و بهره برداری از منابع زمین، از برود خاطر نشان کرد: این مسئله تاثیر بسزایی در خانه دار شدن مردم،حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن و بالطبع کاهش قیمت زمین و مسکن داشته است. وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: برای اولین بار بعد از گذشت سی سال از انقلاب شکوهمند اسلامی تسهیلات بدون بهره و قرض الحسنه برای ساخت مسکن در کل کشور به جز تهران و مراکز استان ها تخصیص یافته است که مبلغ این وام برای مناطق روستایی 10 میلیون تومان، در مناطق شهری برای ساخت سنتی 20 میلیون تومان و ساخت به روش صنعتی 25 میلیون تومان در نظر گرفته شد.


* تبدیل مسکن از کالای «سرمایه ای» به « مصرفی»

وزیر مسکن با ذکر این نکته که با توجه به اهمیت مسکن دو سیاست اصلی و راهبردی در دستور کار وزرات مسکن قرار گرفته است،اظهار داشت: تغییر نگاه سرمایه ای به مسکن و تبدیل آن به کالای مصرفی اولین این سیاست ها بوده است، این موضوع معضلات عدیده در اقتصاد کشور به وجود آورده بود که لازم است این سیاست به قوت ادامه یابد و در ادامه این سیاست ها تامین 70 تا 80 درصد هزینه ساخت مسکن در کنار حذف قیمت زمین از قیمت مسکن از جمله سیاست های اصولی در زمینه مسکن بوده است و در آینده نیز دنبال خواهد شد.


*رونق توامان ساخت و ساز و کاهش قیمت پس از 40 سال

نیکزاد گفت: با پیروی از این سیاست های اصولی برای اولین بار در طول 40 سال گذشته شاهد کاهش قیمت زمین و مسکن در کشور بوده ایم و منحنی سینوسی افزایش مداوم قیمت مسکن در دوره های متناوب رکود و رونق تورمی سیر نزولی طی کرده است که آمار و ارقام مستند، شاهد این موضوع است.
وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به میزان و تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده و افزایش ساخت و ساز تاکید کرد: در این شرایط همزمان کاهش قیمت مسکن را نیز برای اولین بار در طول سال های گذشته تجربه کردیم که با معادلات قبلی این بازار سازگار نیست و اگر نگوییم کاهش قیمت نداشته ایم به جد می توانیم بگوییم ثبات قیمت در بازار مسکن حاکم بوده است. وزیر مسکن در پاسخ به سوالی در خصوص مهلت اتمام و تحویل پروژه های مسکن مهر پاسخ داد: سال 1384 جناب آقای رییس جمهور اعلام کردند که ما می خواهیم سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی تحویل مردم بدهیم که بسیاری باور نداشتند که این موضوع به واقعیت خواهد پیوست بنده خودم آن موقع استاندار اردبیل بودم و آمار آن سال حدود 17 تا 18 هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است که هم اکنون که بنده در خدمت شما هستم این رقم به 200 هزار واحد مسکونی نوساز و مقاوم سازی شده رسیده است. وی همچین ادامه داد: به برکت این ساخت و سازها و هماهنگی بنیاد مسکن و وزرات مسکن در زلزله های اخیر تلفات چندانی نداشتیم که تا پایان سال 210 هزار واحد مسکونی روستایی به بهره برداری خواهد رسید.


*افتتاح 140 هزار واحد مسکونی تا مهرماه

نیکزاد با ذکر آمار متقاضیان و واجدین شرایط و میزان قراردادهای عقد شده و همچنین میزان پیشرفت پروژه های مسکن مهر اعلام کرد: همچنین 940 هزار متقاضی واجد شرایط مسکن مهر در زمین های 99 ساله داریم، تا کنون بیش از 894 هزار قرارداد داشته‌ایم البته این بدان معنا نیست که در همه شهرها ساخت و سازها پیشرفت یکسانی داشته اند و در همه شهرها کار در شرف اتمام است ولی برای بیش از 800 هزار واحد عملیات پی ریزی را انجام داده ایم و بیش از 385 هزار واحد اسکلت بندی انجام داده ایم و انشاله تا پایان مهر 140 هزار واحد مسکونی در کشور به مرحله افتتاح خواهد رسید.


*شهریور 90 ، آخرین مهلت تحویل واحدهای مسکن مهر

وزیر مسکن و شهرسازی بیان داشت: مسکن مهر در سه بخش در حال ساخت است. در شهرهای جدید 250 هزار واحد، شهرهای بالای 25 هزار نفر بین 550 هزار تا 600 هزار واحد مسکونی و در شهرهای زیر 25 هزار خانوار 150 هزار واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن و در درست احداث داریم، قرارداد های آن های نیز منعقد شده است که مدت تمام این قراردادها بیش از یکسال نیست. وی یادآور شد: در شهرهای جدید و شهرهای بالای 25 هزار خانوار وزارت مسکن بر روند اتمام پروژه ها در مدت یک سال نظارت کافی دارد و بر این اساس آخرین واحدها در شهریور سال 90 تحویل مردم خواهد شد.


*انتقاد وزیر مسکن از عملکرد تعاونی ها

علی نیکزاد در ادامه با انتقاد از وضعیت فعلی ساماندهی متقاضیان طرح و روند اجرایی پروژه های در قالب تعاونی گفت: من این مدل را که یکی زمین بدهد و دیگری وام بدهد و یکی دیگر تعاونی تشکیل بدهد را قبول ندارم بنده صفر تا صد موضوع را پذیرفتم و در قبال آن پاسخگو هستم. وی افزود: البته بسیاری از مردم از نحوه کار تعاونی ها انتقاد داشتند که با توجه به جمیع شرایط تصمیم به عقد قراردادهای سه جانبه بین وزارت مسکن،انبوه ساز و بانک مسکن گرفتیم تا بر کل روند اجرایی پروژه های نظارت داشته باشیم که بعد از اتمام مرحله سفت کاری به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد.


* پاسخ وزیر در خصوص افزایش اجاره بها

از وزیر مسکن و شهرسازی درباره افزایش اجاره بها در ماههای گذشته سوال شد که وی پاسخ داد: مطابق آمار و ارقام و مقایسه 6 ماه اول سال 86 با 6 ماه اول سال 87 نشان دهنده کاهش 31 درصدی صدور پروانه ساختمان است ولی در 12 ماهه سال 88 در مقایسه با 12 ماهه سال 87 و با احتساب 40 هزار واحد مسکونی در حال ساخت در شهرهای جدید که معمولا در آمار بانک مرکزی و مرکز آمار محاسبه نمی شوند 4 در صد رشد داشته ایم. وی در ادامه گفت: معمولا سه ماهه تابستان فصل نقل و انتقال مستاجران است که اخیرا افزایش اجاره بها را شاهد بودیم که این موضوع بیشتر در تهران مطرح بوده است. نیکزاد خاطرنشان کرد: این مسئله دلایل متعددی داشته است که یکی از آنها تمایل مالکان به دریافت اجاره به جای رهن بوده است. طبق آمار موجود 22 تا 24 درصد خانوارها در کشور مستاجر هستند که در مقایسه با آمار 60 درصدی برخی کشورهای غربی عدد پایینی است، البته این خود دلایل فرهنگی خاص خود را دارد بیشتر ایرانی ها راغب هستند که مالک باشند تا مستاجر. وی گفت: دست هایی که از سودهای کلان در بخش مسکن محروم شده اند برای افزایش اجاره، جو روانی درست کردند. وزیر مسکن با اشاره به اینکه افزایش اجاره بها ناشی از یک جو روانی بوده است، خاطر نشان کرد: دستهایی در بازار مسکن به دنبال حداکثر کردن سود خود در بازار اجار هستند، اینها همان کسانی هستند که با توجه به کاهش قیمت پیش آمده از سودهای کلان در خرید و فرش و افزایش کاذب قیمت مسکن محروم شده اند. وی گفت: به عنوان مثال اخیرا با ایجاد همین جو روانی در بازار مصالح ساختمانی همچون میلگرد موجب افزایش قیمت موقتی این کالا شدند که با وجود عرضه بیش از 140 هزار تن میلگرد در بورس فلزات خریداری برای این کالا پیدا نشد که نشان از وجود محصول با قیمت مناسب در بازار دارد و تنها کسانی به دنبال ایجاد جو روانی کاذب افزایش قیمت هستند تا بتوانند در این فضا به سودهای کلان دست پیدا کنند.


*دولت نظام استیجار را ضابطه مند می کند

نیکزاد همچنین اعلام کرد: لازم به ذکر است وزارت مسکن اقدامات لازم را برای ضابطه مند کردن نظام استیجار در کشور در دست بررسی دارد و به دنبال عوامل افزایش کاذب قیمت ها در این بازار است، این طرح ها برای تدوین این بسته نظارتی با همکاری مراکز و اساتید دانشگاهی و همچنین بخشی از مشاوران املاک منصف در دست پیگیری است و انشاء اله در آینده ای نه چندان دور به ثمره خواهد نشست.


*راهکارهای وزارت مسکن برای حل مشکل زمین در مسکن مهر

مشکل کمبود زمین در برخی استان ها سوال دیگری بود که وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ گفت: در 60 سفر استانی که به مناطق مختلف کشور داشتیم مشکلات مسکن مهر استان ها را احصاء کرده ایم و در اتاق فکری که در وزارت مسکن برای حل مشکلات مسکن مهر راه اندازی کردیم، این موارد به دقت بررسی شده و بر این اساس برای حل مشکل کمبود زمین راهکارهایی را در پیش گرفتیم. وی ارایه تسهیلات برای ساخت طبقات فوقانی، اعطای تسهیلات برای اشخاصی که زمین ملکی دارند و تقاضای ساخت واحد مسکونی در این زمین های را داشته اند و نیز ورود به بافت های فرسوده در قالب تسهیلات مسکن مهر را از این دسته ذکر کرد که تا حدود زیادی مشکل کمبود زمین را کاهش داده است. وزیر مسکن ادامه داد: مسکن یک موضوع فرابخشی است که در اقتصاد، امنیت، اشتغال و تورم نقش بارزی دارد و بالاتر از این مسایل مادی، مسایل معنوی همچون تربیت نسل پاک، تحکیم بنیان های خانواده و کاهش ناهنجاری های اجتماعی در حل مشکل مسکن نهفته است. از این حیث این اقدام با ارزش و مقدس است که یکی از همکاران بنده پروژه مسکن مهر را پروژه آسمانی نامیده که اعتقاد ما هم همین است. نیکزاد تصریح کرد: از همه دستگاههای مسئول که در فرمان حضرت امام (ره) هم به آنها اشاره شده است می خواهیم با در اختیار قرار دادن منابع و زمین خود در طرح مسکن مهر همکاری لازم را برای پیشرفت این پروژه ها داشته باشند چرا که برای کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی این همکاری های بیش از پیش ضرورت دارد.


*گلایه نیکزاد از عدم همکاری بنیاد مستضعفان با طرح مسکن مهر


نیکزاد با بیان این که مطابق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری برای تسهیل و رفاه زندگی مردم توسط دولت حل مشکلات مسکن، اشتغال و ازدواج جوانان در اولویت برنامه ریزی های دولت قرار گرفته است و در خصوص ضرورت همکاری سایر ارگان ها و سازمان ها لازم تاکید کرد: مردم هم از این موضوع استقبال کرده اند و زمین های که در اختیار داشته اند را در اختیار مسکن مهر قرار داده اند و لازم است که سایر ارگان ها همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و دیگر بنیادهای عمومی باید برای پیشبرد این طرح ملی تلاش کرده و همکاری خود را از وزارت مسکن دریغ ندارند.


در ادامه پروین پور، کارشناس برنامه با خواندن بخشی از پیام معروف تشکیل حساب 100 حضرت امام (ره) مبنی بر لزوم همکاری بنیاد مستضعفان و در اختیار قرار دادن امکانات و اموال این بنیاد برای تامین مسکن محرومان، در خصوص میزان همکاری بنیاد مستضعفان با طرح ملی مسکن مهر از وزیر مسکن سوال کرد، که نیکزاد پاسخ داد بنیاد مستضعفان تا کنون برای در اختیار گذاشتن زمینهای خود در طرح مسکن مهر، همکاری نداشته است. نیکزاد در ادامه از همه نهادهای انقلابی اعم از بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه و آستان قدس رضوی دعوت کرد برای خانه دار کردن مردم، به کمک این طرح مهم بشتابند.


*سهم آورده مردم را در مرحله آخر ساخت دریافت می کنیم

در ادامه برنامه کلید مسکن، کارشناس برنامه از وزیر درباره مردمی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند و حتی مبلغ اولیه مسکن مهر را هم نمی توانند تامین کنند پرسید که نیکزاد در جواب گفت: برای این موضوع سعی کرده ایم تا در قراردادهای سه جانبه، به جز یک میلیون اولیه از متقاضیان پولی دریافت نکنیم،گفتنی است در پروژه های ساخت مسکن به روش صنعتی این آورده اولیه به کمتر از 5 میلیون تومان خواهد رسید و همچنین اینکه تلاش کرده ایم که برای واحدهای 75 متری مشاعات بیش از 10 متر نداشته باشیم تا بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم. وزیر مسکن اضافه کرد: همچنین برای مستاجرانی که قصد دارند پول رهن خود را به عنوان آورده در مسکن مهر مشارکت دهند در قراردادهای سه جانبه این امکان را فراهم کرده ایم که در مرحله پایانی و در شرف تحویل متقاضیان آورده خود را مشارکت دهند تا بتوانند نهایتا در 2 ماه باقی مانده تا اتمام کار در واحدهای خود ساکن شوند.


*قیمت های بالا در برخی تعاونی ها

نیکزاد اظهار داشت: طبق محاسباتی که انجام داده ایم نباید قیمت تمام شده هیچ پروژه ای بیش از 300 هزار تومان برای هر مترمربع باشد و بیش از این پذیرفته نیست. این موضوع را به روسای سازمان های مسکن و شهرسازی استان ها نیز بخشنامه کرده‌ایم و به جد دنبال آن هستیم که البته در این شرایط نیز 10 تا 15 در صد برای هر متر برای پیمانکار سود داشته است. افزایش مشاعات غیر قانونی است. برای یک واحد 75 متری نباید30 تا 40 متر مشاعات ساخته شود و به هیچ عنوان عذری برای افزایش مشاعات در مسکن مهر پذیرفته نیست و همچنین اعلام کردیم که قیمت قراردادهای تعاونی ها باید مقطوع شود، در غیر اینصورت تسهیلات به آنها پرداخت نمی شود که در باره این موضوع با وزارت تعاون به تفاهم رسیده ایم.


*اعلام نحوه جدید ثبت نام مسکن مهر

نیکزاد در پاسخ به این سوال که برای ثبت نامی های جدید چه برنامه ای دارید، گفت: وزارت تعاون پیش از این مسئول ساماندهی متقاضیان بوده است که ما از مسئولان این امر در این وزارتخانه تشکر می کنیم که بیش از 4میلیون ثبت نامی را ساماندهی و 1 میلیون متقاضی واجد شرایط را معرفی کرده اند ولی در ادامه برای ثبت نام های جدید در شهرهای زیر 25 هزار با مراجعه به بنیاد مسکن و در شهرهای بالای 25 هزار با مراجعه به سازمان مسکن و شهرسازی با پرداخت 1 میلیون تومان می توانند در مسکن مهر ثبت نام کنند و بعد از رسیدن به مرحله سفت کاری از آن ها دعوت می کنیم با مشخص شدن موقعیت آپارتمان خود باقی آورده خود را در طی مرحله پرداخت کنند.


*بسته نظارتی برای برخورد با خانه های خالی از سکنه

وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم درخصوص برنامه های وزارت مسکن در حوزه کنترل سوداگری در بازار مسکن و مقابله با احتکار مسکن و خانه های خالی از سکنه گفت: خانه های خالی از سکنه را تقریبا شناسایی کرده ایم و در این خصوص طرح بسته نظارتی خود را برای خانه های خالی و استیجاری تا پایان سال آماده خواهیم کرد. وی همچنین گفت: برای خانه های نیمه تمام نیز تسهیلات می دهیم که بسازند و در صورت معرفی فرد واجد شرایط از تسهیلات قرض الحسنه برخوردار می شوند، در غیر این صورت با سود مشارکتی که بانک در نظر گرفته این تسهیلات پرداخت می شود.


*سه خبر خوش وزیر مسکن، در آستانه عید فطر

در پایان برنامه وزیر مسکن در پاسخ به مجری برای دادن خبر خوش به مردم در آستانه عید فطر گفت: سه خبر خوش برای مردم داریم وی در اولین خبر خوش از کاهش سهم بیمه از 12 هزار تومان به یک چهارم خبر داد و گفت: سهم تامین اجتماعی برای هر متر مربع ساخت مسکن بین1900 تا 3000 تومان برای صدور پروانه های ساختمانی در نظر گرفته شد.


*اقدامات دولت برای کاهش قیمت آهن و میلگرد

وزیر مسکن در خصوص خبر دوم خوش برای مردم گفت: طبق توافق صورت گرفته با وزیر صنایع برای کاهش قیمت، آهن و میلگرد در بورس عرضه کردیم تا حتما به قیمت 850 تومان برسد و در غیر اینصورت مطمئنا تعرفه های وارداتی را بر می‌داریم. نیکزاد در خبر سوم در خصوص افتتاح پروژه های مسکن مهر با تشریح تعداد و موقیعت مسکن های ساخته شده اعلام کرد: در آینده بسیار نزدیک،140 هزار واحد را در کل کشور و در سطح همه استان ها افتتاح می کنیم که به تفکیک آماری 10 هزار واحد در بافت های فرسوده، 15 هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر 25 هزار خانوار، 25 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید و 90 هزار واحد در شهرهای بالای 25هزار خانوار خواهد بود.


*افتتاح پروژه 1000 واحدی مسکن مهر در هشتگرد

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تحویل تازه ترین واحدهای مسکونی مهر گفت : اولین واحدهای مسکن مهر تهران برای افتتاح، یک پروژه 1000 واحدی مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد خواهد بود که این پروژه را پارسال آبان ماه شروع کردیم و انشاله تا چند روز آینده با تمامی امکانات رفاهی و خدماتی همچون مسجد و مدرسه با حضور مسوولان به بهره برداری خواهد رسید. گفتنی است برنامه کلید مسکن که توسط گروه دانش و اقتصاد شبکه اول سیما تولید می شود و به بررسی آخرین تحولات بخش مسکن کشور می پردازد.

۲۱ شهریور ۱۳۸۹ ۱۷:۱۰
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |