مهمترین رویدادهای بخش مسکن در سال 89 - شتاب طرح مسکن مهر با منابع خط اعتباری

چکیده ای از عملکرد سال 1389 در حوزه مسکن وشهرسازی نشان می دهد که طرح مهر به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی با بهره گیری از خط اعتباری که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی اختصاص یافت ،از شتاب لازم برخوردارشد.

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است : دولت در سال 1389 با اختصاص هفت هزار میلیارد تومان به عنوان خط اعتباری از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی که در اختیار بانک مسکن قرار گرفت به روند ساخت وساز طرح مهر شتاب بخشید که این میزان اعتبار رشد دوبرابری را نسبت به سال 1388 نشان می دهد .
سهمیه های طرح مهر در مرحله نخست
....................................................
وزارت مسکن وشهرسازی در چارچوب طرح مهر واگذاری زمین به منظور احداث 937 هزار واحد مسکونی را هدف گذاری کرده بود که از این رقم ساخت 250 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید در برنامه قرار داشت و سهم شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت که تحت نظارت بنیاد مسکن قرار دارد بالغ بر 157 هزار واحد مسکونی است و بقیه در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت ساخته می شود .


تامین اعتبار برای تاسیسات زیر بنایی
................................................
اختصاص 12 هزار میلیارد ریال از سوی دولت برای تامین اعتبار تاسیسات زیر بنایی واحد های مسکونی طرح مهر که برای شبکه آب ، برق ، و انشعاب فاضلاب اختصاص یافت که نقش بسزایی در اسکان متقاضیان مربوطه این واحد ها خواهد داشت .
براساس تصمیم گیری اتخاذ شده در این خصوص دولت چهارهزار میلیارد ریال برای این منظور اختصاص می دهد ، وزارت نیرو نیز معادل این مبلغ به عنوان سهم خود اختصاص می دهد و چهار هزار میلیارد ریال بقیه هم از سوی استانداریها فراهم خواهد شد.

حضور شرکتهای خارجی در طرح مهر
................................................
*حرکت جدیدی که در حوزه طرح مهر روی داد، مشارکت شرکتهای خارجی از ترکیه و کره جنوبی بود که وارد مرحله ساخت وساز در این طرح شدند و اکنون دو شرکت ترکیه ای 25 هزار واحد مسکونی طرح مهر را در پرند در دست ساخت دارند و قرار است در سال آینده تحویل دهند .
همچنین یک شرکت کره جنوبی نیز ساخت پنج هزار واحد مسکونی را متعهد شده که در پرند احداث می شود .
* در حوزه مسکن روستایی برخلاف سالهای قبل ساخت 400 هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت که پیش از این سالانه 200 هزار واحد مسکونی بود ، براساس این برنامه امسال 200 هزار واحد مسکونی روستایی از سوی بانک مسکن تامین اعتبار می شود و 200 هزار واحد مسکونی دیگر نیز از سوی شش بانک تجاری تامین اعتبار می شود .


تداوم اجرای طرح مهر و ثبات قیمت مسکن

.......................................................
* با وجود اینکه روند ساخت مسکن مهر تداوم داشت و چندان عرضه ای به بازار صورت نگرفته بود، تحت تاثیر این طرح بازار مسکن همانند سال 1388 از ثبات نسبی قیمت برخوردار بود و برخلاف انتظار که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد 20 درصدی قیمت ها را در ابتدای سال پیش بینی کرده بود، این امر در بخش مسکن محقق نشد و بالاترین میزان ان رشد متوسط 17درصدی قیمت مسکن از سوی اتحادیه مشاوران املاک در تهران گزارش شد.
در مجموع سال 1389 بازار مسکن تحت مدیریت قرار گرفت و قیمتها دستخوش تغییرات جهشی همانند سالهای 86-1385 نبودند .
* از سوی دیگر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و هدفمند سازی یارانه ها نیز که در سال 1389 شکل اجرایی به خود گرفت ، نقش موثری در رشد قیمتها نداشت و خانه های مهر نیز از قرار هر متر مربع سه میلیون ریال از سوی انبوه سازان و پیمانکاران ساخته شد .


رشد صنعتی سازی مسکن
....................................
گزارشهای رسمی وزارت مسکن وشهرسازی (مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن ) حاکی است در قالب طرح مسکن مهر سهم صنعتی سازی مسکن به حدود 28 درصد رسید و این درحالی است که در سال 1388 پایان برنامه چهارم توسعه کمتر از سه درصد ساخت و ساز مسکونی در کشور در قالب صنعتی صورت گرفت .
پیش از این قرار بود سهم صنعتی سازی مسکن در سال پایانی برنامه پنجم توسعه کشور به رقم 20 درصد برسد .


نوسازی و بهسازی 400 هزار واحد مسکونی روستایی
........................................................................
حوزه مسکن روستایی برخلاف سالهای قبل شاهد برنامه جدیدی در سال 1389 بود که براساس آن نوسازی و بهسازی 400 هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت که پیش از این سالانه 200 هزار واحد مسکونی بود ، براساس این برنامه امسال 200 هزار واحد مسکونی روستایی از سوی بانک مسکن تامین اعتبار می شود و 200 هزار واحد مسکونی دیگر نیز از سوی شش بانک تجاری از اعتبارات لازم بهره مند می شوند .
 

۲۲ اسفند ۱۳۸۹ ۱۵:۰۴
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |