رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در گفت‌وگو با فارس خبرداد: تحویل 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی مهر تا پایان سال

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به اینکه سهم تهران از محل سهمیه مسکن مهر 25 درصد کل تعهدات است، گفت: احداث دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی مهر طی سال‌های 89 و 90 تقبل شده که وارد فاز آماده‌سازی و واگذاری شده است.

سید محمود فاطمی ‌عقدا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره بر اینکه مطابق تمهیدات لحاظ شده در قانون برنامه پنجم توسعه، صنعتی‌سازی واحدهای مسکونی در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته اظهار داشت: ایمن‌سازی و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در بحث احداث واحدهای مسکونی یک الزام قانونی است. وی ادامه داد: در بحث مسکن مهر مطابق نیازسنجی‌های صورت گرفته در مجموع احداث دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور طی سال‌های 89 و 90 سهمیه‌گذاری شده که سهمیه هر استان مطابق اعلام نیاز هر استان برآورد و تعیین شده است.
وی ضمن تأکید بر اینکه سهم تهران از مجموع دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی مهر شامل 25 درصد واحدهای احداثی می‌شود، افزود: از آنجا که سهمیه تعیین شده برای سال‌های 89 و 90 هنوز محقق نشده، سهمیه‌ای برای سال 91 تعیین و اعلام رسمی نشده است. رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: پیرو مساعدت دولت خوشبختانه اهم مشکلاتی که پیش‌روی پروژه مسکن مهر قرار داشت اعم از تهیه و آماده‌سازی زمین، فراهم‌ کردن زیرساخت‌ها و تسهیلات احداث مسکن مهر رفع شده و واحدهای مسکونی مهر با صرف کمترین هزینه مالی و زمانی ممکن و تحت نظارت دست‌اندارکاران آماده و تحویل متقاضیان می‌شود. وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی بر اساس مصوبات، روزانه در اختیار مجریان پروژه‌های مسکن مهر قرار می‌گیرد ضمن آنکه واگذاری‌ها شروع شده و مطابق برنامه در بحث واگذاری واحدهای مسکونی مهر نمی‌توان گفت که از برنامه عقب هستیم. وی با اشاره به اینکه پروژه مسکن مهر که در بدو اجرا با مشکل تأمین به هنگام زیرساخت‌ها و خدمات شهری اعم از آب، برق، گاز، تلفن و حمل و نقل نیز حل و فصل شده است، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ برای رفع مشکل تهیه و احداث مدارس و مراکز آموزشی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، فضاهای فرهنگی - ورزشی و فروشگاه‌های مواد مصرفی در دست تهیه است تا خانوارها برای اسکان در این شهر‌های جدید با مشکل مواجه نشوند. فاطمی‌عقدا تأکید کرد: دستورالعمل‌ها در رابطه با آب و فاضلاب به وزارت نیرو و بحث گاز و نیاز سوختی خانواده‌ها به وزارت نفت ابلاغ شده و از طریق شورای مسکن استان‌ها در دست پیگیری است. وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ پروژه مسکن مهری افتتاح نشده مگر اینکه تمام امکانات لازم برای اسکان متقاضیان فراهم شده باشد، اظهار داشت: در خصوص پیمانکاران و شرکت‌هایی که برای مشارکت در پروژه‌های مسکن مهر اعم از خارجی و داخلی توسط کارگروهی در وزارت مسکن و شهرسازی تصمیم‌گیری می‌شود، توصیه ما از فعالان در این حوزه این است بیش از حضور مشارکتی در اجرای پروژه‌ها به ارائه خدمات مهندسی بیاندیشند. وی حرکت در مسیر استانداردسازی مصالح مورد نیاز پروژه مسکن مهر را از الزامات اجرایی و توسعه‌ای کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در این مورد از نظام مهندسی و سازمان شهرسازی استان‌ها خواسته شده است که به کیفیت مصالح و مصارف صنعتی واحدهای در دست احداث توجه ویژه داشته باشند ضمن آنکه مرکز تحقیقات ساختمان نیز بر فرآیند فعالیتی و اجرایی پروژه‌ها نظارت خواهد داشت. 
 

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۹:۳۱
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |