مدیرعامل بانک مسکن خبر داد: امضای قرارداد 420 میلیارد ریالی با انبوه‌سازان برای ساخت مسکن مهر تا آذر

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن تا پایان آذرماه سال جاری 420 میلیارد ریال با انبوه‌سازان برای ساخت 2 میلیون و 600 هزار مسکن مهر قرارداد امضا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قدرت‌الله شریفی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: باید از حمایت‌های دولت و بانک مرکزی تشکر کرد چرا که پرداخت تسهیلات مسکن مهر به تنهایی از عهده بانک مسکن بر نمی‌آید.
وی ادامه داد: طبق برنامه قرار است دو میلیون و 600 هزار مسکن مهر احداث شود به همین دلیل بانک مسکن آمادگی کامل دارد تا با انبوه‌سازان به هر میزان که تسهیلات بخواهند تسهیلات پرداخت کند.
شریفی تأکید کرد: تا پایان آذرماه سال جاری برای ساخت 2 میلیون و 600 هزار مسکن مهر 420 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد خواهد کرد.

بانک مسکن بانک تخصصی بزرگ جهان اسلام

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه هدف این بانک فعالیت به صورت تخصصی است و نمی‌خواهد تنها به صورت یک صندوق دیده شود گفت: بانک مسکن می‌خواهد علاوه بر خدماتی که در حال حاضر ارائه می‌کند در فعالیت‌های ارزی نیز حضور داشته باشد.
وی ادامه داد: مطمئنا با این وظایف سنگین که بر عهده بانک مسکن است سعی خواهیم کرد این بانک به بانک توسعه‌ای و تخصصی بزرگ جهان اسلام تبدیل و مطرح شود.

مکاتبات با بانک مرکزی برای انتشار صکوک

شریفی با بیان اینکه بانک مسکن موفق شد که مجمع خود را برگزار و صورت‌های مالی خود را مشخص کند گفت: برنامه بانک مسکن این است که حضور گسترده‌ای در بازار سرمایه داشته باشد به همین منظور با بانک مرکزی مکاتباتی برای انتشار ابزارهای تأمین مالی و ارائه ابزار انتشار صکوک اجاره به میزان 2 هزار میلیارد تومان داشته است.
وی ادامه داد: مکاتباتی نیز با بانک مرکزی داشته‌ایم تا مجوزی برای شروع کار از صندوق سرمایه‌گذاری به میزان 1000 میلیارد ریال بدهد.
مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: برای اجرای بند 28 بودجه قانون 90 ساماندهی مطالبات معوقه برخی بنگاه‌های تولیدی که با مشکل مواجه هستند برای یک بار تقسیط شود که خوشبختانه این کار شروع شده است.

برنامه‌ریزی برای کاهش مطالبات معوق

شریفی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص مطالبات معوق و میزان درصد حقیقی یا حقوقی بودن این مطالبات گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش وصول مطالبات معوق آغاز و مقرر شده بود تا 40 درصد این مطالبات تا پایان سال محقق شود که خوشبختانه در حال حاضر این 40 درصد محقق شده است.
وی افزود: مطالبات معوق مورد اشاره حدود 5800 میلیارد ریال بود که وصول آن قبل از پایان سال محقق شده است.
وی با بیان اینکه 10 درصد مطالبات معوق حقوقی و 90 درصد مربوط به اشخاص حقیقی است گفت: مطالبات معوق بانک مسکن 2 درصد نسبت به تسهیلات پرداختی است که در میان سایر بانک‌ها کمترین است.

پرداخت اقساط بانک مسکن از طریق خودپردازها و تلفنباک از امروز

مدیرعامل بانک مسکن گفت: مشتریان بانک مسکن می‌توانند از همین امروز اقساط خود را از طریق خودپردازها، اینترنت و تلفنباک هم پرداخت کنند.
شریفی افزود: بانک مسکن همچنین به عنوان اولین بانک، دستگاه های اتوماتیک در هتل‌ها و فرودگاه‌ها تعبیه کرده تا مسافران ارزهای خود را به ریال تبدیل کنند.
به گفته وی، بانک مسکن همچین یک کار جدیدی انجام داده که بر اساس آن سقف انتقال وجوه از کارت مسکن به سایر کارت‌ها به 15 میلیون تومان افزایش یافته است.

میزان انعقاد قرارداد برای مسکن مهر

مدیرعامل بانک مسکن از ابتدای آغاز طرح پرداخت تسهیلات به مسکن مهر گفت: از ابتدای طرح تا پایان سال 89 به یک میلیون و 226 هزار و 371 واحد مسکونی و در 5 ماهه نخست سال 90 به 432 هزار و 402 واحد مسکونی که در مجموع یک میلیون و 658 هزار واحد مسکونی می‌شود تسهیلات پرداخت کرده است.
شریفی افزود: مبلغ انعقاد قرارداد در قالب مسکن مهر تا سال 89 230 هزار میلیارد ریال و در پنج ماهه اول امسال 78 هزار و 660 میلیارد دریال بود که در مجموع کل میزان قرارداد منعقد شده به 309 هزار میلیارد ریال رسیده است.

میزان مبلغ پرداختی برای مسکن مهر

شریفی گفت: مبلغ پرداختی برای مسکن مهر تا پایان سال 89 بالغ بر 21 هزار میلیارد ریال و در 5 ماهه نخست امسال 73 هزار میلیارد ریال بود که در مجموع کل مبلغ پرداختی برای مسکن مهر 195 هزار و 682 میلیارد ریال بوده است.
به گفته وی، در قالب پرداخت تسهیلات به بافت فرسوده نیز بانک مسکن برای 73 هزار واحد مسکونی حدود 13 هزار و 400 میلیارد ریال قرار داد منعقد و 10 هزار و 500 میلیارد ریال پرداخت کرده است.

انتشار اوراق مشارکت مسکن از طریق فرا بورس

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تأمین تمامی تسهیلات پرداختی با هماهنگی بانک مرکزی صورت می‌گیرد گفت: از طریق فرا بورس دو روز است که اوراق مشارکت مسکن به میزان 2 هزار میلیارد ریال و با سود 17 درصد منتشر شده است.
وی در خصوص پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی گفت: پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی دارای فرایند مخصوص به خود است چرا که این صندوق تازه تأسیس شده است بنابراین چون منابع این صندوق ارزی است برنامه‌ریزی‌های لازم برای دریافت از این صندوق انجام شده است.

وام 20 میلیونی با سپرده گذاری 10 میلیونی

مدیرعامل بانک مسکن گفت: برای دریافت وام 20 میلیون تومانی متقاضیانی که قبلا برای دریافت 18 میلیون تومان 9 میلیون تومان سپرده‌گذاری می‌کردند و یک سال انتظار می‌کشیدند حال باید 10 میلیون سپرده بگذارند و یک سال انتظار بکشند.
وی افزود:تمامی دارندگان حساب های صندوق پس انداز مسکن با گذشت حداقل 12 ماه از تاریخ افتتاح حساب و حفظ حداقل متوسط موجودی 100 میلیون ریال می توانند از تسهیلات 200میلیون ریالی خرید ، احداث و یا تکمیل واحد مسکونی استفاده نمایند.
وی حداقل متوسط موجودی برای بهره مندی از تسهیلات خرید مسکن را 29 میلیون ریال در هر دوره اعلام کرد و افزود : با حفظ حداقل متوسط موجودی ، حداقل مدت انتظار جهت دریافت سقف این تسهیلات 7 دوره 6 ماهه است.

وام 5 میلیونی جعاله پرداخت می‌شود

شریفی در خصوص پرداخت نشدن وام 5 میلیونی جعاله در بانک مسکن گفت: این وام تا سقف 5 میلیون تومان به متقاضیانی که حتی وام 18 میلیونی هم گرفته باشند پرداخت می‌شود،بنابراین افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری یک مبلغی بعد از 6 ماه این وام را دریافت کنند.

رشد 65 درصدی پرداخت تسهیلات خرید مسکن

شریفی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا در سال جاری پرداخت تسهیلات خرید مسکن رشد یا کاهش داشته گفت: تسهیلات خرید مسکن در سال جاری با حدود 65 درصد رشد به 19 هزار و 798 میلیارد ریال رسیده است.
وی در خصوص ارتباط دو سویه بانک مسکن با انبوه‌سازان گفت: دلیلی ندارد که انبوه‌سازی که از بانک مسکن تسهیلات می‌گیرد ارتباط بانکی خود را با این بانک قطع و با سایر بانک‌ها ارتباط داشته باشد.
وی ادامه داد: پس باید میان بانک مسکن و انبوه‌سازان ارتباط دو سویه برقرار باشد و نباید انبوه‌سازان به یک باره نقدینگی خود را از بانک خارج کنند.
شریفی تأکید کرد: باید چرخش وجوه کنترل شده باشد و خوشبختانه این موضوع در حال بهتر شدن است.

حمایت‌های دولت و بانک مرکزی بسیار مهم است

مدیرعامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن ظرفیت آنرا ندارد که به تنهایی مسکن مهر را ساپورت کند چرا که ابتدا سعی می‌شود تعهداتی که بانک به سپرده‌گذاران دارد را انجام دهد و سرانجام به مسکن مهر توجه کند.
وی ادامه داد: پس اگر حمایت های دولت و بانک مرکزی از بانک مسکن و مسکن مهر نباشد نمی‌توان به اهداف خود رسید.

برداشت های سال گذشته با هماهنگی بانک مرکزی بود

شریفی در خصوص برداشت‌های بیش از حد از بانک مرکزی گفت: تمام اضافه برداشت‌های پارسال با هماهنگی بانک مرکزی بود پس نمی‌توان گفت که بانک مسکن خارج از چارچوب نظام بانکی از خزانه یا بانک مرکزی برداشت کرده است.

بازپرداخت اقساط مسکن مهر به موقع است

شریفی در خصوص بازپرداخت اقساط مسکن مهر توسط دارندگان مسکن مهر گفت: از یک مجموعه 840 واحدی مسکن مهر که ساخته شده و افراد در آن سکونت دارند به طور مشخص 90 درصد آنها به موقع اقساط خود را پرداخت می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا پرداخت تسهیلات ساخت ایجاد تورم نمی‌کند گفت: در بخش تولید مسکن هر چقدر که تسهیلات پرداخت شود ایجاد تورم نخواهد کرد.
وی ادامه داد: تاکنون 195 هزار میلیارد ریال برای ساخت مسکن تسهیلات پرداخت شده است اما اثر سوء نداشته است.

۱۳ شهریور ۱۳۹۰ ۱۸:۵۳
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |