بخش مسکن نیمه دوم سال جاری از رکود خارج می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: بخش مسکن در نیمه دوم سال جاری با سیاستهایی که دولت با حمایت از انبوه سازان در پیش گرفته از رکود خارج می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد سعیدی کیا که به مناسبت هفته دولت سخن می‌گفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت:اعطای وام های 10 میلیون تومانی به 50 هزار نفر و ساخت 50 هزار واحد مسکونی نوید خروج بخش مسکن را در نیمه دوم سال جاری می دهد.
وی افزود:دولت در سال جاری 380 میلیارد تومان یارانه به صورت نسبی برای بخش مسکن اقشار مختلف جامعه تامین کرده است.
وی با بیان اینکه دولت در احداث 340 هزار واحد مسکونی با برنامه دخالت داشته است گفت: این واحدهای مسکونی مربوط به اعطای تسهیلات به 200 هزار واحد مسکونی و روستایی، 50 هزار وام 10 میلیون تومانی خرید مسکن، 50 هزار فقره تسهیلات احداث، 50 هزار فقره وام خرید مسکن و 40 هزار وام ودیعه مسکن است.
به گفته وی، یارانه دولت برای وام‌های ودیعه مسکن 5 درصد، وام ساخت واحدهای اجاره‌ای 4 درصد و واحدهای روستایی 5 درصد است.
وی در خصوص نظارت وزارت مسکن و شهرسازی بر آژانس‌های املاک گفت: دخالت و نظارت در هر بخشی ممکن است که آثارهای زیانباری نیز داشته باشد بنابراین نظارت بر قیمت و اجاره بهای مسکن و نظارت بر مشاوران املاک در حال بررسی کارشناسی است.
سعیدی کیا در خصوص افزایش اجاره بهای مسکن به خاطر پرداخت وام‌های 3 میلیون تومانی ودیعه مسکن گفت: شاید بتوان افزایش 4 درصدی اجاره بهای مسکن را مربوط به پرداخت وام ودیعه مسکن دانست اما مطمئن باشید این وام‌ها که به افراد خاص و به طور متوسط 2 میلیون تومان پرداخت شده است نمی‌تواند بر اجاره بهای مسکن تاثیربسزایی داشته باشد.
سعیدی کیا در مورد قیمت مسکن و رشد آن در کشور گفت:‌برای بحث در مورد افزایش قیمت مسکن باید رشد قیمت در کشور به صورت مستند ارائه شود و سپس در مورد افزایش قیمت مسکن بحث و گفتگو شود .
وی در خصوص افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن به آمارهای اعلام شده بانک مرکزی استناد کرد و گفت: طبق آمارهای اعلام شده بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در مناطق شهری در 12 ماهه منتهی به خرداد سال جاری نسبت به 12 ماهه منتهی به خرداد سال گذشته 7/13 درصد رشد داشته است.
وی تاکید کرد: بخش مسکن یکی از زود بازده ترین بخش ها در اقتصاد کشور است و با توجه به رشد 30 تا 33 درصدی نقدینگی در کشور و حرکت این میزان پول به بخش های سرمایه گذاری تولیدی , لذا جذب سرمایه در بخش مسکن موجب رشد تحرک و بالارفتن قیمت در این بخش می شود .
سعیدی کیا ، اعمال مقررات در ساخت وسازها و برنامه ریزی در مورد تامین مسکن اقشار کم درآمد را یکی برنامه های وزارت مسکن و شهرسازی برای خانه دار شدن مردم دانست و گفت: هم اکنون وام سه میلیون تومانی مسکن به خوبی در حال پرداخت است و وام 10میلیون تومانی در پرداخت نیز با مشکلاتی جزئی مواجه شد که با ابلاغ دستور العمل جامعی مشکلات آن نیز رفع خواهد شد.
وی در پاسخ به واردات سیمان و آهن آلات از سوی وزارت مسکن و شهرسازی اظهار داشت: واردات سیمان و آهن آلات قرار است توسط چند دستگاه اجرایی انجام شود بنابراین وزارت مسکن و شهرسازی در تلاش است تا دو ماه آینده قسمتی از آهن و سیمان (کلینکر) مورد نیاز خود را وارد کند .
وی در مورد اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان ،‌ گفت: براساس ماده 40 آئین نامه نظام مهندسی ساختمان ،‌وزارت مسکن شورایی را متشکل از30 عضو متخصص در زمینه ساخت و ساز تشکیل داده و تمامی اختیارات در این زمینه به این شورا داده شده به طوریکه اگر قرار است قانونی تهیه شود ابتدا در این شورا تصمیم گیری می شود و سپس آن چه که در شورا نهایی شد برای تصویب به مجلس خواهد رفت .
*در حاشیه
وزیر مسکن و شهرسازی امروز نیز همانند مصاحبه های قبلی خود با لشگری از معاونین خود حاضر شده بود.
یکی از حسن های سعیدی کیا حضور به موقع و سر ساعت در زمان اعلام شده برای مصاحبه مطبوعاتی است.
زمانی که خبرگزاری فارس از سعیدی کیا در خصوص وعده وی در خصوص خروج بخش مسکن در سال جاری پرسید وی بدون هیچ دلیل کارشناسی رونق را به نیمه دوم امسال موکول کرد و وقتی برای توضیح بیشتر در این خصوص با سوال خبرنگار دیگری مواجه شد بی توجه به این سوال پایان جلسه را اعلام کرد
۶ شهریور ۱۳۸۵ ۱۱:۲۴