ساخت پنج هزار واحد مسکونی با فناوری روز اروپا در سه استان کشور توسط صنایع ساختمانی بلژیک

نماینده گروه صنایع ساختمانی بلژیک گفت: براساس تفاهم صورت گرفته با مقام های ذیربط در سه استان فارس، اصفهان و خراسان رضوی پنج هزار واحد مسکونی با فناوری جدید اروپایی مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ساخته خواهد شد.

واهیک شاهینیان با اشاره به برنامه دولت برای ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی طرح مسکن مهر گفت استفاده از فناوری های نوین ساخت و ساز صنعتی ساختمان بهترین گزینه برای تولید انبوه مسکن می باشد و شهرهای جدید تحت پوشش وزارت مسکن وشهرسازی نیز بهترین محل اجرای چنین پروژه هایی هستند و این کار با توجه به سرعت بسیار بالا در ساخت و ساز از افزایش قیمت مسکن در کشور جلوگیری خواهد نمود.

وی که نمایند گروه صنایع ساختمانی بلژیک در ایران می باشد افزود : شرکت وست آلپاین بلژیک با در اختیار داشتن 180 کارخانه فعال در عرصه ساخت و ساز در اروپا سالهاست که به ساخت اسکلت‌های فلزی ، فولاد ساختمانی، مصالح پیشرفته سبک و پوشش‌های دیوارهای با استفاده از فن‌آوریهای نوین می پردازد و باتجربه ترین شرکت در نوع خود در دنیا محسوب می شود.

وی یادآور شد: برای شروع عملیات ساخت و ساز با فناوری جدید اروپایی در کشور می توان برنامه را با احداث ‪۱۰‬هزار واحد مسکونی آغاز کرد و در مراحل بعدی این میزان را افزایش داد. شاهینیان توسعه و ترویج ساختمان سازی به روش صنعتی را برای ایران مناسب و اقتصادی خواند و تاکید کرد که برای رشد صنعت ساختمان ایران رو آوردن به فناوری های ساختمانی اروپایی مزیتهای انکار ناپذیری برای کشور دارد.

وی همچنین دانش مهندسان ایرانی را در سطح دنیا بی نظیر خواند و ابراز امید واری نمود با مساعدت دولت زمینه انتقال این فناوری ها به ایران مهیا شود تا بتوان با داشتن مهندسان و کارشناسان خلاق کشورمان ضمن تامین نیازهای داخل به کشورهای همسایه نیز صادرات انجام داد.
شاهینیان خاطرنشان ساخت گروه وست آلپاین بلژیک در بخش تولید اسکلت فلزی پیش ساخته سالانه یک میلیون تن آماده نصب دارد که معادل ‪ ۲۵۰‬هزار واحد مسکونی می‌شود.

وی اضافه کرد: عمر مفید بناهای احداثی با استفاده از فناوری مذکور ‪۵۰‬ سال است که شرکتهای بیمه اروپایی سازه این ساختمانها را تضمین می‌کنند.

به گفته شاهینیان، فناوری یادشده اکنون در کشورهای عربی منطقه بویژه امارات عربی متحده مورد استفاده قرار گرفته و قزاقستان نیز از این فناوری در ساخت وساز مسکونی بهره می‌گیرد.

مشخصه اسکلت فلزی این فناوری بدون نیاز به جوشکاری با استفاده از پیچ و مهره است و علاوه بر این برای پوشش سبک دیوارهای داخل و نمای ساختمان نیز از مصالح نوین ساختمانی می توان بهره گرفت. وی همچنین سرعت ساخت و ساز و کاهش بار مرده ساختمان و نیز عایق بودن این ساختمانها را از مزیتهای بزرگ این سیستم بیان کرد.

وی تاکید کرد در پروژه اسکان کوچ نشینان کرمان نیز شرکت وست آلپاین بلژیک به لحاظ کیفیت و مسایل فنی از بین 35 شرکت به عنوان گزینه اصلی انتخاب شده است و رایزنی ها با کمیته تامین مسکن استان کرمان جهت اجرایی کردن این طرح نیز در حال انجام است. به گفته وی، برای اسکان کوچ‌نشینان کرمان که 40 هزار واحد مسکونی پیش بینی شده است که فاز اول آن احداث 5 هزار واحد مسکونی خواهد بود.

وی در خصوص صرف زمان برای اتمام واحدهای مسکونی با فن‌آوریهای جدید گفت: برای یک ساختمان 4 طبقه 16 واحدی که 1100 متر زیربنا دارد و واحدهای آن 75 متر مربع است 5 ماه زمان نیاز است تا واحدهای مسکونی آن تکمیل و نهایی شود.

شاهینیان از تایید اولیه کشور ارمنستان برای ساخت سه هزار واحد مسکونی با استفاده از فناوری مذکور خبر داد و گفت: در استانهای روسیه که در نزدیکی با گرجستان قرار دارند برای ساخت این خانه‌ها مذاکراتی برای عقد قرارداد صورت گرفته است.

وی در ارتباط با ارزش هرمتر مربع این واحدهای مسکونی که در ایران ساخته شود، گفت: براساس اطلاعات منتشره از سوی وزارت مسکن وشهرسازی با شیوه فعلی ساخت و ساز ارزش هر مترمربع سه تا ‪ ۳/۵‬میلیون ریال است و در این سیستم وارداتی نیز تفاوت نرخ چندانی مشاهده نمی‌شود.

شاهینیان از اخذ گواهینامه فنی برای اسکلت فلزی مذکور از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی خبر داد و خاطرنشان ساخت: دفتر فنی این گروه آمادگی دارد تا ظرف مدت زمان لازم سازه‌های فلزی مذکور را با آیین نامه‌های ساخت وساز در ایران تطبیق دهد.

وی با بیان اینکه ورود تکنولوژیهای جدید به کشور کار ساخت و ساز را رقابتی می‌کند گفت: برای معرفی محصولات "ایتکس گروپ" و "صادف" به تمام استانهای کشور مراجعه و با نیمی از استاندارها نیز ملاقاتهایی انجام داده و به سوالات فنی این مسوولان پاسخ دادیم.

۷ خرداد ۱۳۸۷ ۱۵:۵۱
خبرگزاری فارس |