آخرین تحولات «پارس مسکن الوند» تشریح شد31/06/92

آخرین تحولات «پارس مسکن الوند» تشریح شد31/06/92
آخرین فعالیت ها و اقدامات شرکت پارس مسکن الوند از سوی مهندس علیرضا نوربهشت، مدیرعامل شرکت تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن، در این گفت و گو تفضیلی گزارشی از روند پیشرقت پروژه ها، برنامه های آتی و استراتژی های شرکت پارس مسکن الوند در زمینه توسعه فعالیت های ساخت و ساز ارائه شد. متن کامل این گفت و گو را با هم می خوانیم:

***

·         به عنوان اولین پرسش، لطفا یک معرفی کلی از شرکت پارس مسکن الوند  و روند فعالیت های شرکت از گذشت تاکنون ارائه فرمایید.

شرکت گروه سرمایه‌گـذاری مسکن در راستای سیاست‌های کـلی دولت جمهوری اسلامی ایران و بـا هدف احـداث واحدهای مسکونی بـه صورت انبوه، در سال 1369 اقدام به تاسیس شعبه با مرکزیت اراک نمود. پس ازتهیه زمین در سال 1370 عملیات اجرایی آماده‌سازی در اراضی 102 هکتاری اراک برای احداث واحدهای مسکونی در قالب انبوه‌سازی آغاز و پس از اجرای معابر اصلی و شبکه‌های آب و فاضلاب و برق ، عملیات اجرایی واحدهای مسکونی از سال 1371 شروع گردید. در سال 1387پس از تبدیل شدن شرکت سرمایه گذاری مسکن به شرکت هلدینگ، شعبه اراک به نام شرکت پارس مسکن الوند درتاریخ 4/10/ 1386 تحت شماره 8057 به مرکزیت اراک تاسیس و به ثبت رسید ثمره تلاش های صورت گرفته شرکت پارس مسکن الوند (شعبه اراک) در این سالیان احداث تعداد تقریبی6 هزار واحد مسکونی و چند پروژه اداری - تجاری بوده است.

 

·        در حال حاضر سطح زیر ساخت پروژه های شرکت به چه میزان است و مهمترین پروژه های شرکت شامل چه مواردی هستند؟

مجموع سطح در دست ساخت پروژه های درحال اجرا معادل 130 هزار و 624 مترمربع است. از سویی مهمترین پروژه های شرکت هم شامل پارکینگ ومجتمع تجاری خاتم با زیر بنای 29 هزار و 493 مترمربع ،مجتمع مسکونی سپیده (480واحدی) بازیربنای 58 هزار و 670 مترمربع ، مجتمع تجاری کوثر با زیربنای 10 هزار و 286 مترمربع و مجتمع مسکونی آفتاب و مهتاب قم با متراژ 22 هزار و 928 مترمربع است.

·        در این مدت که شما سکان رهبری شرکت را در دست گرفته­اید چه برنامه­هایی را جهت بهبود روند رشد و توسعه شرکت در نظر گرفته­اید؟

باتوجه به اینکه درسال 89 روند ساخت وفروش پروژه ها به دلیل وضعیت اجتماعی واقتصادی همراه با رکود بود شرکت اقدام به شروع ساخت پروژه پیمانکاری 1440واحدی مسکن مهرامام صادق (ع) به صورت ساخت به روش نیمه صنعتی نمود.با این اقدام، شرکت موفق شد ضمن بالابردن رتبه انبوه سازی درسطح  کشور، اشتغال زایی کارکنان شرکت وپیمانکاران جزء ، استفاده بهینه ازتخصص کارکنان وظرفیت های تجهیزاتی ومالی شرکت ، دوره مذکور را پشت سرگذاشته و همزمان با اتمام آن پروژه های  دیگر را آغازکند.

·        حمایت شرکت هلدینگ از برنامه ها و پروژه های شرکت چگونه است؟

حمایت شرکت هلدینگ از برنامه ها و پروژه های شرکت بسیارخوب بوده و درصورت داشتن توجیه منطقی واقتصادی برنامه ها همواره به عنوان پشتوانه مطمئن برای شرکت بوده است.

·        ارتباط شما با سایر شرکت های تابعه گروه از حیث تبادل فنی و مهندسی و تجربیات کسب شده در پروژه ها چگونه است؟

ارتباط شرکت های گروه به پاس زحمات مدیریت محترم و کارکنان شرکت هلدینگ برای مستند سازی تجربیات شرکت های تابعه، برگزاری همایش های فصلی و همچنین تدوین فرایند استفاده ازدرس های آموختنی پروژه ها، خوب است. لیکن معتقدم با توجه به تجارب بالای شرکت ها، تقویت ارتباط برای رشد وتعالی مجموعه بسیارکارسازخواهد بود.

·        با توجه به تغییرات تکنولوژی و ورود بحث صنعتی سازی در بخش مسکن، چه فعالیت هایی در شرکت انجام شده است؟

شرکت پارس مسکن الوند از سال 87، پروژه ارکیده (384واحدی ) را به روش قالب تونلی شروع نمود وقبل ازآن نیز مطالعات وسیعی درخصوص مشخصات، نحوه اجرا وتجهیزات  اجرایی توسط کارشناسان انجام داد. تا به حال نیز شرکت اقدامات مهمی را برای کامل نمودن این روش اجرا ازجمله ساخت ونصب دیوارهای پیش ساخته ، طرح اختلاط مناسب بتن ، استفاده ازمصالح سبک تر و با سرعت اجرای بالاتردرعملیات بعد ازاسکلت و....انجام داده است. با استفاده ازاین روش، سرعت کار و کیفیت ودقت کار بیشتر شده است و توانایی شرکت برای ساخت پروژه های بزرگ درمدت زمان محدود بالارفته است. به عنوان مثال پروژه مسکن مهرامام صادق (ع) با تعداد1440واحد و سطح زیربنای  177 هزار و 568 مترمربع درمدت 24ماه ساخته وتحویل مشتریان شد.

·        ساخت پروژه های مسکن مهر توسط شرکت در حال حاضر چگونه و در چه حجمی است؟

ساخت پروژه های مسکن مهر، تابع بودجه عمرانی دولت و تصمیمات هیات دولت است که درحال حاضر باتوجه به روکارآمدن دولت جدید منتظراعمال سیاست های جدید در این خصوص هستیم. شرکت سرمایه گذاری مسکن به عنوان انبوه ساز مطرح کشور در استان های مختلف پروژه های مسکن مهر را با کیفیت و قیمت مناسب اجرا کرده و جز دربرخی استان ها، بیشتر پروژه ها به بهره برداری رسیده اند. شرکت آمادگی خود را برای شروع پروژه جدید به عنوان پیمانکار و یا مشارکتی به مراجع مربوطه اعلام نموده است.

 

·        در مورد بافتهای فرسوده چه برنامه­ای دارید؟

چالش های اجرایی نوسازی بافت های فرسوده ازجمله متولی اجرایی، محل پرداخت هزینه و...به صورت کامل ازسوی شهرداری وسازمان راه وشهرسازی  برطرف نشده است، شرکت پارس مسکن الوند به عنوان سهامدار 13 درصدی شرکت عمران استان مرکزی که در بافت فرسوده شهری استان فعالیت دارد، درصورت برطرف شدن موانع وترغیب دولت برای فعالیت در بافت های فرسوده آماده فعالیت است.

·        با توجه به توانمندی و ظرفیت شرکت، چه برنامه­هایی برای حضور در خارج از مرزهای ایران و صدور خدمات فنی و مهندسی دارید؟

باتوجه به پتانسیل شرکت درحوزه توانمندی نیروی انسانی ، تجهیزات وسابقه فعالیت های عمرانی، زمینه مناسبی برای حضور درکشورهای خارجی وجود دارد. لیکن برخی مشکلات نظیر ثابت نبودن نرخ تورم و روابط بین المللی ایران با سایرکشورها در مورد این مسئله، تعیین کننده است.

·         به نظر شما کیفیت چقدر می­تواند در انتخاب خریداران مسکن تاثیر گذار باشد؟

معتقدم مهمترین و ماندگارترین عامل برای کسب رضایت مشتری، کیفیت است. تقریبا بیشتر مشتریان شرکت ما به خاطر مطمئن بودن از کیفیت اجرا و مصالح، اقدام به خرید می نمایند. با توجه به اینکه تنوع مصالح دربازار بسیار زیادشده و هرروزه شاهد پدید آمدن نوآوری مصالح درصنعت ساختمان هستیم، وظیفه شرکت شناسایی نیاز مشتری و همچنین تعیین کیفیت مناسب محصول است. شرکت پارس مسکن الوند با تعریف واحد کنترل کیفی در زمینه آزمایش مصالح قبل ازاجرا، استفاده از پیمانکاران مناسب وکنترل کیفی مراحل مختلف فعالیت ها، همواره سعی در افزایش کیفیت دارد. ضمن اینکه با بررسی  مشکلات بهره برداران و  بازخورد فعالیت های اجرایی،  بررسی و اقدام لازم برای بهترشدن کیفیت، صورت می گیرد.

·        روش تامین مالی احداث پروژه­های شما چگونه است؟

عمده منبع تامین مالی  ازمحل فروش  پروژه ها است. هم چنین بخشی نیز در قالب مشارکت در آورده زمین تامین می شود.

·        مهندسی فروش در پروژه­های شرکت سرمایه گذاری مسکن چگونه است؟

درچندسال اخیر، فعالیت های پراکنده ای ازسوی شرکت هلدینگ درخصوص نیازسنجی مشتریان درشرکت های تابعه صورت گرفته است. ازآنجا که تنوع نیاز مشتریان درخصوص نوع مسکن بسیار گسترده شده، ضروری است همزمان با شروع مطالعات ساخت در خصوص مهندسی فروش هم برنامه ریزی شود.

·        چشم انداز برنامه­های شرکت را چگونه می­بینید؟

باتوجه به ماهیت فعالیت شرکت که وابستگی مستقیم به شرایط سیاسی واقتصادی جامعه دارد، شرکت طی سالیان گذشته وگذراندن دوره های رکود و رونق بازارمسکن ،توانسته ازلحاظ نوآوری، دانش فنی کارکنان و افزایش کیفیت وسرعت            ساخت وساز، قدم های موثری بردارد.بنابراین چشم انداز شرکت درسایه تلاش و همت اعضاء، تنوع پروژه ها، مهندسی فروش و  سیاست های کلی اقتصادی، محقق خواهد شد.

·        آیا ساخت مسکن گرانقیمت نیز به صورت انبوه سازی امکان­پذیر است؟

به نظرمی رسد با در نظرگرفتن سلیقه های مختلف، ساخت انبوه مسکن گران قیمت آن هم برای تعداد متقاضی اندک  از جامعه که قطعاً صاحب خانه هستند، می تواند در مرحله فروش با مشکل روبرو شود. البته در صورتی که  ساخت به صورت سفارشی و در مناطق خاص صورت گیرد می تواند نتیجه بخش و موثر باشد.

·        به نظر شما شرکت چگونه می تواند در راستای تحقق شعار حماسه اقتصادی گام بردارد؟

به نظر اینجانب یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در حماسه اقتصادی درنظر گرفتن زمان به عنوان یک رکن مهم وتعیین کننده است.به این تعبیر که سرعت و کیفیت ساخت همزمان با حرکت کرده و روند صعودی داشته باشند. همچنین استفاده از کالاهای باکیفیت ساخت داخل برای تشویق تولیدکنندگان، توجه ویژه به استفاده ازمصالح سبک و ارزان ،کاهش پرت مصالح و ورود بانک ها به شیوه های نوین پرداخت تسهیلات می تواند در این زمینه تاثیرگذاری باشد.

·        با توجه به نوسانی بودن دوره ای قیمت ها در بازار مسکن، چه راهکاری را برای عبور از شرایط رکود پیشنهاد می کنید؟

با نگاهی به روندهای گذشته،  اجرای پروژه های مشارکتی وپیمانکاری از یک سو و پیش فروش پروژه قبل از آغاز عملیات اجرایی می تواند راهکار مفیدی باشد.  

·        عمده مشتریان شرکت متعلق به چه دهک های درآمدی جامعه هستند ؟

دهک های 4و5 جامعه که قشر متوسط را شامل می شوند در دسته مشتریان هدف ما قرار می گیرند.

·        در خط مشی کیفیت شرکت بر «حفظ محیط زیست در تمامی مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری» تاکید شده است. شرکت چگونه در مسیر تحقق این امر حرکت می کند؟

برای تحقق این امر، توجه به معماری پروژها ازلحاظ شکل و رنگ که متناسب با فرهنگ اسلامی، ملی و زنده کردن حس نشاط برای شهروندان باشد، می تواند تاثیرگذار باشد. هم چنین استفاده صحیح از مصالح ساختمانی و حمل به محل های مناسب پیش بینی شده از سوی شهرداری ها نیز راهکاری دیگر است. از سوی دیگر، ساخت و احداث فضای سبز مناسب و پیش بینی تمهیدات لازم برای نگهداری وحفظ و آبیاری مداوم آن رویکرد دیگری است که شرکت برای حفظ محیط زیست در پیش گرفته است. در نهایت هم اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش آلودگی ناشی از گرد وخاک و سرو صدا و از همه مهم تر افزایش عمر ساختمان دیگر گزینه هایی حفظ محیط زیست در پروژه های ساختمانی به شمار می روند.

·        آیا با توجه به نوسانات قیمت نهاده های تولید، شرکت توانسته شاهد رشد در شاخص های سود و فروش باشد؟

متاسفانه افزایش نهاده های تولید منجر به افزایش ناگهانی قیمت مسکن و رکود بازار مسکن می شود. به دنبال این مسئله، شرکت در فروش پروژه ها با قیمت مناسب نیز با مشکل مواجه می شود.

·        رفتن به سوی پروژه های مشارکتی و استفاده از روش تهاتری یک رویکرد گذرا برای تامین مالی شرکت به شمار می رود . شما تا چه حد از این روش استفاده کرده اید؟

شرکت از این دو روش درشرایط خاص استفاده می کند. ضمن این که میزان استفاده از روش تهاتر بستگی به مشتری و کالا دارد.

 

۲ مهر ۱۳۹۲ ۱۰:۳۴
روابط عمومی |