تنها 3 درصد از تولید ساختمان به روش صنعتی است

وزیر مسکن و شهرسازی در حاشیه بازدید از شهر جدید گلبهار در جمع خبرنگاران درباره وضعیت ساخت زمین‌های 99 ساله گفت: در حال حاضر بیش از 300 هزار واحد زمین واگذار شده در حال آماده‌سازی هستند و روند کار به‌خوبی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعیدی‌کیا ـ افزود: دولت کار ساخت و ساز را انجام نمی‌دهد بلکه زمین‌ها توسط تعاونی‌ها و مردم ساخته می‌شود و ما تنها نظارت می‌کنیم.

 وزیر مسکن خاطرنشان کرد: در حدود 200 هزار واحد مسکن مهر نیز یا پروانه ساخت گرفته‌اند یا در شرف اخذ پروانه هستند.

 سعیدی‌کیا درباره اینکه گفته می‌شود در استان تهران مسکن مهر هنوز به مرحله اخذ پروانه نرسیده است، گفت: نه این طور نیست.

وی با بیان اینکه منابع وام ساخت 30 میلیون تومانی با منابع ساخت تسهیلات مسکن مهر متفاوت است، تاکید کرد: تسهیلات 30 میلیون تومانی از محل صندوق سپرده‌گذاری بانک مسکن است اما منابع وام ساخت مسکن مهر از طریق بانک مرکزی و شش بانک عامل مسکن، تجارت، ملی، صادرات، رفاه و ملت پرداخت می‌شود.

 وزیر مسکن و شهرسازی درباره روند صنعتی‌سازی ساختمان نیز گفت: در حال حاضر تنها سه درصد از تولید ساختمان صنعتی‌سازی است و این درصد پایینی است اما اخیرا تدارک وسیع در این زمینه انجام شده و از سال گذشته تاکنون بیش از 30 تکنولوژی توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به تصویب رسیده است.

 وی افزود: برای صنعتی‌سازی ساختمان بیش از 80 شرکت پروانه کار و فعالیت در یکی از تکنولوژی‌های معرفی شده را اخذ کردند و تا پایان برنامه پنجم پیش‌بینی شده، صنعتی‌سازی ساختمان به 20 درصد برسد.

 سعیدی‌کیا درباره حمل و نقل شهرهای جدید نیز گفت: فاز یک مطالعات مترو برای شهر گلبهار مشهد تایید شده و فاز دوم آن نیز در حال شروع است. برای شهرهای هشتگرد، پرند، سهند و گلبهار و سایر شهرهای جدید یا در حال ساختن آزادراه هستیم یا مترو احداث می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا به خانواده‌های کم درآمد که برای زمین‌های 99 ساله فقط یک میلیون تومان برای ساخت این زمین‌ها دارند پیشنهاد می‌کنید که در طرح مسکن مهر ثبت نام کنند، گفت: در ساخت این زمین‌ها هر فرد باید تقریبا بین 10 تا 12 میلیون تومان آورده داشته باشد اما کسانی که این میزان را نداشته باشند و در طرح مسکن مهر ثبت نام کردند اسم آنها از لیست حذف نمی‌شود، اما در انتهای صف قرار می‌گیرند. اما اگر کسی واقعا این مبلغ را نداشته باشد باید در برنامه‌ی دیگری قرار گیرد که همان برنامه مسکن اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این بازدید محمدرضا سعیدی ـ مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار مشهد نیز در جمع خبرنگاران گفت: تمام متقاضیان ثبت‌نام شده واجد شرایط در مسکن مهر در قالب 119 اتحادیه کارگری، کارمندی، تعاونی آزاد و فرهنگیان سازماندهی شده‌اند.

وی احداث ایستگاه‌های پلیس ویژه، جدول‌کشی به شیوه اتوماتیک، مجموعه تفریحی، دریاچه مصنوعی، فضای سبز و آب با کیفیت را از جمله مزیت‌های اخیر فاز دوم شهر گلبهار عنوان کرد و افزود: کلیه زیرساخت‌های اساسی از جمله خدمات آب و فاضلاب، برق و گاز در مطالعات و نقشه‌های تفریحی گنجانده شده و برای تامین اعتبارات به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده ‌است.

وی افزود: در حال حاضر 80 دستگاه ماشین‌آلات با 170 نیروی انسانی در کارگاه‌های طرح مسکن مهر در شهر گلبهار مشغول به فعالیت هستند. همچنین در شهر جدید گلبهار که چهار هزار هکتار دارد هم‌اکنون 10 هزار نفر ساکن هستند که در افق طرح جامع این شهر اسکان از 520 هزار نفر پیش‌بینی شده است.

گفتنی است عملیات آماده سازی 30 هزار واحد مسکن مهر در 650 هکتار ازشهر جدید گلبهار (مشهد) مراحل پایانی خود را می‌گذراند که وزیر مسکن روز گذشته از این شهر و روند اجرای ساخت زمین‌های 99 ساله بازدید کرد.

۱۹ آبان ۱۳۸۷ ۱۳:۱۱
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |