وضعیت بازارمسکن از زبان سعیدی‌کیا

وزیر مسکن گفت: باتوجه به اینکه این طرح از سیاست‌هایی است که مجلس و دولت رقم زده است در دولت بعدی قطعا ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعیدی‌کیا امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه طی مدت اخیر قیمت مسکن 30 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: تزریق یک‌باره‌ی نقدینگی در سال 85 و 86 و همچنین ورود وسیع چک پول‌ها در جامعه باعث افزایش نقدینگی در جامعه شد اما امسال تزریق آرام بودجه‌ در جامعه و کنترل نقدینگی باعث کاهش قیمت مسکن شد.

وی ادامه داد: امسال رشد نقدینگی زیر پنج درصد است درحالیکه سال گذشته بالای 30 درصد بوده است. همچنین خروج یک میلیون و 300 هزار نفر از بازار عمومی مسکن در پی اجرای طرح مسکن مهر باعث افت تقاضای مسکن عمومی در کشور و کاهش قیمت شده است. همچنین تنظیم امور مسکن و ساماندهی طرح جامع ثبت وقایع حمل و نقل املاک کشور، برای اولین بار در کشور، سه عامل کاهش قیمت مسکن بوده است.

 

ادامه کاهش قیمت مسکن بستگی به چگونگی تصویب طرح تحول اقتصادی و بودجه‌ سال آینده دارد

وی در پاسخ به اینکه آیا این روند کاهش قیمت در سال بعد نیز ادامه می‌یابد؟ گفت: سیاست طرح مسکن مهر و تنظیم امور معاملات و وقایع مسکن در سال آینده به عنوان دو سیاست کاهش قیمت ادامه می‌یابد اما وضعیت اقتصادی کشور و نقدینگی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد چراکه بستگی به چگونگی تصویب طرح تحول اقتصادی و همچنین بودجه‌ی سال آینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

 

طرح مسکن مهر قطعا در دولت بعدی ادامه می‌یابد و به ثمر می‌رسد

وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا طرح مسکن مهر در دولت بعدی ادامه می‌یابد؟ تصریح کرد: باتوجه به اینکه این طرح از سیاست‌هایی است که مجلس و دولت رقم زده است در دولت بعدی قطعا ادامه می‌یابد و اطمینان دارم مسکن مهر آنقدر ریشه در ارکان اجرایی کشور دارد و آیین نامه و قانون برای آن وجود دارد که در دولت بعدی ادامه می‌یابد و به ثمر می‌رسد.

وی اعلام کرد: وزارت مسکن به تنهایی مسوول افزایش قیمت مسکن در جامعه نبوده و وزارتخانه‌ای نیست که قادر باشد به تنهایی قیمت مسکن در جامعه را رقم بزند و دلیل اول کاهش قیمت مسکن اقتصاد کشور و کنترل نقدینگی بوده است چراکه ساده‌ترین و کم‌خطرترین راه برای جذب نقدینگی ساخت و ساز است.

 

افت قیمت مسکن در ایران قبل از وقوع بحران جهانی بوده است

سعیدی‌کیا درباره‌ی تاثیر بحران اقتصادی جهان بر کاهش قیمت مسکن در کشور، گفت: افت قیمت مسکن در ایران قبل از وقوع بحران جهانی بوده است اما باتوجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود این بحران در سال‌های آینده ادامه داشته باشد آثارش جداگانه تحلیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال 70 تاکنون طبق قرارداد با مرکز آمار ایران معاملات انجام شده در 130 شهر ثبت و میانگین گرفته می‌شود، گفت: از سال 70 تا امسال سه دوره رونق و رکود در بازار مسکن ایجاد شده است که دوره‌ی رونق از سال 71 آغاز و تا سال 75 ادامه دارد و شاخص بهای مسکن افزایش یافته است. به طوریکه شاخص بهای مسکن در سال 71 ، 7/97 بوده که در سال 75 به 8/337 رسیده است. در سال 86 و 87 بازار آرام و شاخص بهای مسکن 330 بوده است. اما شاخص بهای مسکن در سال 77 از 328 به 1264 در سال82 رسیده است. بدین معنا که از سال 71 تا سال 75 شاخص قیمت مسکن 1/3 برابر افزایش یافته و از سال 77 تا سال 82 نیز 4/3 برابر افزایش یافته و طی یک و نیم سال اخیر یعنی از سال 85 تا 86 ، 3/2 برابر شاخص قیمت مسکن افزایش یافته که نسبت به مدت زمانی‌ کوتاهش رشد چشمگیری داشته است.

 

بانک‌ها هیچ مشکلی برای پرداخت وام مسکن مهر ندارند

سعیدی‌کیا با بیان اینکه برای ساخت یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر زمین به مردم داده شده است، افزود: 740 هزار واحد پول آماده سازی‌شان را پرداخته‌اند و 340 هزار واحد آماده‌سازی به نتیجه رسیده و 140 هزار واحد پروانه‌ی ساخت اخذ کرده‌اند. همچنین 35 هزار واحد پی سازی شده و 10 هزار واحد نیز در حال پی سازی است.

وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه مساله‌ی وام در مسکن مهر حل شده است، گفت: خط اعتباری دو هزار و 400 میلیارد تومانی در اختیار بانک‌های عامل (ملی، مسکن، تجارت، صادرات، ملت) قرار گرفته و یک سوم این مبلغ به بانک‌ها واریز شده و بانک‌ها هیچ مشکلی برای پرداخت وام برای اجرای مسکن مهر ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در مسکن مهر حدود سه میلیون و 900 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که پس از پالایش به زیر دو میلیون نفر خواهد رسید.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه سیاست دولت در بخش مسکن حمایت، هدایت و نظارت بر ساخت است، گفت: تاکنون 17 هزار هکتار زمین طی یک و نیم سال گذشته، (170 میلیون متر مربع) در اختیار مردم قرار گرفته و امسال بیش از 40 میلیارد تومان در شهرهای مختلفی که زمین دولتی ندارند، زمین خریده شده و در اختیار مسکن مهر قرار خواهد گرفت.

 

واگذاری 5 هزار و 500 واحد مسکونی استیجاری به مردم در دهه‌فجر

سعیدی‌کیا اعلام کرد: ساخت 5 هزار و 500 واحد مسکونی استیجاری به اتمام رسیده که در ایام دهه فجر به مردم واگذار خواهد شد.

وی گفت: تاکنون نزدیک به 100 هزار واحد برای طرح اجاره‌ای پنج ساله در حال ساخت است و بعضا به بهره‌برداری رسیده است. همچنین 114 شرکت برای طرح فن‌آوری نوین مجوز فعالیت گرفته‌اند.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه وام‌های طرح بافت فرسوده به بانک مرکزی و استان‌ها ابلاغ شده و پرداخت خواهد شد، گفت: امسال نزدیک به 100 میلیارد تومان برای نوسازی بافت‌های فرسوده جدا از تسهیلات این بخش وام پرداخت شده، همچنین بیش از 110 میلیارد تومان برای متقاضیان طرح فن‌آوری نوین که در ساخت مسکن اقدام کرده‌اند، پرداخت شده است.

 

اجرای طرح رهن ثانویه پس از تایید شورای مسکن

وی درباره‌ی پرداخت وام 30 میلیون ‌تومانی مسکن اظهار کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها منابع ندارند درحال حاضر وام برای ساخت و ساز به خوبی پرداخت نمی‌شود که در این راستا با تلاش بانک‌ها، شورای مسکن، بانک مرکزی و وزارت مسکن مدلی تحت عنوان رهن ثانویه که تاکنون در کشور نبوده طراحی شده و مورد تصویب بانک مرکزی قرار گرفته که پس از تایید و اجازه‌ی شورای مسکن، این طرح اجرا خواهد شد. بدین صورت که وام‌های پرداخت شده به مردم طی سال‌های اخیر از سوی بانک مسکن، به شرکتی که توانایی خرید این وام‌ها را داشته باشد واگذار می‌شود تا بانک مسکن منابع برای پرداخت وام را داشته باشد اما چون شرکتی درایران این توانایی را نداشت این طرح با اوراق مشارکت انجام می‌شود.

سعیدی‌کیا درباره‌ی میزان سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در بخش مسکن، اظهار کرد: طی یک و نیم سال اخیر یک شرکت مالزیایی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده که به علت عدم حمایت داخلی خود در این طرح موفق نبوده و طرح خود را به دو هزار واحد در شهرک پرند تقلیل داده است. شرکت دیگری از کشور مالزی نیز قرارداد آماده سازی 5 هزار واحد را منعقد کرده است. همچنین مذاکراتی با شرکت‌هایی از کشور ترکیه و ایتالیا، در حال انجام است که هنوز قراردادی منعقد نشده است.

 

بودجه‌ی ساخت اماکن دولتی در سال آینده حدود 350 میلیارد تومان است

وزیر مسکن و شهرسازی اظهار کرد: امسال بودجه‌ی وزارت مسکن برای ساخت اماکن دولتی 289 میلیارد تومان بوده که برای سال آینده حدود 350 میلیارد تومان خواهد بود. البته در لایحه‌ی بودجه پیش‌بینی شده که اگر مازاد درآمد داشته باشیم به این بخش نیز (ساخت اماکن بهداشت و درمان) نیز اختصاص یابد.

 

اگر شهرداری زمین برای اقشار حاشیه‌نشین تامین کند 20 درصد ساخت و ساز را بلاعوض می‌دهیم

وی عنوان کرد: اقشار خیلی کم‌درآمد در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که دولت در استان‌های مختلف برای آنها زمین به روش‌های گوناگون تامین می‌کنند همچون مسکن اجتماعی که کار شهرداری‌هاست و مسکن‌های کوچک برای خانوارهای خیلی کم‌درآمد که به صورت اجاره‌نشینی زندگی می‌کنند، طراحی شده است. اگر شهرداری زمین آن را تامین کند 20 درصد قیمت تمام شده‌ی ساخت و ساز به عنوان بلاعوض از سوی وزارت مسکن تامین می‌شود.

سعیدی‌کیا یادآور شد: سال گذشته 830 هزار پروانه‌ی ساخت در بخش مسکن شهری صادر شده و امسال نیز در نیمه‌ی دوم سال صدور پروانه‌ها افت داشته اما هنوز با سال گذشته تقریبا برابر است. همچنین در روستاها سالانه پروانه ساخت 200 هزار واحد صادر می‌شود.

۸ بهمن ۱۳۸۷ ۲۰:۳۷
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |