واگذاری زمین به گروههای 3 نفره انصرافی ها را افزایش داده است

خبرگزاری فارس:رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه امروز انبوه‌سازان و تعاونیهای مسکن نشستی برای حل مشکلات مسکن مهر خواهند داشت، گفت: واگذاری زمین به گروههای 3 تا 5 نفره موجب ناراحتی تعاونی ها و انصراف بیشتر متقاضیان از این تعاونی ها شده است
ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: واگذاری زمین به گروههای 3 و 5 نفره مسکن مهر بازگشت به سنتی سازی است و باید متذکر شوم که مسکن مهر یک طرح بسیار خوب است اما در روشهای اجرایی اشتباهاتی داشته و دارد.
وی گفت: سپردن و واگذاری زمین‌های 99 ساله به اعضا یکی از همین روشهای اجرایی اشتباه در روزهای نخست مطرح شدن مسکن مهر بود هر چند رفته رفته و به تازگی نیز اعلام شد که گروه‌های سه نفر و پنج نفره‌ می‌توانند با تشکیل تعاونی اقدام به ساخت و ساز کنند.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران افزود: تمام اتحادیه های تعاونی مسکن به خاطر واگذاری زمین به گروههای 3 و 5 نفره گله دارند، و اذعان می کنند که این روش موجب انصراف افراد از تعاونی های مسکن مهر و اقدام انفرادی برای ساخت از سوی مردم شده است.
وی تاکید کرد: تشکیل تعاونی برای سه نفر یا پنج نفر نه تنها مشکل را حل نکرد، بلکه اوضاع طرح مسکن مهر بدتر هم شد چرا که پاسخ به نیاز 1.5 میلیونی مسکن تنها با روش صنعتی امکان پذیر است،اما وقتی زمین به گروه‌های 3 نفره واگذار می‌شود در حقیقت ساخت و ساز به روش سنتی تشویق می شود.
رهبر خاطرنشان کرد: زمانی که زمین به تعاونی هایی که به شکل سه نفر یا پنج نفره تشکیل شده اند واگذار می شود و آنها اقدام به ساخت می کنند نه تنها از لحاظ کمیت تولید مسکن رشد نخواهد داشت بلکه از لحاظ کیفیت نیز این گونه ساخت و سازها طبق تجربه های قبلی بعد از انقلاب با مشکل مواجه می‌شوند.
وی با بیان اینکه مسکن مهر فرصت خوبی برای روش صنعتی سازی است، گفت: تصور بر این بود که انبوه سازی و صنعتی سازی را می‌توان به خوبی در طرح مسکن مهر گسترش داد، اما می‌بینیم که در عمل و تاکنون به این موضوع چندان اهمیت داده نشده و همانند 30 سال قبل که یک سری از تعاونی‌ها اقدام به ساخت و ساز بی‌کیفیت کردند، بازگشته‌ایم.
رهبر تصریح کرد: ساخت مسکن به روش صنعتی زیر 500 واحد نیز برای سازندگان مقرون به صرفه نیست پس بنابراین ساخت مسکن توسط گروههای سه نفره نمی تواند تحقق برنامه ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی را میسر کند.
وی اظهار داشت: مسئله اصلی که بخش مسکن با آن مواجه است، مدیریت بازار مسکن است که متأسفانه به آن کمتر توجه شده است.
وی افزود: رکود کنونی بازار مسکن لطمات جبران‌ناپذیری به تولید مسکن وارد می‌کند و انگیزه برای سرمایه‌گذاری را کاهش و آرام آرام تولید مسکن به کندی پیش رفته و به رکود کشیده می‌شود.
وی تأکید کرد: از طرف انبوه‌سازان مسکن تقاضا می‌کنم که اگر می‌خواهیم امسال روش صنعتی‌سازی مسکن را در کشور پیاده کنیم باید انگیزه برای تولید مسکن را در کشور افزایش دهیم
۲ آبان ۱۳۸۸ ۱۵:۳۴
fars |